Halvblod med tjockt ben?

gejsa

Trådstartare
Mitt halvblod som är 18 år har fått ett svullet ben. Det är även varmt över hoven. Han är inte halt. Han har några ggr förut fått sparkar där på benet och så. Det har alltid blivit bra efter en kort konvalecent.
På detta ben har han blivit tjock om han har fått stått några dagar. Men det konstiga är nu att efter en riktig genomgång på banan (har nästan aldrig ridit så hårt någon gång förut) så blev han tjock. På morgonen när jag släppte ut så såg jag att han var tjock.
Tänkte att jag skulle pröva att rida ändå i går eftersom han brukar bli bra efter ridning. Men det blev inte bättre. Han var varm och svullen i morse igen.
Någon som vet vad detta kan vara? :bow:
Han har inte haft något sår på detta ben på ett bra tag nu.
Jag har bara börjat rida honom lite hårdare på ridbanan. Förr var jag mer ute och red på vägar och i skogen.
Ska tala om att han bara har blivit riden kontinuerligt i ca 2 år. Fick honom som 15-åring oinriden. Så han går just nu i unghästform. :confused:
Ska han stå ett tag tycker ni eller vad ska jag göra?????
Någon som vet?
 
Svårt att säga, men låter nästan som överansträngning eller om h*n har vrickat till sig.

//Alice
 
Ja, jag tror också att det är överansträngning. :smirk:
Så han får stå ett par dagar nu i hagen så börjar jag med att skritta ut honom sedan. Men det värsta är ju att man inte ser om han blir bra, eftersom han blir så där tjock om han får stå några dagar också. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Emmsan88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp