halstäcke

PiperGarden

Trådstartare
är nu uppe i min första vinter i blåsiga skåne och konstaterat att pållen kanske vill ha ett halstäcke oxå :angel: blåser ju faktiskt svinkallt! problemet är ju att jag inte har nåt täcke med "fästen" för halstäcke (och jag har definitivt inte råd att köpa ett nytt täcke!)
går det att lösa på nåt sätt, alltså går det att använda halstäcke ändå?

Sv: halstäcke

Isf ska du ha typ bucas modell med en gjord man spänner det i, men jag skulle aldrig ha annat än ett med bra ringar/spännen eller helt fast, då jag nästan förlorade min ena häst i en olycka där ett halstäcke som inte var bra fastsatt åkte över huvudet på hästen och orsakade kvävning bl.a. efter att hästen rasat omkull i panik.

Det finns en tjej lite utanför malmö som syr på ringar på gamla täcken så att man kan sätta på halstäcke. Har inte själv använt mig av henne men enligt andra är hon duktig. Tvättar och lagar också täcken. Har sett hennes annons på hööks i malmö, kika där om du har vägarna förbi.

köp något från horseware, det blir bäst så. haha.
det finns massa olika modeller; fasta, avtagbara, fodrade, ofodrade o.s.v. jag har ett amigo regntäcke o det kan man köpa hals till.
sen har mitt rhino halvhals och mitt supreme turnout har tjock, helhals som sitter fast.

Försök sy dit ringar på ditt täcke, borde gå att hitta någonstanns..
Annars kanske man kan kolla om det är någon som har ett gammal, trasigt täcke som du kan ta ifrån ringarna på och sätta på ditt i stället..

Annars kanske du kan hitta ett beg. men helt täcke som går att använda som inte är så dyrt? :)

Tips ang. täcken och även halstäcken. Läs den utmärkta artikeln om täcken i senaste ridsport. Den borde få många att tänka efter om deras hästar verkligen behöver alla täcken. Jag menar inget illa, bara ett välmenande tips. Men din häst kanske är en sådan som fryser extra mycket.
Lycka till
Bella

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 191
Senast: Amha
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 465
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025