Bukefalos 28 år!

Hallonblad

dramatik

Trådstartare
Någon som har provat att ge detta till sina hästar?
Läste det i en bok att det är bra att ge till hästar som ska komma i brunst och få bra brunster, då skulle man ge 30 gram (ca en näve) om dagen i 4 veckor innan betäckning.
Och hallonblad skulle även vara bra att ge under de 4 sista veckorna innan beräknad fölning (samma mängd) för att stoet skulle tömma livmodern lättare så att infektionsrisken blev mindre.
Tänkte ge detta till mitt sto innan hon fölar nästa år, men hann aldrig plocka och torka tillräckligt många blad:(
Ni som har provat, om det finns någon här?
Fungerade det bra?
För/nackdelar?

Skriv gärna ner fakta om andra örter som är bra mot olika saker.
Har hört att torkade nässlor var bra att ge till hästar?
Har för mig att det var för att de innehåller mycket järn?
Kommer inte ihåg riktigt.
Munkpeppar var väl bra att ge till hingstiga hingstar med för att få dem att lugna ner sig?
Så skriv nu ner allt ni vet om olika sorters örter.
Tacksam för svar!;)
 
Sv: Hallonblad

Låter kul med hallonblad! :) Mina hästar har hela hallonbuskar i sina hagar, kanske därför de jämt är brunstiga? *hmm* hihihi :rofl:


Järn vet jag att nässlor innehåller, vi människor brukar ju koka soppa på dem :)
 
Sv: Hallonblad

Hallonblad finns ju att köpa också om man inte har fixat det själva..
Jag på mycket med örter och har rätt många goda erfarenheter....
Schisandra tycker jag är en bra ört som är bra till mycket bla upppiggande och hjälper kroppen att återhämta sig efter träning.
Läkemalva har jag gett en häst med magproblem diarrer osv, den lindrar även hosta. Bockhornsklöver är bra att strö på maten om hästen har dålig aptit. Björkblad rensar ur kroppen.
 
Sv: Hallonblad

Vad är läkemalva? Vart hittar man det? Hur mycket ska man ge? Hur länge? Min häst är ltie lös i magen, kan bero på hösilaget som han inte ätit tidagare men vet inte säkert... Skulle vara bra att ha nåt som hjälper magen, han får redan bryggerijäst men han är fortfarande inte helt bra i magen... :cry:
 
Sv: Hallonblad

Vart kan man köpa hallonblad då?
Har aldrig hört att man kunde köpa det, och vet du om det kostar mycket?
Björkblad har jag aldrig hört att det skulle vara bra.
´Man kan plocka dem själv och torka väl?
Hur mycket och hur länge ska man ge det? Vet du det?
 
Sv: Hallonblad

Jag plockade hallonblad året då jag betäckte och gav till mitt sto sista månaderna. Hon älskade att äta det:d ock hade inga problem med fölning, att släppa efterbörd eller att dra ihop livmodern. Ingen infektion alltså. Jag skulle nog ge hallon igen vid dräktighet. Jag Har i ofs inget att jämföra med. Men bladen innehåller ju massor av vitaminer och mineraler så varför inte. Det finns ju att köpa också. Det var inte svårt att samla in. Tänk på att de ska förvaras torrt och mörkt.
 
Q

Hejsan!

Det finns en massa roliga växter runt husknuten, bara man vet vad man ska leta efter!!!

Kamomill blommor till nervösa eller stressade hästar,
brygg te och häll över maten eller ta en näve och ge som dom är (bör vara torkade).
eller blanda te och barnolja och badda excem med, ges tillsammans med blommor i mat... Funkar fin fint!!
Torkade nässlor (vidgar blodkärl och ökar blod genom strömmning)
Rölleka se nässlor + aptitretare och magsyre neutraliserande)
Maskros, hela inkl rot. Se Rölleka
Hallon (sammandragande och minskar gasbildning i tarm om jag minns rätt, har fri tillgång i hage så jag har inte fördjupat mig i ämnet)
Nypon (hovar och päls och något mer, fri tillgång)
Slånbär (kärlvidgande, finns hemma i hagen)
Aspbark (avmaskningsmedel)

Jag plockar under sommaren och ger sedan frammåt senvintern när hästens egen depå är slut, brukar prova att ge lite då och då efter att han har fått sin vanliga krafft, och vill han ha så behöver han det, äter han inte så är väl förråden fulla!!


Finns en bra bok som heter hästägarnens örtabok, finns i ridsportbutiker och hos sif om jag inte missminner mig...
Bör dock kompleteras med en bok med bilder eller sök bilder på nätet så att du plockar rätt!!!



Lycka till!!
 
Sv: Hallonblad

hhmm, jag har för mig att det ingår hallonblad i Equimins Tempremental, och jag ger den för jobbiga brunstar. Min veterinär sa till mig att jag absolut inte skulle ge det om jag ska ta föl på hästen. Men jag vet inte hur det ligger till, kolla upp ordentligt bara innan du börjar ge.
 
Sv: Hallonblad

Köper Läkemalva på hos en equitepeut likadant med Hallonblad, pmar
 
Sv: Hallonblad

Jag gav min märr Tempremental under hela våren, sen bestämde vi hastigt och lustigt att hon skulle få gå på betäckning. Så slut på tempremental ca 4-5 veckor innan betäckning, hon är dräktig nu utan problem.
Grejen med örter mot brunstbesvär är att dessa INTE tar bort brunsten, de lindrar bara dessa sk bieffkter eller populärt uttryckt PMS. Örter påverkar inte märrens fertilitet, i varje fall inte de örter du nämner. Sen finns det en rad örter man inte bör ge under dräktighet osv, men här är det upp till ägaren att läsa vad man ger sin häst och ta reda på ev bieffekter samt rikder med det.
 
Sv: Hallonblad

Såvitt jag vet är hallonblad sammandragande, vilket skulle hjälpa stoet vid fölning i utdrivningsskedet samt att bli av med efterbörden. Man rekommenderar att ge stoet hallonblad 3-4 veckor före fölning samt 1-2 veckor efter, så därför är jag intresserad av var du läst att hallonblad är bra för brunst?
 
Sv: Hallonblad

Har för mig att jag läste det i Hästägarens örtabok (gul bok som jag lånade på biblioteket), men jag kan mycket väl ha fel för mig om just det, kan ju mycket väl ha blandat ihop det med något annat:confused:
 
Sv: Hallonblad

Hmm, bra ide alltså att låta hallonbuskarna växa ifred och sen släppa lös stona på det innan fölningen i början av maj?

Men då blir jag ju utan mina goda hallon, för inte äter de bara bladen minsann, de glufsar glatt i sig hela busken :crazy:
 
Sv: Hallonblad

*kl*
Ingen annan som har något att säga om örter?
Ingen som använder något som inte redan nämnts?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 160
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 439
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp