Halstäcke avsett för ridning!!

S

sova

Detta fenomen såg jag idag :eek:! Var med en kompis på hennes träning (på en större anläggning) och trodde knappt mina ögon när jag ser en tjej (f.ö. mkt fin häst) rida med både ridtäcke och det här lösa halstäcket. Det var så uttänkt att baklindorna hade samma färg som ridtäcket och framlindorna hade samma färg som halstäcket. Såg ut att vara någon yllevariant.
Detta är alltså i ett ridhus, utetempen runt noll och det var ett dressyrpass för tränare. Vill inte döma andra, men tjena.... :angel: :devil:
 
Stackars häst...

men du, kan du inte STJÄLA det från tjejen, och så skickar dud et till mig? :devil: :angel:

Jag står ju här med en SNAGGAD häststackare (felmärkt skär, kraken blev av med pälsen in på huden, är lika rakad som när vet rakar ett ben för injektion.. Fast här är det ju hela halsen, sidorna och under magen, mellan frambenen och halva huvudet. Han ser inte slug ut som sagt (skimmel, så han är blå/vit nu) men ffa så håller han ju på och fryser häcken av sig. Och jag har ställt in ridningen för jag har inte hjärta att ta av han alla täckena. Och inget ridhus i syne här, och kallstall.

Så jag är i VERKLIGT behov av den där outfiten, så det blir en ren "Robin Hood" gärning och du räddar hennes häst från det där larvet, och gör min stackars nakenhäst lycklig så han kan få träna igen? :idea:

/Alexandra - som köpte ett halstäcke (avsett för utevistelse dock) häromdagen så han ska kunna vara ute när det snöar. jag trodde ALDRIG jag skulle förfalla till att köpa ett sånt, men nu var det ju inte mycket att orda om. Så jag är klar spekulant på den där heltäckande ridoutfiten! :D
 
Det finns ridtäcken med halstäcke.. Har sett något i en webshop för inte länge sedan alls.

:idea: Finns på www.equinet.se
Verkar mer praktiskt än ett löst halstäcke när man rider.
Du skulle borde haft min arabs halstäcke. Det är med huva och hål för öron och ögon. Det brukas mest om pållen måste ut i riktigt ruskväder. Fick det med när jag köpte honom + matchande vintertäcke och även en magvärmare finns till. Stackarn ser ju ut som en michelingubbe i den utstyrseln :D Fast det värmer :)

// Åsa (som har en arab med hår ;) :D)
 
Ah, fast sådana som ska skydda mot regn, överdragstäcken kallar jag det, det har ju funnits länge, men det värmer ju inte. Är ju bara avsett för att skydda ett tävlingsekipage mot regn mellan klasserna och så. Fast det är klart, fodrar man det så värmer det ju ;)

Nä, här köps inget halstäcke för ridning, NÅGON måtta får det allt vara, då får han vila litetill den gode herrn. Men tanken har slagit mig ;)

Men jag vill VERKLIGEN att pälsåbäket ska växa ut så det iaf ser hyfsat ut, nu törs jag ju ju inte ens ringa ut equiatrikern.. :crazy:
 
Jag var så tagen av, hrm, synen :angel: att jag helt och hållet glömde att titta på min kompis. Hästen var alltså ett stort, biffigt halvblod (? ev andalusier, lite svårt att se under all utstyrsel :crazy:) och såg inte alls ut att frysa för 5 öre. Snarare tvärt om, orkade han knappt röra sig emellanåt..
Det verkar förresten som om någon får se om längden på sina skär?... :D :angel:
 
hm. i ridhuset? :confused:
okej om hästen var jättesvettig efter och det var kallt och långt hem men inne... :eek:
 
Är det inte svårt att rida med så mkt täcken ivägen, måntro? :angel:

Vi har halstäcke i fleece och ett annat ulltäcke över då vi går till/från ridhus med klippt häst om det är över -10. Under ridpasset verkar det ju lite onödigt att ha täcke på, kan man tycka! :crazy:
 
Inte ens jag har det..... :p Och jag är täckoman! Har endast ländtäcke när jag rider, Golden Stripe filt om jag bara skrittar el det är väldigt kallt. Men rida med halstäcke??? Löjligt! :D
 
Det kanske var det som var tanken...att den skulle vara ko lugn. :angel: *ironisk*
 
Jag har faktiskt funderat på om det finns sådana. Annars tänkte jag sy någon variant. När man tävlar är framhoppning och själva tävlingsbanan inomhus, sen ska man direkt ut i kylan och skritta av en svettig häst. Då skulle jag vilja ha ett fleecetäcke i ridtäckes modell men med hals, som man snabbt kan svepa om hästen.

Att använda det inne i ridhus ett helt pass verkar däremot något korkat om hästen är frisk (vilket den bör vara om hon rider ett träningspass).
 
Min sköthäst har ett fleecetäcke med hals, dock vet jag inte vars det är köpt, så jag var nog inte till så god hjälp :o
 
Fleecetäcke med hals finns nästan överallt. Jag vill ha ett ridtäcke i fleece med hals.

Får nog sy ett som jag hade tänkt.
 
En kompis gjorde en "halsduk" till sin häst, just för avskrittning och sådant. Hon använde fleecetyg som var lite smalare upptill (trapets tror jag det heter på matematiskt språk), sydde kardborreband längs med hela undersidan av halsen samt ett band som man fäster i nackstycket.
Funkade jättebra! Fleece är ju lite elastiskt, så det låg stilla trots att hästen rörde sig.
 
För fram och avskrittning kan det väl vara ok att vilja täcka på hästen lite extra, men under ett ridpass inomhus i ett par plusgrader?!? Hästen var en rätt mörk skimmel så den var nog inte så gammal. Ok att behålla länd/ridtäcke på, men inte så här mkt. Det var alltså inget fleecetäcke med hals eller så utan en helt lös halsdel som låg förvånandsvärt still.
/sova som för övrigt väldigt gärna täckar.
 
Jag har också funderat på att sy ett ridtäcke med hals att ha vid riktigt kallt väder och avskrittning. Hade även tänkt sy benvärmare åt mig som liksom sitter fast på täcket, Uppfinningsrik :idea: :D

Fast just i år är det inte så jätteaktuellt då vi inte kommer att åka på några lektioner i kallaste vintern. Men med tanke på att det kan bli riktigt kallt här så vore det nog en god ide.

Men rida med täckeshals tänker jag inte göra.. framförallt inte i ridhus :smirk:
 
Tror att Eskadron hade ett rid/regntäcke som gick från svansroten ända upp till huvudet, men just en såndär "halsmuff" som du beskriver har jag aldrig hört talas om :confused:

Kan du inte ta en bild på halsmuffsekipaget nån gång så man får se?
 
Tänk dig att man drar på en raggsocka på hästens hals. Ungefär så såg det ut... med hål för huvudet då som hör och häpna var naket!! :eek: Tänk om stackaren frös om kinderna!
Enligt "min" ridsportsbutikstant här är dessa tydligen på väg att bli rätt populära :crazy:
Suck. Snart har vi nog en ny fluga ska ni se... :devil:
/sova som ser framför sig ludna små russ med detta elände på... inte bara russ föresten. :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp