Sv: Handikappdressyrklasserna och kür?
Oj. oj för komplicerat för mig..

Men via Helena Hagberg på förbundet kan du få kontakt med Birthe Vogelius som är sjukgymnast och dessutom en av de i Sverige som är godkända för att "klassificera" dig. Hon kan nog ge dig ett förhandsbesked om du pratar med henne.
Hon gör en genomgång och kollar hur alla delar av din kropp fungerar (det kan även din egen läkare göra om du skickar efter papperen från förbundet) och kommer sedan fram till vilken grad du ska rida i.
För internationella tävlingar ska du också klassificeras av två internationella bedömare, men det brukar man göra på första tävlingen.
Tyvärr är testerna inte ridrelaterade, vilket jag tycker vore rättvisare.
Om du kommer igång nu kanske vi kan ses på någon tävling till våren?
Tävlar du just nu? På hcp-tävlingar får man ju ha den hjälputrustning man behöver (ok, inte hjälptyglar odyl, men gummiband runt fötterna, spö, tyglar med öglor för händerna t ex, beroende på handikapp förstås), men du kan också ansöka om dispens för att få ha det på "vanliga" tävlingar.
Jag tycker att "vanliga" tävlingar är klart roligast och tävlar mest sådana. Även hoppning och fälttävlan. Då har jag dispens för gummiband runt foten samt spö.
När du har fått medicinskt kort (det som talar om vilken grad du ska rida i) har du automatiskt dispens för de hjälpmedel som står med där, även på vanliga tävlingar. Man visar bara upp kortet i sekretariatet i samband med startanmälan.
Vilka hjälpmedel som finns för dig kan man få massor av tips på via landslagstränaren Agneta Aronsson t ex. Jag tappade alltid stigbygeln förut, eftersom jag inte kan styra den foten (proteser har lätt den effekten

) Men hade aldrig trott att man kunde få dispens för att "sätta fast" den! Snacka om skillnad nu!
Eftersom det bara är ett gummiband lossnar den om jag skulle trilla av.