• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ILOVEMOLLY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 861
I

ILOVEMOLLY

hejsan, min ponny har haft en galla på hennes ben ganska länge drygt ett halvår. Nu när jag ska sälja henne märkte vi idag att hon är halt, varken ja eller min tränare har märkt det innan men vi tror det är gallan som orsakat det. Kan det bli väldig farligt om hästen har haft en galla på ena benet länge? kan gallor bli väldigt farliga? vill inte att nått ska hända henne, hon är min bästa vän 6 år tillbacka, hon betyder allt för mig. :cry:

Sv: Halt.

det bästa du kan göra är troligen att ta pållen till kliniken för utredning. en galla behöver inte betyda något, men den kan bero på en hel massa saker. var sitter gallan ?

En galla på ett ben är väl inte "normalt"..
Du bör nog kolla upp det om den har funnits där så länge som ett halvår.

Är det ett fram eller bakben?

Be Din tränare om det är möjligt inom närmsta dagarna eller känna Du försiktigt själv känner på:

framben så känner Du på hästen tricepsmuskel om den är hård elle öm
bakben så känner Du på hästens korsryggsmuskulatur om den är öm eller hård

När du gjort detta har Du hittat elle nästan uteslutit de vanligaste orsakerna enligt min erfarenhet.

Det var ingen galla, det var en skada i kotsen skivan. Tog ultraljud och då visade sig det. Hon är som tur frisk nu igen, efter ett halvår av läkning ungefär. Hon är friskförklarad men har anmärking på benet, så tyvärr går det inte att hoppa med henne längre. men jag är bara glad att hon är frisk för enligt en vetrinär var det inte hundra att hon skulle bli frisk, men hon är en fighter så hon klarade sig fint.:love:

det bästa du kan göra är troligen att ta pållen till kliniken för utredning. en galla behöver inte betyda något, men den kan bero på en hel massa saker. var sitter gallan ?

Det var ingen galla, det var en skada i kotsen skivan. Tog ultraljud och då visade sig det. Hon är som tur frisk nu igen, efter ett halvår av läkning ungefär. Hon är friskförklarad men har anmärking på benet, så tyvärr går det inte att hoppa med henne längre. men jag är bara glad att hon är frisk för enligt en vetrinär var det inte hundra att hon skulle bli frisk, men hon är en fighter så hon klarade sig fint.:love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 139
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 017
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 070
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna