Bukefalos 28 år!

halt efter verkning

S

__Stilett__

Jag undrar hur vanligt detta är?

Det är så här att jag har en utbildad hovslagare som är väldigt bra på skoningar, men jag tror denna verkar min lilla för hårt?
frågan är även om man måste verka var 6-8;e vecka på alla hästar? Min häst har nämligen dom 2 senaste gångerna blivit väldigt halt på alla 4 ben direkt efter verkning och är ömfotad/halt i ca 5-6 dagar efteråt.
Dessutom denna gång så svullnade båda bakben upp lite.
Ingen värme men svullnad.
Hon har blivit öm flera ggr tidigare vid verkning.
Hon är en blivande 2 åring.

det kanske räcker att verka var 10;e vecka eftersom hennes hovar möjligen ej växer så mkt?

Dessutom ska jag byta hovslagare, så jag ska kolla nästa gång om hon reagerar lika mkt. eftersom jag tror det kan ha verkats för hårt.

Hur reagerar era småttingar?
 
En häst ska inte behöva bli halt av verkning, då har allt sulan blivit för tunn. Vad säger din hovslagare själv om saken?
 
jag har frågat men ej fått svar. efter senaste besöket har jag inte mkt överst för denna hovslagare. därför ska jag byta. jag vet dock att en annan häst i samma ålder reagerade likadant en gång med samma hovis.
 
Visst kan det vara så att hovis verkar för "hårt". Annars så kan hästen bli öm efter verkning om hovarna har blivit ganska mycket för långa och han måste ta mycket, men det verkar inte vara fallet här. Man måste inte alls verka hästens hovar med 6-8 veckors mellanrum! Det beror helt på hur fort hovarna växer och hur mycket hästen själv sliter ner. Hovis kommer till mig var 10 vecka ungefär, jag ringer till honom när jag ser att det behövs så kommer han samma vecka. Travaren som jag har brukar han bara raspa hovarna på för hon sliter dom så fint själv men shiren tar han lite mer på. Tycker att du ska byta hovslagare om du inte känner att du är nöjd, vill han inte svara på dina frågor heller så låter det inte bra! En del hovslagare bryr sig inte så mycket om hästar utan vill bara ha in pengar, tyvärr. :crazy:
 
jo jag ska göra det.
fast den andra hästen har aldrig ömmat och han har fått kalasfina hovar(!!) men åringen reagerar. Hennes hovar brukar inte växa över mkt. hon sliter säkert av en del när hon går i hagen o så...
 
nej hovarna hinner aldrig bli "långa", mkt pga att hon säkerligen sliter dom lite själv i hagen o så eftersom hon går barfota...
 
Maran behöver inte verkas så ofta men det beror ju på hur de sliter osv.

Men de ska inte behöva bli halta eller så...
 
nej jag tycker inte heller att dom ska bli halta.
och eftersom det hänt 2 ggr nu så kanske man ska låta hovarna va lite längre denna gång eller "fila till" ytterst lite nästa gång.
hon springer gärna och ofta i hagen (inte nu när det gör ont såklart) så det e klart,,det kan ju slotas lite extra då, speciellt om det vart hårt underlag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 273
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 498
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp