Han stod ensam i kampen att försöka rädda ö-hästen

Sv: Han stod ensam i kampen att försöka rädda ö-hästen

Många lantraser världen runt har fursvunnit på liknande vis.

Mindre känt är att även idag händer liknande saker, men på ett kanske mer smygande sätt.

Jag tänker nu närmast på den drift inom många häst och ponnyraser som sker inom aveln mot vad som så populärt kallas "en modern sporthäst/ponny".

Dvs oavsett nästan vilken ras hästen tillhör ser det mer och mer ut som en "ridhäst/ridponny" av ädlare typ.

Den observante ser det tex hos de olika sektionerna av welshponny där fler och fler individer ser ut som små fullblod ( även bland welsh cobbarna) och nästan helt har förlorat den karaktäristiska rastypen. I detta fall är det snarare ett mode bland uppfödare och inte sanktionerat av avelsföreningen.

Värre är vad som pågår bland frieserhästarna där den holländska avelsföreningen AKTIVT motarbetar de gamla typerna av frieser för att man just nu vill ha "en modern sporthäst". Man ger inte längre om jag förstått saken rätt STER till hingstar av den riktigt gamla barocktypen och av den ca 100 år gamla arbetshästtypen. ( Infon har jag fått av en frieserhästägare).

Varför liknande saker får pågå begriper jag inte. När det gäller häst och ponnyavel har avelsföreningar och uppfödare ett kulturarv att bevara, att producera lättsålda högpresterande hästar få inte bli ett självändamål.

Och om man nu vill producera en sådan häst? Varför då hålla på och förstöra urgamla raser/typer, när det finns möjligheter att avla ridhästar och ridponnyer genom att korsa prestationshästar och registrera dessa, ha utställningar whatever..........

Jag tycker hästägare ska ta sig en funderare.....

Ursprungliga raser har många kvaliteer som förlorats av sporthästarna. Egenskaper som brukshästlynne, motståndskraft mot sjukdomar, lättföddhet etc är värdefulla för den vanlige hästägaren.


/KT


/Kung Tulle
 
Sv: Han stod ensam i kampen att försöka rädda ö-hästen

Barockhästarna anses vara "oädliga" därav får de flesta utav dem inte ens en premiering. De är sorgligt, med tanke på att friesern blir mindre och mindre kallblod för var år som går :(
 
Sv: Han stod ensam i kampen att försöka rädda ö-hästen

Och dessutom då att minska genpoolen gm att förbjuda en -dubbelreccessiv-rödgen är ju rena vansinnet!

Friesern är ju en ras som har lite olika utseend eberoende på linjerna.

men som vanligt så talar pengar i första hand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp