Halt? Unghästvinglig?

Fisken

Trådstartare
Åååh!! Jag har fått ta bort 3 hästar inom loppet av 10 månader, första var pga ålder (connemaravalack som blev 32 år) andra pga ålder och astma och den 3e var ett friesersto som inte ens hade fyllt 5 år pga fragment i hovleden.

Strax innan vi tog bort sista så köpte vi en annan häst, för att ha någonting att fokusera på. Annars hade man gått in i väggen..
Har haft denna häst (f. 2014 e. Marius Claudius ue. Casir Ask) i ca 3,5 månader nu. Jag longerade honom igår och vet inte om det jag ser är en hälta eller bara unghästvinglighet? Veterinären kommer imorgon men frågar iallafall här, vad tror ni?
Anledningen till att vi bestämde för att ta ut veterinär så snabbt är för att han ska åka på utbildning på söndag men man vill ju inte skicka iväg en häst som har ont.. jag TROR att han bara är lite vinglig men vad tror ni av det ni ser?

 
Rapportera din tråd till moderator och be att den flyttas till ett hästforum, där svarar folk på såna här frågor hela tiden. Och det är garanterat ingen idé att du puttar upp den en gång i kvarten ;)
 
Jag ser ingen hälta på filmen, men det är skitsvårt att bedöma när hästen har täcke på sig och man endast ser en kort snutt, där inte hela hästen är i bild det mesta av tiden....
Nej jag vet mycket väl att det är svårt att bedöma på film oavsett, svårt att filma när man longerar är det också :)
 
Svår film, men jag upplever det som att något inte riktigt stämmer. Har du försökt känna igenom musklerna?
 
Höger fram- tänker jag. Det låter bra att veterinär ska komma imorgon för det känns ju dumt och sitta här och se en kort filmsnutt och uttala sig om hälta.
 
Svår film, men jag upplever det som att något inte riktigt stämmer. Har du försökt känna igenom musklerna?
Känt igenom hela honom, inget konstigt!

Han är oren i fram. Men det kan ju också vara att täcket tar emot och han inte vill sträcka ut - att kolla hälta på en häst med täcke är ju meningslöst.
Min unghund år som en krabba ibland när hon tycker halsbandet böjer hennes päls på halsen.
Ja jag vet, tänkte ändå lägga ut här för lite input i frågan
Höger fram- tänker jag. Det låter bra att veterinär ska komma imorgon för det känns ju dumt och sitta här och se en kort filmsnutt och uttala sig om hälta.
förstår att det känns dumt haha! Det är väldigt svårt att se ev hältor på film, speciellt när hästen har täcke på sig och går på volt också ;)
 
Ser allmänt stelt ut och tar inte ut steget fram tycker jag. Svårt att säga om det är täcket bara men min känsla är att det är nåt mer. Men bra att du litar på magkänslan, den är tyvärr ofta rätt hos mig. I övrigt svårt att se och bedöma.
 
Vad sade veterinär?
Han fick ett litet sår i förrgår, alltså dagen efter jag longerat som jag ska behandla. Han var lite öm där samt lite svullen vid sträcksenan (ska läka okomplicerat) så blir metacam en vecka och promenader! Sen longera igen efter behandlingen och se om han rör sig likadant. Det var svårt att bedöma sa hon då han är stor och gänglig samt obalanserad unghäst men att man tar det säkra före det osäkra pga såret (som är ytterst litet)
Sen sa hon att han är lite kort i steget också och inte har så stor gång rent allmänt men att det inte var något ovanligt för en obalanserad stor unghäst som dessutom är en avlad hopphäst och ingen gångartshäst
 
Han fick ett litet sår i förrgår, alltså dagen efter jag longerat som jag ska behandla. Han var lite öm där samt lite svullen vid sträcksenan (ska läka okomplicerat) så blir metacam en vecka och promenader! Sen longera igen efter behandlingen och se om han rör sig likadant. Det var svårt att bedöma sa hon då han är stor och gänglig samt obalanserad unghäst men att man tar det säkra före det osäkra pga såret (som är ytterst litet)
Sen sa hon att han är lite kort i steget också och inte har så stor gång rent allmänt men att det inte var något ovanligt för en obalanserad stor unghäst som dessutom är en avlad hopphäst och ingen gångartshäst
Låter lovande
 
@Fisken konstaterades hästen med hälta av någon grad? Och gjorde ni böjprov på den utifrån om hälta fanns initialt isåfall ?
Nej, hon konstaterade att han var ”halt” men gav mig ingen grad, hon sa att hon upplevde honom som störd av såret. Böjprov gjordes och ingen reaktion! 😁
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 503
Senast: axel
·
Gnägg Jag får ont i magen varje gång jag tänker på detta. Det är så att jag funderar på hur jag ska göra med min häst i framtiden om han...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: Kiwin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 922
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 216
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp