Halt igen...

H

Hallon

Here er go again. Ska försöka fatta mej kort
Har en nordsvensk på 20 år, lite lite rund om magen och otroligt pigg för sin ålder !!
I somras fick han efter barfotagång stengallor båda fram, Hovslagare och veterinär kollade på det och vi satte på avlastande sulor och skulle sko med långa intervaller och spruta blåspray på hovens sula. Nån vecka efter kom en redig hovböld ut i ballen och allt släppte, blev ohalt på några dagar, pulsen minskade. Ja han blev frisk helt enkelt, satte igång honom och kör nu på för fullt !
I söndags var jag ute å körde en väldigt lång sväng med två kompisar i vagnen, tyckte att han var lite lite oren stundtals men trodde bara jag inbillade mej, när vi kom märkte jag att det kommit in väldigt mycket smuts mellan hoven och sulan, försökte få bort det så gott det gick. I måndags ville jag ändå kolla om han var oren så jag longerade honom i båda varven å alla gångarter på en åker och märkte inget alls. I igår (tisdags) skulle jag rida med några kompisar, skrittade 2-3 km och han kändes kanon, låg dock i hagen när jag kom till stallet och sov) när vi skulle trava så travade han två-tre steg bra innan jag kände att han va halt, så hoppade av gick hem
Och väl hemma misstänkte jag att smutsen
Mellan sulan å hoven va boven, så klippte upp sulan så gott de gick och fick bort massor med lera. Tvättade åxå öppningen till hovbölden. Idag är läget oförändrat, halt i trav på hårt underlag. annars inte varm i nån hov, ite svullen, liiite puls alla fyra, dock han har väldigt lätt för puls. Kan tillägga att han är halt på samma hov som hovbölden och
Hältan i somras satt i... Jättepigg och glad i övrigt, ingen feber.
Hur går jag vidare? Överansträng ? Fångkänningar? Bölden som fylls på igen? Smutsen som skapat tryck ? Lite hjälp på traven tack :-)
 
Sv: Halt igen...

Bäst är väl att gå vidare med koll av veterinär eller hovslagare. Det kan ju vara en djup hovböld som behöver rensas mer.
 
Sv: Halt igen...

Jag har kontakt med både veterinär och Hovslagare men ville bara få idéer att kunna bolla :-)
 
Sv: Halt igen...

Jag har kontakt med både veterinär och Hovslagare men ville bara få idéer att kunna bolla :-)

Vad säger dom då? Om det är ett åtekommande problem så kanske det behövs röntga. Har själv råkat ut för att en troligen icke utläkt djup hovböld orsakade hovbensinflammation efter några månader. Inte kul alls... Hästen var alltså helt ohalt efter en böld som spruckit, men som sen ställde till detta.
 
Sv: Halt igen...

Fast tycker du inte att det känns som om du behöver åka iväg och få hästen ordentligt utredd, nu när den varit halt i 2 månader från och till?? Hemmaveterinärer och hovslagare må vara hur duktiga som helst, men det finns gränser för vad de kan fixa hemma. Åk till klinik med alla resurser i stället!
 
Sv: Halt igen...

Joo jag har tid på kliniken om en vecka, de hade inte möjlighet tidigare än så men än så länge ser det bara bättre och bättre ut. Men sist sa både hovslagare och vet att jag skulle ge honom chans att bli bra och får han nått mer problem blir det klinik så det är redan bokat och klart, ville som sagt bara diskutera vad det skulle kunna vara :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 318
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp