Halstäcke på klippt häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zolitary
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 061
Z

Zolitary

Måste en helklippt häst ha halstäcke, fryser dom annars?
Hon står inne i kallstall på nätterna och är ute hela dagarna, fri tillgång till hö hela tiden.

Sv: Halstäcke på klippt häst?

Nej! Hästar har alltid klarat sig utan halstäcke, så det är inget
dom behöver. Det försvinner inte mkt värme ut genom halsen.
Så du behöver inte oroa dig för att den fryser för att den inte
har halstäcke på sig.

:cool:

Nu är det så här att hästen måste rakas och jag har inga erfarenheter av klippta hästar då våra går ute i lösdrift året om utan täcke. Men nu vet jag att jag kan köpa ett vanligt täcke då.

Fast oftast klipper man halsen för att den svettas mest där o jag upplever att pälsen växer ut snabbast där om man inte har många eller heltäcke på.

Halstäcket är lika bra som ett extra helt täcke- förstår du?

Jag har täcke med hel hals på min klippta häst..för som någon annan häst skriver så upplever även jag att pälsen annars växer ut fortare. Sen gillar jag inte när det regnar exempelvis och det åker ner vid halsöppningen. Min håller sig torrare än de andra då och lider mindre nu när det regnat så mkt. Men vid torrt väder och vindstilla får hon gärna gå med täcke utan hals! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
842
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka