Hålla sig vaken

macan

Trådstartare
Ska sitta ett par dagar på konferens och eftersom jag är inne i en period där jag lätt "nickar till" skulle jag vilja ha era bästa tips för att hålla sig vaken...
 
Anteckna det som sägs.
Ta kallt vatten på handlederna i pauserna.
Sov ordentligt på nätterna före.
 
Att försöka vara aktiv brukar vara det som fungerar bäst. Anteckna och (om tillfälle) ställ frågor/delta i diskussioner. Försök sätta dig in i det som kommer avhandlas i förväg så att du kan bygga upp ett intresse.

I absoluta nödfall så är socker + koffein i lagom doser svårslaget....
 
Kaffe! Det är det enda som funkar för mig på mina 3-timmarsföreläsningar som tyvärr infaller i princip varenda dag veckorna i ända :D
 
Ginseng, rosenrot eller annan adaptogen! Eller en kombination av dem men prova dig fram innan vilken dos som är lagom för dig och hur du reagerar.

Ändra sittställning ofta. Att ta anteckningar är också ett bra sätt att hålla sig vaken på.
 
Vatten brukar jag ha till hands och ta en klunk när det börjar kännas outhärdligt, när det är nära att ögonen börjar klippa... Men man blir ju så toanödig av både det och kaffe. Speciellt i kombination med mycket stillasittande och konferensmat.
Försöker byta ställning men det blir väldig aktivitet på min plats efter en liten stund...
Får försöka hinna förbi apotek/hälsokost i morgon och testa typ rosenrot som var ett tips.
Sedan har jag en vag aning om att jag hört att det finns en speciell punkt man kan trycka/massera på för att bli piggare, men vet inte var punkten sitter. Någon som vet?
Att sitta och andas genom bara höger näsborre för att aktivera sympatiska nervsystemet och bli piggare kan fungera men det vore nog alltför uppseendeväckande
 
Ha med pepparmyntsolja eller annan eterisk olja och ta en sniff när ögonen börjar klippa :-).

Mandariner är en bra frukt som piggar upp både via aktiviteten/pillet av att skala, lukten, syrlig smak och gott om socker.

Kissnödig är bra! Då somnar du inte ;-).
 
Typiskt nog blev det ganska dåligt med sömn i natt men jag får försöka göra det bästa av dagen. Och ju mer orolig jag är för att bli trött desto större risk att jag faktiskt blir det tyvärr (den självuppfyllande profetian...)
Jag tål inte alltid citrusfrukter eller dofter så bra och tyvärr inte nu när jag har eksem i ansiktet, så de bra tipsen är nog ingen bra ide att anamma just nu.
Skiesaboves tanke om att vara kissnödig är nog det förslag som har störst chans att fungera
 
Koffeintabletter är för mig oslagbart. Man blir inte kissnödig och de är små och diskreta att ta.
Två st när koncentrationen börjar ta mig ut genom fönstret istället för mot föredragshållaren.....
 
Just det, jag glömde ju det viktigaste av allt! Rör på dig på de raster ni har! Ta en snabb promenad om det så bara är till toaletten. Gör knäböj inne på toan med armarna lyfta över huvudet och sträck upp händerna så högt upp du kan också ner till golvet igen några gånger och djupandas under tiden. Om du hinner så gå ut en sväng för frisk luft gör att man ofelbart piggnar till.
 
Ska sitta ett par dagar på konferens och eftersom jag är inne i en period där jag lätt "nickar till" skulle jag vilja ha era bästa tips för att hålla sig vaken...

jag skulle fundera på varför du är så trött. Det är inte normalt att inte kunna hålla sig vaken bara för att man blir tvungen att sitta och lyssna några timmar. Får du tillräckligt med sömn?
 
Jag brukar pilla på saker. På föreläsningar hade jag med en liten boll med massa piggar på som jag satt och pillade med. Det ökade min koncentration
 
Jag skulle också vilja säga att det är normalt. I mitt arbete (förskollärare) är jag väldigt rörlig och det händer saker hela tiden. Ibland är vi på föreläsningar och då känner man hur tröööööööött man kan bli av att helt plötsligt sitta stilla på en stol. Om inte föreläsningen är jätteintressant förstås :)!
 
Pust, första dagen avklarad, och jag såg att det fanns de som var tröttare än jag :p. Hände saker mest hela tiden, så jag blev inte totalt uttråkad och kunde därför hålla ögonen öppna.
Ja, rörelse är bra, men pauser som möjliggör det borde läggas in oftare, jag kan bli trött väldigt snabbt.
Jag har faktiskt en ask koffeintabletter med mig, får testa ett par i morgon, men jag tycker de brukar ha tveksam effekt på mig.
Oh, och så bara ett glas vin till middagen ikväll, inte mer för då lär jag sova i morgon.
Jag är verkligen avis på de som alltid kan hålla sig pigga och alerta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En tråd till om mina "grannar" då.. etablerade pundare och småtjuvar Väldigt många nätter kommer de körande med saker som cyklar...
Svar
6
· Visningar
1 257
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag är mitt inne i den värsta perioden på året för mig. Allt är grått, trist, kallt och deppigt. Det hela kulminerar runt 10 december...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 580
Senast: Habina
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 424
Senast: cewe
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp