Halsring, stel el mjuk?

Plantan

Trådstartare
Rida med halsring

Hur påverkar en stel, rund halsring jämfört med ett mjukt rep?
Fördelar och nackdelar? Vilken ger tydligast signal till hästen?

Vad är poängen med en stel halsring egentligen? Behövdes nåt att hålla i sig i, man tog det som var närmast, en lasso, kapade en bit och höll i sig i den? Eller funkar den på ett annat sätt?


🤠🐴😎

.
 
@skiesabove

:)
Du vet vad du pratar om! Kan du utveckla litegrann för en som inget vet?
Jag vill kunna ha halsring samtidigt som träns, men bromsa (och gärna svänga!) utan att ta i tygeln. Men jag har en stark häst, så halsringen måste vara tydlig.
 
@skiesabove

:)
Du vet vad du pratar om! Kan du utveckla litegrann för en som inget vet?
Jag vill kunna ha halsring samtidigt som träns, men bromsa (och gärna svänga!) utan att ta i tygeln. Men jag har en stark häst, så halsringen måste vara tydlig.

Det är inte kraften du sätter i ringen som spelar roll, utan hur motiverad hästen är att lyssna på signalen.

Du kan inte "tvångsbromsa" eller "tvångssvänga" med halsring eller bettlöst som du kan med ett bett. Bett kan tillföra hästen såpass mycket smärta att den inte har något annat val än att lyda. Med mjukare verktyg måste du istället se till att grundträningen sitter. Att hästen vet vad du menar, och vill lyssna på det.

Själv lär jag in signaler med klicker och matbelöning. Min häst är väldigt matmotiverad, och har väldigt låg "arbetsmoral", så för han är det enklaste metoden att lära in signaler med.

Med hästar som är motiverade av arbete i sig kan det gå lika bra att lära in med tryck och eftergift och röstbelöning.

Börja med att öva på inhägnat område och långa tyglar på start, stopp, och sväng. Om hästen inte lyssnar på din signal, ta inte i hårdare - men fråga igen om några steg, och belöna *försöket* (släpp signalen, ge klapp och snälla ord och/eller morotsbit/lusern/vad du nu använder).

Med belöna försöket menar jag att om du tar i halsringen så det blir tryck på höger sida för att du vill svänga vänster, och hästen tar ett minikliv åt vänster - släpp och belöna!
 
Förutom allt @skiesabove skrivit så bra så lägger jag till, fundera över hur du tänker att du vill hålla tyglar och halsring. En mjuk kan du ju lägga i handen lite som en tygel, en stel får du ju ha lite annan teknik för. Om du vill släppa tygeln med ena handen och tar i halsringen spelar det kanske mindre roll men där tycker jag en mjuk ligger mer still än en stel. Fälttävlansryttare har ju ofta halringen fäst i förbygeln på ena/båda sidorna och då behöver du inte oroa dig för att se till att den håller sig på plats. Det beror alltså mycket på hur du praktiskt tänker du vill använda den.

Jag gillade bäst en väldigt tunn och mjuk halsring när jag ville rida med tygelhjälper också, den låg still i manen om jag inte villa hålla i den alls ett tag. Men gillade att rida med en stel i början och då höll jag enbart i den med ena handen/med lång tygel i samma hand och vid behov kunde jag hjälpa till med tyglarna i andra handen.
 
Jag föredrar stel. Jag får för mig att den blir tydligare var den lägger trycket.
Jag skulle dock vilja prova en högre halsringsinfästning för att få till böjningen bättre. Nån som vet var man kan få tag på en sån?
 
Rider du bara med halsring, eller med nånting mer som har tyglar?
Högre halsringsinfästning? Vad betyder det? :)
Jag föredrar stel. Jag får för mig att den blir tydligare var den lägger trycket.
Jag skulle dock vilja prova en högre halsringsinfästning för att få till böjningen bättre. Nån som vet var man kan få tag på en sån?
 
Rider du bara med halsring, eller med nånting mer som har tyglar?
Högre halsringsinfästning? Vad betyder det? :)
Tror det var Alizee Froment/Mistral som hade en sådan vid uppvisningar på bl a Friends arena.

Vanlig halsring sitter lös vid mankbasen. Denna variant såg ut att vara av läder och satt fastspänd halvvägs upp på halsen, och med kort tygel till.

Letat i webshoppar men inte hittat så det kan vara egenknåpat.
 
Tror det var Alizee Froment/Mistral som hade en sådan vid uppvisningar på bl a Friends arena.

Vanlig halsring sitter lös vid mankbasen. Denna variant såg ut att vara av läder och satt fastspänd halvvägs upp på halsen, och med kort tygel till.

Letat i webshoppar men inte hittat så det kan vara egenknåpat.
Bra att veta! Ska googla på hennes namn och läsa! Jättesnällt att du kollade upp det åt mig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp