Halv knäprotes

Texaz

Trådstartare
Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana:
I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren.
Någon här som bytt ut halva leden? Hur var det? Op vaket eller sövd? Hur lång rehab?
Enligt ortopeden borde jag vara tillbaka i jobb på 2 månader iom stillasittande jobb, vilket jag tycker låter väldigt länge🙄
Förutsatt att transport löses är min tanke några veckor hemma, och jobb så snart den värsta smärtan lagt sig, är det helt orealistiskt???
Älskar ju verkligen mitt jobb och kollegorna, känns verkligen jobbigt om jag ska behöva vara borta så länge...
Och när kan jag räkna med att kunna komma igång med häst igen, köra/rida?

Många frågor och såklart svårt att ge ett generellt svar, men glad för all input och erfarenheter 👍
 
Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana:
I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren.
Någon här som bytt ut halva leden? Hur var det? Op vaket eller sövd? Hur lång rehab?
Enligt ortopeden borde jag vara tillbaka i jobb på 2 månader iom stillasittande jobb, vilket jag tycker låter väldigt länge🙄
Förutsatt att transport löses är min tanke några veckor hemma, och jobb så snart den värsta smärtan lagt sig, är det helt orealistiskt???
Älskar ju verkligen mitt jobb och kollegorna, känns verkligen jobbigt om jag ska behöva vara borta så länge...
Och när kan jag räkna med att kunna komma igång med häst igen, köra/rida?

Många frågor och såklart svårt att ge ett generellt svar, men glad för all input och erfarenheter 👍

Jag har fått hel protes då knät var för skadat för en halv. Jag fick ryggbedövning + blev sövd vilket jag är mycket tacksam för.
Var sjukskriven i 3 mån.

Nu är det nog ganska mycket lättare att komma igång igen med en halvprotes, men jag skulle rekommendera att ta vara på sjukskrivningen, man behöver det. Det är superviktigt att sköta sin rehab efteråt. Ett tips är att du kontaktar sjukgymnast så du får hjälp 1-2 veckor efter op. Du får med dig övningar hem från sjukhuset att börja med.

Försök också träna så mycket som möjligt före op också så musklerna är starka, det tjänar man på. Jag var svag pga mina skador och har pga det väntat i 7 mån innan jag satt upp på hästen igen. Räknar med 1,5-2 år innan jag är återställd, men njuter redan av ett liv utan smärta och med bra rörlighet.
Andra jag känner, som varit i bättre skick före op, har börjat rida igen efter 4 mån.

Men, som sagt, tror allt går snabbare med halvprotes, enklare rehab osv🙂

Lycka till!😀
 
Jag har fått hel protes då knät var för skadat för en halv. Jag fick ryggbedövning + blev sövd vilket jag är mycket tacksam för.
Var sjukskriven i 3 mån.

Nu är det nog ganska mycket lättare att komma igång igen med en halvprotes, men jag skulle rekommendera att ta vara på sjukskrivningen, man behöver det. Det är superviktigt att sköta sin rehab efteråt. Ett tips är att du kontaktar sjukgymnast så du får hjälp 1-2 veckor efter op. Du får med dig övningar hem från sjukhuset att börja med.

Försök också träna så mycket som möjligt före op också så musklerna är starka, det tjänar man på. Jag var svag pga mina skador och har pga det väntat i 7 mån innan jag satt upp på hästen igen. Räknar med 1,5-2 år innan jag är återställd, men njuter redan av ett liv utan smärta och med bra rörlighet.
Andra jag känner, som varit i bättre skick före op, har börjat rida igen efter 4 mån.

Men, som sagt, tror allt går snabbare med halvprotes, enklare rehab osv🙂

Lycka till!😀
Ja, det ska gå snabbare med halv protes, både tid för operation och läkning.
Funderar rent praktiskt på sjukgymnastiken, hur snart kan man räkna med att köra bil? Är vänster knä och redan nu har jag problem med att koppla🥴
Måste ju kunna ta mig dit också....
Angående jobbet tänkte jag på halvtid, dvs de dagar jag har admin, och kan till viss del jobba hemifrån.
 
Ja, det ska gå snabbare med halv protes, både tid för operation och läkning.
Funderar rent praktiskt på sjukgymnastiken, hur snart kan man räkna med att köra bil? Är vänster knä och redan nu har jag problem med att koppla🥴
Måste ju kunna ta mig dit också....
Angående jobbet tänkte jag på halvtid, dvs de dagar jag har admin, och kan till viss del jobba hemifrån.
Om en kan jobba, men inte klarar att ta sig dit pga. skadan så kan FK stå för resa istället för att betala sjuklön. Kanske kan bli aktuellt för dig?
 
Ja, det ska gå snabbare med halv protes, både tid för operation och läkning.
Funderar rent praktiskt på sjukgymnastiken, hur snart kan man räkna med att köra bil? Är vänster knä och redan nu har jag problem med att koppla🥴
Måste ju kunna ta mig dit också....
Angående jobbet tänkte jag på halvtid, dvs de dagar jag har admin, och kan till viss del jobba hemifrån.

Det är bra om du kan jobba hemifrån.
För helprotes räknar man med att det generellt ska gå att köra bil efter ca 6 veckor. Vet inte om det går snabbare för halvprotes.

Kan du få möjlighet att åka sjukbil till sjukgymnastiken om du inte har annan skjuts? Kolla gärna upp det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver input från er som varit med om eller haft närstående som gått i väggen ordentligt. Den 1 Mars 2013...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 071
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 815
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp