Bukefalos 28 år!

Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Min valp röntgades vid 6 mån ålder och då syntes så klart ingeting. Diganos sträckning.

Sen röntgades hon vid 10 mån ålder och då kunde ortopeden se en liten förändring, men han kunde ej säga vad det var utan artroskopi.

Den avslutande texten är det jag menar:
Om man är säker på att en växande hund har ett problem i t.ex. armbågsleden, men röntgenbilderna är normala, är det c:a 90% chans / risk att hunden ändå har OCD / FCP.

Det var därför jag reagerade när du skrev att du ville ha en diagnos. För det är inte säkert att du kan få en diagnos. Tvärtom mycket vanligare att du inte får det.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Delvis knapplån.

På Izor trodde de stukning av vänster bakben när vi kom in till Arninge djurklinik efter att han vinglat omkring som en galen ko, släpade dessutom tassen i marken och vek tassen dubbelt så att klorna slipades ner (var för övrigt inte kul att se hans vinglande).
Ordinerades vila och korta koppelpromenader.

Fick efter en vecka, om jag inte minns fel, remiss till Albano där han kändes genom och röntgades.
Veterinären trodde diskbråck eller blodpropp i ryggmärgen.
Men saken är den att vovve inte visade en enda markering någon gång under alla undersökningar, så ont hade han inte.
Det enda som syntes på röntgen var att Izor har åtta ryggkotor! Men ingenting annat, alltså inget diskbråck (skönt!). De frågade om vi ville göra en magnetröntgen, och ja, det ville vi.
Så vi fick tid på Mälardalens smådjurspraktik (ligger i Sigtuna-trakten). Vi mötte upp med Izors veterinär från Albano.
Inte heller nu syntes något på röntgen vilket fick veterinären att konstatera att Izor förmodligen hade drabbats av en blodpropp i ryggmärgen och som gått bort av sig självt.

Vi har valt att skriva in Izor på Albano redan när han var valp, trots att vi har en hyfsat bra djurklinik här hemma i Åkersberga. En av anledningarna är att Albano ju är ett akutsjukhus.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Just det där med att vika tassen bakåt sa Bagarmossen var en av indikationerna på diskbråck. Inte värsta graden, men ej heller det lindrigaste.

Skönt att det gick bra!!
 
Senast ändrad:
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Min valp röntgades vid 6 mån ålder och då syntes så klart ingeting. Diganos sträckning.

Sen röntgades hon vid 10 mån ålder och då kunde ortopeden se en liten förändring, men han kunde ej säga vad det var utan artroskopi.

Den avslutande texten är det jag menar:


Det var därför jag reagerade när du skrev att du ville ha en diagnos. För det är inte säkert att du kan få en diagnos. Tvärtom mycket vanligare att du inte får det.

Nu är jag med, vi missförstod varandra en del. Det jag menade med att jag inte accepterar växtvärk som diagnos utan röntgen, är att PANOSTIT syns på rtg. Sen kan man ha andra otäckare problem som inte syns på röntgen (vissa gör, andra inte, precis som du säger) men en panostit syns. Om det däremot är 'trolig växtvärk' men inga tecken på panostit så är det ju exakt som du skriver - kan vara en harmlös sträckning eller något värre.
 
Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Jo du, många tårar rann här borta innan Izor blev bra, eller bättre i alla fall för han är fortfarande lite "sladdrig" i benet när han blir trött.

Izor ordinerades sjukgymnastik - även det på Albano - och sjukgymnasten blev häpen över hur normal benet ändå var, för hon trodde efter att ha läst Izors journal att vi skulle komma in med en halvlam hund.
Envis som en dvärgschnauzer kan vara när det gäller vatten (åtminstone de jag känner) så totalvägrade han att röra sig i vattentanken när sjukgymnasten skulle se rörelseförmågan, hon fick tippa ut vattnet och så fick vi springa med honom istället.
Men hon hade roligt åt Izors envishet.:D

Det hon rekommenderade är lite massage nu och då, gärna gå i kuperad terräng, gå i trappor och gärna tricks där han använder bakbenen mycket.

Jo, en annan sak som gör att vi helst åker till Albano är att Izor gillar personalen, vad de än hittills har gjort med honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 300
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 837
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 243
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp