hålrum i hovarna?

Sv: hålrum i hovarna?

Oj då....Det var inte meningen att du skulle ta illa upp...gav ett tips i all välmening. Synd att du inte kunde ta till dig det som en hjälpsam gest..... Tänkte att jag ville tipsa sig om det eftersom det var precis så det började på mitt sto och jag har haft det ganska besvärligt med just det!!

Men jag ber om ursäkt för att jag bara ville tipsa dig om det!!!

Det låter som början på WLD. White Line Desease. Min hovis gav mig rådet att behandla med jodsprit och klorin. Man gör helt enkelt så att man borstar ordentligt rent under hoven och varannandag sprutar man på jodsprit. varannan dag Klorin. Detta för att få bort både bakterier och svamp. Han hade provat många olika metoder på hästar med wld och denna metod har funkat på alla. Jag har haft 2 hästar med detta problem och båda blev av med det efter några (i ena fallet) och någon månads behandling. Det drabbar oftare barfotahästar.
Prata med din hovslagare innan du startar någon behandling. H*n som känner din hästs hovar vet bäst vilken behandling som kan vara lämplig i ditt fall.
Hoppas du blir av med det snart.

Det finns olika typer av WLD. Vissa verkar vara väldigt smittsamma och andra smittar inte alls. Jag har haft det på 2 tidigare hästar men ingen av de andra hästarna här har haft något. Forskningen på just WLD är väldigt bristfällig enligt min hovslagare. Sjukdomen fanns i stort sett inte för 15 år sen, men nu är den plötsligt vanlig. Forskningen har nog inte hängt med i svängarna riktigt. Därför har många hovslagare provat ut sina egna metoder för att komma tillrätta med det här.

hmm...undrar om det är det?:confused:
ska försöka få in bild på det..
tack för era svar!!

Liknande trådar

Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 639
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 464
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka