• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linnéa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 377
L

Linnéa

Det verkar som att det är väldigt vanligt med att hästar blir halta nu för tiden, och funderar på varför. Inte kan väl hästen som djur vara så "känslig" så att dom går sönder så lätt, så ofta? Någon sa att en häst blir nästan aldrig halt om dom hålls igång hela veckorna, men många hästar rids (hårt) bara på helgen, får sen stå still flera dagar och det är på det viset de blir halta! Eller vad gör människor för fel? Kommentarer?!

Sv: Hälta

Ej insatt men det kan nog var en av anledningarna. Sen är ju hästen inte alls byggd för det liv vi tvingar på den (bli ridna, stå på box osv) vilket självklart ökar skadorna. Våra tamhästar lever också mycket längre än vad vildhästen gjorde vilket naturligtvis även det ökar på "skadekvoten".

Hästar har mkt tunna ben i förhållande till kroppen, belastningen kan lätt uppgå till 2 ton per steg som en tunn liten kota med senor skall ta upp. Rids de fel, tränas fel, utfodras fel, har dåliga gener, råkar ut för en olycka mm mm så är det lätt hänt att skador uppstår. Många hästägare har fördåliga kunskaper tyvärr för att förhindra onödiga skador.

MÅnga hästar rids nog på för ensidigt underlag. Att enbart jobba på ridbanor och mjuka underlag, belastar senorna utan att bygga upp hårdheten i skelettet.
Att vila fem dagar i veckan och jobba hårt de andra två, oavsett underlag, är inte heller bra men fungerar säkert för hästar som långsamt byggts upp till riktigt god kondition och muskel- och skelettstyrka, eftersom underhåll av kondition och styrka kräver mindre eftertanke än uppträning.
Många ryttare ställer stora krav redan på unga hästar, inom samtliga discipliner. Jag tänker på 3-års-test för halvblod som ska prestera alla tre gångarter i form under ryttare redan när de är 3 år och inte färdigvuxna, travhästar som ska gå snabba jobb som 2-åringar, westernhästar som ska gå tävlingar och futurity som 3-åringar och då kunna stoppa och "slajda" och inte är färdigvuxna.
Skelettmognad hos hästar med slutning av tillväxtzoner i skelettet kommer vid 5-8 års ålder, lite varierande hos olika individer och det verkar inte helt genomtänkt att träna hårt innan dess, inte ur hållbarhetsperspektiv.

Och förstås nedärvda svagheter...

Tror jag.

MÅnga hästar rids nog på för ensidigt underlag. Att enbart jobba på ridbanor och mjuka underlag, belastar senorna utan att bygga upp hårdheten i skelettet.
Att vila fem dagar i veckan och jobba hårt de andra två, oavsett underlag, är inte heller bra men fungerar säkert för hästar som långsamt byggts upp till riktigt god kondition och muskel- och skelettstyrka, eftersom underhåll av kondition och styrka kräver mindre eftertanke än uppträning.
Många ryttare ställer stora krav redan på unga hästar, inom samtliga discipliner. Jag tänker på 3-års-test för halvblod som ska prestera alla tre gångarter i form under ryttare redan när de är 3 år och inte färdigvuxna, travhästar som ska gå snabba jobb som 2-åringar, westernhästar som ska gå tävlingar och futurity som 3-åringar och då kunna stoppa och "slajda" och inte är färdigvuxna.
Skelettmognad hos hästar med slutning av tillväxtzoner i skelettet kommer vid 5-8 års ålder, lite varierande hos olika individer och det verkar inte helt genomtänkt att träna hårt innan dess, inte ur hållbarhetsperspektiv.

Och förstås nedärvda svagheter...

Tror jag.

Tänkvärt inlägg tycker jag. Vill bara tillägga att en viss träning på unga hästar är bra för fibrerna i musklerna, så att dessa omvandlas från snabba till uthålliga!

Det har jag funderat på också, när jag började rida för många år sedan så verkade inte hästarna stå alls lika mycket som idag pga hältor.
En fundering jag har haft är om en anledning kan vara att de är mycket högre i blod idag, känsligare, hetsigare. När en häst blir stressad så slutar den ju tänka efter, då slår flyktinstinkten in, och då kan den skada sig lättare?

Tja...Funderar på hur det blir den dagen man ska ha en ny häst då pållan blivit för gammal.Vill ju gärna ha ett hbl igen men är rädd för alla skador och hältor man hör och läser om:(
Någon som tror den "äldre" generationen hbl var/är mer hållbara? Har snart haft min häst i fyra år och vi har klarat oss från skador *peppar,peppar* Kan tillägga att hon gått som ridskolehäst ett bra tag innan hon kom till mig också.

Tja...Funderar på hur det blir den dagen man ska ha en ny häst då pållan blivit för gammal.Vill ju gärna ha ett hbl igen men är rädd för alla skador och hältor man hör och läser om:(
Någon som tror den "äldre" generationen hbl var/är mer hållbara? Har snart haft min häst i fyra år och vi har klarat oss från skador *peppar,peppar* Kan tillägga att hon gått som ridskolehäst ett bra tag innan hon kom till mig också.

JA, jag tror absolut att den äldre generationen halvblod är mer hållbara. Rent generellt tror jag också att svenska hästar har bättre hållbarhet än utländska, och att en något grövre häst håller bättre än en väldigt smäcker. Fast mest av allt tror jag det beror på hur hästen är uppfödd.
Många av de hästar som är halta är också importerade, och utomlands (ffa Tyskland och Holland) har man många gånger en helt annan typ av uppfödning än vad vi har här. Där går hästarna sällan i stora hagar och heller nästan aldrig i kuperad mark, vilket jag tror gör att de håller sämre i längden. Till exempel träffade jag en holländsk ryttare i somras som blev helt till sig när hon förstod att vi hade stenar i hästhagarna. Hennes hästar hade nog brutit benen då, sa hon. En häst som inte är van vid att lyfta på fötterna skadar sig lättare. Det är i alla fall min åsikt!

Vissa hästar går hårt/mkt hela veckorna och blir halta endå.
Jag vet inte vad det beror på men många hästar har som sagt problem med SI-leden och det är en vanlig anledning till hälta. tvärr är det svårt för tex vet m.m. att se.
som sagt 7 av 10 hästar (8 av 10 om man ser till islandshästar) har problem med SI-leden.
I det vilda kan en häst ha en förskjutning (eller liknande) I SI-leden utan att det märks men det kommer fram mer och mer när hästen brukas av människor.

JA, jag tror absolut att den äldre generationen halvblod är mer hållbara. Rent generellt tror jag också att svenska hästar har bättre hållbarhet än utländska, och att en något grövre häst håller bättre än en väldigt smäcker. Fast mest av allt tror jag det beror på hur hästen är uppfödd.

Det där stämmer ju inte alls. Grövre tyngre hästar går ofta lättare sönder pga den stora belastningen på benen.

"Äldre" halvblod vet jag inte vad du menar med? De gamla tunga svenska? De var från början avlade för militära ändamål och det tränades på ett mycekt mer kunnigt och målmedvetet sätt än hästar idag. Det går inte ens att jämföra på samma dag med hur många rider in och utbildar hästar idag. :crazy:

Jag tror det handlar om folket som har hästarna och deras kunnighet/okunnighet vad gäller utbildning och träning av hästarna. Idag skaffar i stort sett vem som helst häst, efter att kanske ha ridit högst ett par år på ridskola om ens det. Så var det inte förr. Att ridningen har blivit mer allmän bland den stora allmänheten har väl både för och nackdelar.....

Mina funderingar är att det är mentaliteten, och inte så mycket exteriören, som gör att dagens ädlare/hetsigare hästarna skadar sig mer. Man har ju avlat in mer fullblod, mer explosivitet, mer känslighet i dagens sporthästar, och jag tycker de är mer benägna att aktivera flyktinstinkten, dvs när de inte tänker sig för utan bara hoppar/springer osv. Dessutom tycker jag att en modern sporthäst oftast kräver mer av ryttaren vad gäller balans och ryttarskicklighet, så jag undrar om vi inte har avlat på oss en del av problemen. Naturligtvis är en bra exteriör och bra uppfödning viktiga för hållbarheten, men det finns många korrekta, svenskuppfödda hästar som är skadade också.

Jag har tyvärr inte läst om någon forskning på området om hästar håller sämre idag och dess ev orsaker, det skulle verkligen vara intressant om det fanns.

Jag har funderat på om det påverkar att hästarna blivit större. Nu är ju de flesta "normalstora" halvbloden 170 eller strax över och ofta med långa, smala ben?
Och hur mycket tittar uppfödare på hållbarheten? räcker det med bra gångarter och/eller hoppkapacitet eller ser man till om de klarar träning/tävling också?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: igbest
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka