Handikappdressyrklasserna och kür?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare PAC
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 186
P

PAC

Aloha

Jag svepte snabbt igenom tävlingsdressyrprogrammen för 2006, bara programtitlarna, jag skall införskaffa sedan

Men ... jag undrar, finns det kürklasser inom handikappklasserna?

Sv: Handikappdressyrklasserna och kür?

Självklart finns det det!

Men på våra nationella tävlingar, samt på internationella tävlingar, som är den nivå där kür är aktuellt, rider vi de internationella programmen. Dem hittar du inte bland de svenska programmen tyvärr.

IPEC har haft en egen hemsida, men ska nu gå ihop med FEI, så jag vet inte på vilken av hemsidorna du ska leta?
Programmen går i alla fall att ladda ner (gratis) därifrån, även kürerna.
Sök via google eller fråga ridsportförbundets Helena Hagberg, hon är handikappkonsulent.

Vilken grad rider du i? Kanske har jag de program du behöver. :)

Lycka till! Vi behöver bli fler på tävlingsbanorna!

ingen grad än alls :-)

De kanske tycker jag är för frisk :D

Men vad härligt att höra att man även får rida kür där med!

Jag behöver inga program än, är inte där än ju :D Ville bara veta om det fanns något jag tyckte var roligt och utmaning att sträva mot isåfall

man kan inte bara rida runt på gunghäst hemma, man måste ju tävla också ju! :-)

Får man vara fräck och fråga om ditt handikapp?:crazy:

Du kan svara privat om du vill.

Det är så kul när vi blir fler som tävlar!
Välkommen!

absolut får du vara så fräck och fråga om det :D det är ingen hemlighet :-)

vad är mest enklast att ange? De övergripande ICD koderna, eller på lite mer vanliga svenska?

alltså, jag har ju kvar båda benen, båda armarna, syn och hörsel, men det är inom ortopedisk invaliditet och neurologisk invaliditet, och allt på strukturerna från C0 till C7, och ner till Th4 iallafall, och partiella ryggmärgsskador - påverkar armarna och fingrarna mer (pareser), och vänster ben pga vänstersidigt positivt Babinski

och så lite nytt extra från ett senare brutet vänster knä, men sådant kanske man anses *normal* för, eftersom det är ganska vanligt i idrottspopulationerna :confused:

Jag står mig ju relativt slätt numera mot *normala* om jag skall matchas mot sådana (tror jag). Utöver de grenar jag automatiskt medicinskt är diskvalificerade för nu :-)

Man skall lämna in medicinska intyg eller? De har jag många av.

Grupperas man?

Jag är inte hästnybörjare, men handikappnybörjare. Det är så mycket mer man skall tänka på, och en massa nytt att lära sig :-) Igen! :)

Oj. oj för komplicerat för mig.. ;)
Men via Helena Hagberg på förbundet kan du få kontakt med Birthe Vogelius som är sjukgymnast och dessutom en av de i Sverige som är godkända för att "klassificera" dig. Hon kan nog ge dig ett förhandsbesked om du pratar med henne.

Hon gör en genomgång och kollar hur alla delar av din kropp fungerar (det kan även din egen läkare göra om du skickar efter papperen från förbundet) och kommer sedan fram till vilken grad du ska rida i.

För internationella tävlingar ska du också klassificeras av två internationella bedömare, men det brukar man göra på första tävlingen.

Tyvärr är testerna inte ridrelaterade, vilket jag tycker vore rättvisare.

Om du kommer igång nu kanske vi kan ses på någon tävling till våren?

Tävlar du just nu? På hcp-tävlingar får man ju ha den hjälputrustning man behöver (ok, inte hjälptyglar odyl, men gummiband runt fötterna, spö, tyglar med öglor för händerna t ex, beroende på handikapp förstås), men du kan också ansöka om dispens för att få ha det på "vanliga" tävlingar.

Jag tycker att "vanliga" tävlingar är klart roligast och tävlar mest sådana. Även hoppning och fälttävlan. Då har jag dispens för gummiband runt foten samt spö.

När du har fått medicinskt kort (det som talar om vilken grad du ska rida i) har du automatiskt dispens för de hjälpmedel som står med där, även på vanliga tävlingar. Man visar bara upp kortet i sekretariatet i samband med startanmälan.

Vilka hjälpmedel som finns för dig kan man få massor av tips på via landslagstränaren Agneta Aronsson t ex. Jag tappade alltid stigbygeln förut, eftersom jag inte kan styra den foten (proteser har lätt den effekten :) ) Men hade aldrig trott att man kunde få dispens för att "sätta fast" den! Snacka om skillnad nu! :)
Eftersom det bara är ett gummiband lossnar den om jag skulle trilla av.

Senast ändrad:

nej nej, jag tävlar inte nu, jag är hästlös

och fick precis se Jonty gå min näsa förbi, för den var intressant men ups så har han sålts

Jonty och en annan hingst, Black Prince III, står högt upp på listan över coola grabbar, och jag har hittat ett sto åt dem, som jag tror en riktigt fin en skulle bli bäbis från dem

Jag håller på att titta på en för mig ny ras. Att de har steg som inte är av denna världen är klart, och att de går i dressyrer - men jag liiiite svårt att få fram uppgifter m m isåfall om det

14 maj har de hingst och fölshowen dock, och 21 okt salushowen

Jag bara kollar än så länge :-)

Måste bara visa - detta är en av de trevligaste hingstar jag sett nu hittills av dessa Fell som jag tittar på - Heltondale Black Prince III

http://www.narnia-fell-ponies.de/unsere_hengste.htm

http://www.narnia-fell-ponies.de/heltondale_black_prince_iii_sept_2005.htm

det är power och utstrålning det, och så verkar han ändå mild, vänlig, glad och omtänksam - och arbetsvillig också kan man hoppas på

Fick mail precis från de som har honom, och de finns 90 km från Köln, mot Luxemburg hållet till, och det var ju nära och bra

Enda nackdelen är att de blir aldrig trötta, och så gillar de inte folk med sämre omdöme än de själva :-) - så de kräver nog sin kvinna :D

ja, ville bara visa :d

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 761
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 343
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 980
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
82 255
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31