Hållbara prylar - tipstråd

DarkInNight

Trådstartare
Jag vill gärna handla hållbart, men allt för ofta visar det sig att kvaliteten på grejerna är sisådär...

Insåg att jag behöver en tips-tråd för hållbara prylar för att slippa belasta både klimat och plånbok med dåliga köp.


Först ut, vart hittar jag en bra, stilren tvålpump?
De två senaste kostade 40 kr respektive 200 kr och båda är trasiga inom ett år, så dåligt.
 
Jag vill gärna handla hållbart, men allt för ofta visar det sig att kvaliteten på grejerna är sisådär...

Insåg att jag behöver en tips-tråd för hållbara prylar för att slippa belasta både klimat och plånbok med dåliga köp.


Först ut, vart hittar jag en bra, stilren tvålpump?
De två senaste kostade 40 kr respektive 200 kr och båda är trasiga inom ett år, så dåligt.
Jag letade i flera månader efter en pump i metall istället för plast. Det var värt det, pumpen håller fint efter flera år! Själva "behållaren" som hörde till var ful, så jag bytte till en befintlig jag hade. :)
 
En annan variant är att köpa begagnat. Har den hållit för X antal år redan, så håller den nog för ett tag till.

Har en microvågsugn som är minst 27 år gammal, köpte den begagnad.
 
Du kan inte tänka dig hårdtvål istället? Ett tvålfat kan hålla för evigt och tvålen kommer utan någon plastförpackning alls.

Håller med. Fast tvål och fast schampo spar massor av transportvolym (och pengar för användaren). Dessutom är fast kvalitetstvål så skonsam för händerna att man spar bra mycket handkräm också. Och med fast schampo blir ofta balsamet överflödigt.
 
Håller med. Fast tvål och fast schampo spar massor av transportvolym (och pengar för användaren). Dessutom är fast kvalitetstvål så skonsam för händerna att man spar bra mycket handkräm också. Och med fast schampo blir ofta balsamet överflödigt.
MEN det fungerar tyvärr inte för alla. Har provat fast schampo och det var katastrof för min hårbotten (och då köpte jag det som skulle passa min hårbotten).
 
Du kan inte tänka dig hårdtvål istället? Ett tvålfat kan hålla för evigt och tvålen kommer utan någon plastförpackning alls.
Jag har en hårdtvål också, i ett tvålfat dottern pysslat ihop av smältlim 🥰

Jag använder gärna hårdtvål, men vis av erfarenhet vet jag att resten av familjen tvättar händerna bättre med pumptvål.
 
Jag vill gärna handla hållbart, men allt för ofta visar det sig att kvaliteten på grejerna är sisådär...

Insåg att jag behöver en tips-tråd för hållbara prylar för att slippa belasta både klimat och plånbok med dåliga köp.


Först ut, vart hittar jag en bra, stilren tvålpump?
De två senaste kostade 40 kr respektive 200 kr och båda är trasiga inom ett år, så dåligt.

Vilken tvålpump som är stilren hos dig beror ju på vad du har för stil i rummet i övrigt :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
527
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 625
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp