Hålla hästen väl framme i skritt och trav?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Danne77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 272
D

Danne77

Jag har en fråga som ajg måste få svar på. Ingen hr lärt mig det här så det känns mycket angeläget att få veta.

Hur håller man en häst väl framme i skritt och trav?, främst skritt så den inte stannar eller går långsammare och ångsammare utan att hela tiden klämma med skänklarna?

Blir bara att jag sitter och msåskänklar hela tiden för jag inte vet hur man gör och hästen stannar annars.

Måste få veta. hoppas på snabbt svar.

MVH
/Danne

Säg till hästen ordentligt istället för att tjata. Säg till den att du menar allvar. Rid mycket tempoväxlingar så den månste lyssna på dig och vara uppmärksam. Prata gärna lite med hästen, titta på öronen och se om den lyssnar på dig eller tittar på en massa andra saker. Lyssnar inte hästen så skaka lite på tyglen och prata med den så att den verkligen lyssnar på dig. Det är lättare att rida en häst som är uppmärksam på ryttaren än en som går och tittar på allt annat och struntar i ryttaren.

Använd pisken i stället för att sitta och småskänkla. Ett lätt tryck med skänkeln - ingen reaktion - dutta till med pisken.

Är målet att hästen skall gå av sig självt efter man startat den så att säga? Jag rider en häst som stannar hela tiden om man inte driver han för han är tittig och sån av sig, så utan konstant drivande blir det stopp stop stop. Det känns fel att driva jämt, därför frågade jag hur man skall göra.

Och så är det en annan häst jag rider som har problemet att när man rider ut två så blir bara avståndet längre och längre emellen dem i skritt för hon går så långsamt, och att driva på henne hjälper inte för hon är trög... Ochsedan funderar jag på om det är hon som skall öka farten, hon går inte i önskad skritt direkt...men hon skrittar ju...eller om det är hästen framför som skall vänta in. Har haft samma prblem med tröga ridskolehästar också där de har en tendens att gå långsammare och långsammare om man inte gör och då blir det att jag tjatar med skänkeln och det känns fel. Så jag har försökt hitta i böcker vad jag skall göra men där verkar hästen skritta på sig själv i bra tempo.

Tack för svaren. Betyder mycket för mig att få svar. Vill inte sitta och tjata med skänklarna livet ut.

Istället för att sitta och tjata så säg till hästen ordentligt EN gång så att den lär sig med spöet till exempel.
Det är bättre att bli arg en gång än att sitta och tjata.

Istället för att sitta och tjata så säg till hästen ordentligt EN gång så att den lär sig med spöet till exempel.
har ni inga ben eller? om man kan driva behövs inget spö. jag rider alltid med spö men använder det inte.!

Du ska använda sätet för att tala om för hästen vilken takt den ska ha på sina steg, inte skänklarna. Du har helt rätt i att du inte ska sitta och smådutta, då blir hästen sk skänkeldöv, slutar alltså lyssna på framåtdrivningen.

Istället använder du sätet för att 1)bara följa med=hästen ska bibehålla vald takt 2) överdriv rörelsen mer och mer=hästen ska öka steglängden och 3)spänn mage och höfter och håll still=hästen ska minska steglängden. Så fort hästen lyder 2 eller 3 återgår man till 1. Får man ingen reaktion, förstärker man med skänkel och sedan spö och är noga med att inte rycka hästen i munnen om den sätter iväg mer än man räknat med, saktar ner gör man sen, mjukt och snällt.

Har man en trög häst blir omskolningen jobbig och då är det bättre att jobba på ordentligt i 10 minuter än att traggla på i 40, hästen orkar alltid längre än ryttaren och det gäller att inte rida slut på sig själv, då får man inte en lydig häst. Och kom ihåg att belöning är nyckeln till allt, mycket beröm och om det är en väldigt oinspirerad häst: sluta när den svarat bra, det kan vara riktigt jobbigt för en trög häst att lyda framåtdrivning! Om det passet blir kort, så går nästa desto bättre.

En bra förklaring till att hålla hästen väl framme är Reiner Klimke (tror jag) som alltid sätter hästen i ett NÅGOT högre tempo än hästen själv skulle ha valt. Så nu vet du vad du har att sträva mot... :cool:

Alla pass man rider ska börja med att hästen tar stopp och start hjälp perfekt. Ibland får man ägan ett helt pass åt detta. Man håller inte på hela tiden uan däng till rejält o dne inte lyssnar ch beröm när den går framåt (bestraffa den inte genom att hänga den i truten)

Precis som Djurjouren säger; kolla start och stopp det första du gör ända tills det funkar. Har du sagt GÅ så ska hästen också gå tills du säger något annat.

Be hästen gå fram, sen sitter du still. Om hästen sackar så påminn rejält att hästen faktiskt skulle gå fram, sen sitter du still igen. Belöningen hästen får när den går som du vill är att du sitter passiv med skänkeln.

Varför sitta och klämma och gnata med skänkeln tills man blir blå i ansiktet när man kan få hästen att lyssna på signaler? :D

Tempoväxla!
Sen kan du alltid försärka en skänkelhjälp som givetvis ska åtlydas omedlebart! Det finns få styggelser som är så fula som när hästen tänker ja du skänlade nu man jag kan börja trava om några meter eller kanske inte alls....

Annars volter serpentiner skänkelvikning igångsättningar och avsaktningar sritt trav och håll fram hästen med ditt säte...

Nått av det borde hjälpa!
Annars är det nog foderstaten som ska ses över. Har hästen tillräckligt med energi för att vara motiverad att jobba, gå fram och anstänga sig???

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 175
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 773
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 277
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka