Hjälp livmoderinflammation???

Carmenzitaflower

Trådstartare
Förlåt för en brutalt lång text

Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har vi märkt att någon av dom kissat inne, inte hela tiden och inte mycket utan det hände några dagar på raken vid löp, sen ingenting på en vecka sen någon dag här och där. Inget vi har tänkt på mer då vi hört andra tikar som också gjort så i samband med löp. Men nu så var det cirka 2-3 veckor sedan dom löpte och då hitta vi lite kiss på en matta i förrgår igen, och sen nu ikväll så hittade vi ytterligare en pöl. Gick då in och läste på Facebook och fick då reda på att det kan vara livmoderinflammation!!!😫 Ska ringa veterinären imorgon det första jag gör men chansen att dom har en tid över en fredag är typ obefintlig.

Problemet är även att jag inte vet vilken av hundarna det är som kissar inne?! Har en aning då jag tycker mig kunna skilja på deras olika kisslukter och kan därför koppla kisset till den ena(snälla säg att någon annan också kan känns att era hundars kiss luktar olika så att det inte bara är jag som är såhär knäpp :’) )
Kan man med att ta en akuttid för detta på ett större djursjukhus eller kan man avvakta till måndag ifall vi inte får en tid hos vår ordinarie tro? Vet att djursjukhuset som har jour är kinkiga när det inte gäller livshotande situationer, vilket iofs är fullt förståeligt och bra…Men har sån oro att jag hade velat åka in NU efter att ha läst om livmoderinflammation.

Hundarna har inte visat några andra symtom (vad vi märkt), ena är som vanligt efter löp lite låg och ena är som vanligt efter löp klängig. Samma beteende som vid varje löp helt enkelt. Äter och dricker som vanligt, varit på långpromenad idag utan problem, slickar sig inte mer och har inte blött något mer efter löpet, luktar heller inte konstigt från vulvan. Ena tycker vi haft lite svullen mage sedan en längre tid tillbaka och märks att hon är lite förstoppad men veterinären undersökte hennes mage för cirka en månad sedan och tyckte då inte att den kändes svullen(röntgades inte, kollade inte heller med ultraljud den gången)

Hade jag haft lite bättre koll så hade jag ju ringt redan veterinären redan i förrgår och då troligtvis redan varit och kollat dom 🙃

Ångest 😫😫😫
 
Har aldrig varit med om att de kissar inomhus som symptom på livmoderinflammation. Men, är det något de aldrig gjort förut så är det såklart klokt att kolla med veterinär även om de i övrigt är som vanligt. Har du möjlighet att kolla tempen på dem? Jag tvivlar på att någon veterinär kommer vilja ta in dem akut om de beter sig helt som vanligt (utöver kissande ibland) och inte heller har höjd temp.

Den gången jag hade en tik som började kissa inne efter löp, då hade hon fått UVI. Inte kul det heller, men betydligt trevligare än livmoderinflammation :)
 
Förlåt för en brutalt lång text

Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har vi märkt att någon av dom kissat inne, inte hela tiden och inte mycket utan det hände några dagar på raken vid löp, sen ingenting på en vecka sen någon dag här och där. Inget vi har tänkt på mer då vi hört andra tikar som också gjort så i samband med löp. Men nu så var det cirka 2-3 veckor sedan dom löpte och då hitta vi lite kiss på en matta i förrgår igen, och sen nu ikväll så hittade vi ytterligare en pöl. Gick då in och läste på Facebook och fick då reda på att det kan vara livmoderinflammation!!!😫 Ska ringa veterinären imorgon det första jag gör men chansen att dom har en tid över en fredag är typ obefintlig.

Problemet är även att jag inte vet vilken av hundarna det är som kissar inne?! Har en aning då jag tycker mig kunna skilja på deras olika kisslukter och kan därför koppla kisset till den ena(snälla säg att någon annan också kan känns att era hundars kiss luktar olika så att det inte bara är jag som är såhär knäpp :’) )
Kan man med att ta en akuttid för detta på ett större djursjukhus eller kan man avvakta till måndag ifall vi inte får en tid hos vår ordinarie tro? Vet att djursjukhuset som har jour är kinkiga när det inte gäller livshotande situationer, vilket iofs är fullt förståeligt och bra…Men har sån oro att jag hade velat åka in NU efter att ha läst om livmoderinflammation.

Hundarna har inte visat några andra symtom (vad vi märkt), ena är som vanligt efter löp lite låg och ena är som vanligt efter löp klängig. Samma beteende som vid varje löp helt enkelt. Äter och dricker som vanligt, varit på långpromenad idag utan problem, slickar sig inte mer och har inte blött något mer efter löpet, luktar heller inte konstigt från vulvan. Ena tycker vi haft lite svullen mage sedan en längre tid tillbaka och märks att hon är lite förstoppad men veterinären undersökte hennes mage för cirka en månad sedan och tyckte då inte att den kändes svullen(röntgades inte, kollade inte heller med ultraljud den gången)

Hade jag haft lite bättre koll så hade jag ju ringt redan veterinären redan i förrgår och då troligtvis redan varit och kollat dom 🙃

Ångest 😫😫😫
Har hunden feber? Vi var inne med vår hund för något år sedan, det var efter löp, tiken var lite låg och hade lite feber. Veterinären ultraljudade och det upptäcktes vätska i livmodern dock inte tillräckligt för att veterinären skulle tro att försäkringsbolaget skulle godkänna en operation. Vi åkte hem igen med rådet att ta febern regelbundet och hålla uppsikt. Hunden blev bra.

Det är väl bra att konsultera veterinären och få råd hur ni ska tänka men ta tempen först, för det kommer de fråga efter.
 
Tycker det kan vara lurigt. När min hund åkte in på operation var det enda symtomet att hon blivit lite slöare. Allt dagligt fungerade väl men nånting i min mage sa att jag borde söka till veterinär. Hunden var gammal och först tänkte jag att det är normalt för en äldre hund.
Hon har juvertumör och jag var orolig att den spridit sig och veterinären tog prover osv och sa sen ”ska vi ultraljuda också eller ska vi vänta?”
Jag vacklade lite men tänkte lika bra när vi ändå är här. Tur det. Livmodern var som ett lill-finger medan det ska vara som typ en fiskelina som hon sa.
Operation eller avlivning dagen efter. Valde operation.
 
Sambon var in till veterinären idag, dom gjorde inget ultraljud vilket jag tjatade på honom att han skulle säga till om men nope :/ Ena vovven har tydligen kristaller i sitt kiss så ska nu äta veterinärfoder i en månad samt röntga på onsdag för att se så det inte ligger någon stor Sten där. Känner mig fortfarande inte helt lugn trots att dom varit hos veterinären just pga att det inte gjordes något ultraljud :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 785
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 847
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 275
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp