Bukefalos 28 år!

Halt.. Snälla hjälp mig!

Ä

ÄlskarSnobben

Hejsan! Vet inte redigt om jag har lagt till denna tråd i rätt forum nu Eftersom jag är ny här:P Men det är så att min älskad fjording har blivit väldigt halt.
Det började i fredags efter att vi har släppt ihop en ny häst med dom andra. Min fjording har alltid sprungit åh försökt att hålla dom gamla hästarna borta från dom nya som kommer. Så det var det han gjorde i fredags med. Han sprang åh helt plötsligt så blev han jättehalt åh nu kan han knappt gå.
Ringde till Vet. Åh frågade om råd. Han sa att vi skulle ge han 4-5 ipren så han inte skulle ha så ont om han nu hade det. Men efter att vi pratat med han så ringde det upp en annan vet. (eftersom vi ringde till skara djursjukhus innan men inget svar) Hon sa alla fall att vi inte skulle ge han några värktabletter för är det en spricka så kan det bara bli värre om han går på det åh det inte gör ont efter värktabletterna. Så hon tyckte att vi skulle avvakta tills imorn måndag. Sen blir det väl ev. röntgen.
Han vill inte böjja på benet så han stapplar sig fram. Kan knappt gå. Han är inte varm, eller svullen, åh han verkar inte ha ont heller när man känner på det heller. Vilket är bra väl? Ingen feber heller.
Jour vet. Trodde det kunder vara en lårkaka typ eller en blödning i knät. Eller en sträckning eller en vrickning. Kanske en spricka. Han sa att det kunde varit en spark med men då borde det väl synas ngt eller?
Är så ledsen åh rädd. Det är min ögonsten har haft han i 11år.
Är det ngn som har haft ngt liknande med sin häst?
Idag var det lika som igår så det har inte blivit värre men inte bättre heller tyvärr, men är det en stukning eller ngt så tar det väl ett "bra" tag innan det går över eller har jag helt fel? Tänker mkt när man själv har stukat foten eller så det tar ju ett bra tag innan det blir bra igen..

Tacksam för svar!!
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Vad tror du att det kan bero på då?
Ger jag han Ipren så bedövar det ju bara åh det kanske inte är så bra om han går på det om det skulle vara en spricka heller juh? Eller vad tror du?
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Du måste driva med oss, sa veterinären att du skulle ge hästen Ipren ? :mad:
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Det rådet har jag också fått, dock ej till häst utan till kor och kalvar. 4-6 Ipren till vuxen ko.
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Ja jag skulle ge han 4-5 ipren krossat i hans mat 1 gång om dagen. Det hade dom gett hästar förr sa han:S Och att det funkade som deras smärtlindring. Han tyckte det var onödigt att han kom ut till oss för han hade gett han ngt liknande effekt som ipren.
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

ok. skönt att ngn oxå har fått det tipset.

Men vad tror du att det kan bero på att han är så halt?
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Vad tror ni det kan bero på att han är så halt? Det blev så mkt diskution om ipren här att det jag egentligen frågade om kom bort typ. Jag undrarde om det var ngn mer som kände igen det. Åh vad ni tror typ på vad det kan bero på varför han är så halt åh att han inte är svullen åh varm eller ngt..
Han vill inte lyfta upp sitt vänstra framben..
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Åk till klinik så fort som möjligt, bättre att en kunnig veterinär får titta på hästen, då får du förhoppningsvis veta vad det är för fel på din häst.
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Han vill inte lyfta upp sitt vänstra framben..

Vilket ben är den halt i ? Ingen svullnad öht? :confused:
Har du kollat igenom hovarna ordentligt?

Det enda vettiga svaret du kan få är ju såklart från en veterinär, helst röntgen då.
Det kan ju vara allt från något pyttelitet till en allvarlig senskada eller brutet ben. Fast oavsett vad så känns det konstigt att det inte är svullet.?
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

En kompis var med om en liknande grej.
Åkte till klinik och de såg inget direkt, hemskickad.
Han blev lite bättre under en kort period och sedan var han blockhalt en dag. Åkte tillbaka och det var en fraktur på hovbenet.
Troligen var det en spricka från början och när hästen släpptes ut igen gick hovbenet av.
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Din stackare!

Det är jättesvårt att veta vad det kan vara, det kan ju vara vad som helst.

Tycker du skall ringa till närmaste klinik imorgon bitti och få en tid och åka in. Det är det enda sättet att veta.

Under tiden, låt din häst vara inne eller i lite ruta ute. Pyssla mycket med honom och ge honom morötter.

Lycka till! Skriv o berätta hur det går!
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Vad hände med den hästen? Det gick inte åh fixa då eller?
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

Ja han har varit inne sen i fredags middag. Men nu när jag var uppe så böjde han lite på sitt ben. Så det såg lite bättre ut. innan gick han som om han var stelopererad om du förstår vad jag menar..
 
Sv: Halt.. Snälla hjälp mig!

ok. tack för svar. Ska ringa till vet imorn så dom får kolla på han med röntgen åh så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 270
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 005
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 894
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 358
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp