Gammal senskada - hjälp med skoning?

BRAGO

Trådstartare
Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha väldigt lätt för sig till att bli stark, seg och tjurig. Tyvärr hittades inte skadan utan hästen behandlades i hovlederna, sedan fick han problem här och var sekundärt som behandlades i sin tur. Våren -12 fick hästen mild fång pga hans problem med magen. Fick sen en diagnos att allt såg bra ut och att jag skulle rida på, men upplevde att hästen blev öm fram under sommaren. Då gjordes en magnetröntgen där man såg att en inflammation i lamellranden fanns från fången, och även den gamla senskadan hittades. Tidigare användes en rad olika veterinärer för att ingen hittade vårat ursprungsproblem, som antagligen var senskadan. Från magnetröntgen gjordes har jag använt samma veterinär.

Hästen stod först helt några månader och skrittades sen ca 6 månader. Våren -13 satte vi igång och han kändes fin och positiv till arbete igen. Dock tyckte jag fortfarande att han var lite kort fram, speciellt i början av passen. Under slutet på sommaren sen fick vi problem igen, halt höger bak vilket vi trodde var en vrickning. Under igångsättningen efter den vilan var hästen halt igen vänster fram. Hältan lokaliserades till karpaltunneln vid karpus vänster fram och hästen opererades där. Sen väntade en lite längre konvalescens igen och nu först börjar han vara igång igen. Återigen känns han ngt kort i fram och det är här jag funderar.

Operationen av karpaltunneln hör ju säkerligen ihop med senskadan, eftersom det handlar om samma sena fast på olika platser. Hästen verkar ju störas lite av den gamla skadan, trots långa konvalescenser, så att vila mer är inte riktigt aktuellt. Han är dock väldigt positiv och framåt, utom möjligtvis första 5 minuterna av passet, då känns det att han vill trava igång i en väldigt långsam trav tills han värmt upp kroppen. Jag tkr det har blivit lite värre nu ju mer han kommit igång, men han har ju också lugnat sig en del. I början var han vääldigt på och det i sig gör ju att han blir mer spänd och travar flashigare, så det är svårt att säga om det förändrats. Han känns bättre på bättre mer sviktande underlag, och helt klart sämre på hårda underlag.

Min veterinär tkr att jag ska avvakta och fortsätta jobba honom. Han tkr vi har meckat så mkt och att nu måste han få en chans att bli starkare, då tror han att det går över. Min equiterapeut, som varit med under de senaste 2 åren och har hjälpt otroligt mkt, tkr att jag ska hjälpa hästen på vägen med annan typ av skoning fram. Hon tkr att jag ska prova equipak eller propad-sulor (som man hör otroligt mkt både väldigt negativt och positivt om), eller eventuellt ringskor. Just propad gillar hon för en annan häst hon behandlar med liknande skada och liknande förutsättningar fungerar så bra med dom. Kanske eventuellt bara vanlig plastsula men där är ju inte effekten så stor (om det nu inte är så att hästen också är sulöm, men det har ingen påstått tidigare, men det är ju inte omöjligt).

Jag skulle ju helst vilja att de tyckte samma sak, för jag litar verkligen på båda och vill ju så gärna göra rätt. Vi har haft problem så länge. Jag är ju rädd för att om vi inte gör något så kanske det blir som förra sommaren, att vi får massa andra problem igen, och den här hästen har haft tillräckligt med tid i sjukhage och på box nu, funkar han inte så småningom nu så får vi ju ta bort honom. Samtidigt är jag ju rädd för att sätta på ngt som skulle kunna förvärra, och man vill ju gärna inte gå emot sin veterinär heller.. Han känns väldigt fin just nu, han är glad och nöjd, bra i magen och går i fin, stor hage med lite lagom med gräs i. Men han är lite trippig fram och det vore ju otroligt skönt om man kunde göra det bättre. Har någon erfarenhet av liknande? Hur skulle ni göra? Avvakta eller prova med ngt annat? Hästen skos nu med överrullningsskor fram.

:bow:
 

Film från igår om ngn vill se hur han rör sig. Mobilfilm så man får nog ta helskärm och höja kvalitén så man ser ngt :)
 
Jag är inte hovslagare så vill inte råda alls om beslag osv så. Men ändå delge en spontan tanke som kom när jag läste, och nog är det jag själv skulle provat först i samma läge.

Prova slå på vanliga hela sulor, och uteslut att det helt enkelt bara är sulömhet? Jag har mött mer än en som känts bra men kanske lite kort, och som föredragit mjukt före hårt underlag, där man när man klämt och känt på sulan inte hittat någon sulömhet, sulan inte verkat tunn osv - men som bara de fått vanliga hela sulor på rört sig bättre.

Jag är en vän av ringskor, men det beror ju på att de tre jag genom åren provat ringskor på blivit bättre och mått finfint med sina ringskor. Så jag är ju grymt partisk och kan bara ha haft råtur. För det finns ju baksidor med dem med, även om jag (peppar peppar) sluppit uppleva problem av det.
 
Jag är inte hovslagare så vill inte råda alls om beslag osv så. Men ändå delge en spontan tanke som kom när jag läste, och nog är det jag själv skulle provat först i samma läge.

Prova slå på vanliga hela sulor, och uteslut att det helt enkelt bara är sulömhet? Jag har mött mer än en som känts bra men kanske lite kort, och som föredragit mjukt före hårt underlag, där man när man klämt och känt på sulan inte hittat någon sulömhet, sulan inte verkat tunn osv - men som bara de fått vanliga hela sulor på rört sig bättre.

Jag är en vän av ringskor, men det beror ju på att de tre jag genom åren provat ringskor på blivit bättre och mått finfint med sina ringskor. Så jag är ju grymt partisk och kan bara ha haft råtur. För det finns ju baksidor med dem med, även om jag (peppar peppar) sluppit uppleva problem av det.

Tack för ditt svar! Jag har faktiskt varit lite sugen på att prova vanliga sulor som du säger, just för att se om det blir ngn skillnad. Vore intressant att se! Kul att du sett hästar som blivit bättre av det trots att de inte verkar vara sulömma. Vore ju väldigt skönt om det "bara" var det!

Ändå också lite sugen på att prova equi-paken för då borde eventuell sulömhet också bli bättre antar jag? Har ingen erfarenhet alls av equi-pak. Den skulle ju kunna hjälpa senan lite också tänker jag. Blir det bättre med den skulle jag kunna köra det två skoningar tex och sen prova med vanlig sula. Men jag vet inte, velar fram och tillbaka.

Om man har vanlig sula, brukar du ha ngt under? Är lite rädd för att få in grus och sånt. Vissa har silikon under har jag hört, kan det bli lite liknande som equi-paken?

Ringskor känns som en större ändring och då vill jag ha med mig min veterinär lite mer. Så om det inte blir bättre kanske jag kan prova det, men gärna inte just nu. Har dock också bra erfarenhet av ringskor!
 
Jag har inget under sulan. Visat sig fungera bäst på de hästar jag haft sulade (4 st). Kommer in lite jord, men inte så det orsakat minsta problem.

En provade vi lite olika saker emellan men det blev för den hästen sämre. Han var dock väldigt väldigt känslig för tryck mot sula och ffa strålbensområde.

Haft två som inte funkat alls med sulor, blivit äckligt under hur man än försökt. Det var dock innan equipak fanns så aldrig provat det.
 
Vad säger din hovslagare? Jag är själv hovslagare och samarbetar mer än gärna med andra yrkesgrupper för hästarnas bästa, men jag har under åren blivit ganska less på equiterapeuter som talar om för mig hur hästarna ska skos. Ibland undrar jag om de under sin utbildning också läser en grundkurs på tre år i hovslageri? Ursäkta att jag blir bitsk men nästan dagligen får man förklara för hästägare varför deras equiterapeuter har fel angående skoning eller verkning.

Vad är din equiterapeuts motivering till att använda Equi-pack eller Propad? Hur tänker hon att de ska hjälpa hästen?

Utan att veta något om din häst eller din hovslagares planer så kan jag hålla med Alexandra_W om att utesluta ömhet med ett par vanliga -billiga- sulor. Men som sagt, lyssna till din hovslagare och bjud in henom till en dialog med behandlande veterinär.
 
Vad säger din hovslagare? Jag är själv hovslagare och samarbetar mer än gärna med andra yrkesgrupper för hästarnas bästa, men jag har under åren blivit ganska less på equiterapeuter som talar om för mig hur hästarna ska skos. Ibland undrar jag om de under sin utbildning också läser en grundkurs på tre år i hovslageri? Ursäkta att jag blir bitsk men nästan dagligen får man förklara för hästägare varför deras equiterapeuter har fel angående skoning eller verkning.

Vad är din equiterapeuts motivering till att använda Equi-pack eller Propad? Hur tänker hon att de ska hjälpa hästen?

Utan att veta något om din häst eller din hovslagares planer så kan jag hålla med Alexandra_W om att utesluta ömhet med ett par vanliga -billiga- sulor. Men som sagt, lyssna till din hovslagare och bjud in henom till en dialog med behandlande veterinär.

Jag ska ringa och prata med honom, tycker helt klart att hans kunskap är viktig i det hela, det är ju också antagligen han som ska göra förändringarna. Jag har inte haft den här hovslagaren så länge så jag litar väl inte 100% på honom än, därav att jag vill ha lite kött på benen innan jag pratar med honom om det.

Förstår att det känns irriterande med massa equiterapeuter som tkr saker om skoning, men det är väl iaf anledningen att jag inte pratat med honom än. Men ska skaffa lite mod och göra det iaf och se vad han säger. Eftersom jag haft så mkt problem är jag lite nojig med nytt folk som ska göra förändringar.

Equiterapeuten tycker att jag ska använda något sådant för att avlasta vid senfästet och strålbensområdet däromkring. Hur hon tkr det hjälps av equipak/propad vet jag inte, därför jag frågar. Men hon har sett hästar med liknande problem som har blivit hjälpta av det.

Men du hade i första hand tagit en vanlig sula, inte equipak? Tänker att oavsett om det är dyrare så är det ju nu närmsta månaderna hästen behöver extra hjälp, om det går, och då känns det dumt att slösa en skoning (ca 6 veckor) på att prova med vanlig sula. Men jag vet ju inte riktigt effekten av equipak, det kanske är helt onödigt?

Å andra sidan skulle det också kännas skönt att prova med en helt vanlig sula för det är en väldigt enkel lösning som inte borde kunna ställa till några större problem.
 

Film från igår om ngn vill se hur han rör sig. Mobilfilm så man får nog ta helskärm och höja kvalitén så man ser ngt :)

Är det den vita hästen som du är orolig för eller den bruna som ryttaren verkar ha lite svårt för att erbjuda full framåtbjudning. Inte tror jag att något hokus pokus i skoningen skulle hjälpa dig som ryttare i detta avseende.. Heller inte hästens frigörande rörelsemönster.

Slappna av är mitt råd och tänk framåt.
 
Är det den vita hästen som du är orolig för eller den bruna som ryttaren verkar ha lite svårt för att erbjuda full framåtbjudning. Inte tror jag att något hokus pokus i skoningen skulle hjälpa dig som ryttare i detta avseende.. Heller inte hästens frigörande rörelsemönster.

Slappna av är mitt råd och tänk framåt.

Du ser nog mycket väl att det är den bruna hästen jag pratar om eftersom det är den som filmas under hela filmen.

Har suttit och läst gamla trådar senaste dagarna där du skrivit mkt bra info om det jag frågar om här, så den informationen är jag glad över. Ditt svar här hjälper mig dock inte mycket! Kunde kanske lagt upp en film utan ryttare, han är tassig även där.
 
Jag skulle hela tiden välja bra underlag o med din historik blir man nog försiktig o känner efter hela tiden.

Prata med din Vet o hovis om de tror att det gör ngn skillnad

Fin häst:)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 564
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
448
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
581
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp