Handskar som "andas" och med bra grepp?

NilHe

Trådstartare
Hej! Söker efter ett par "greppvänliga" handskar att ha i stallet - de ska andas och fungera i sommarvärmen (helst delvis naturmaterial därför) och de ska ha bra grepp, silikon eller liknande i handflatorna (små gumminoppor fungerar inte i det här fallet). Ovanpå det så måste de finnas i minst strl large, helst XL (10-11), eftersom jag har stora händer. Jag tar nämligen sedan ett par månader hand om en rätt ung häst som är under igångsättning vilket innebär mycket promenader. Ett problem är att han drar iväg - dels att han kan bli väldigt rädd för saker vi möter eller som händer, och dels att han bara gör det för att t ex komma till goda buskar. Det arbetar vi med så jag behöver inte tips om det :-) men under tiden så behöver jag bra handskar så jag kan hålla i och inte skadar händerna. Köpte något som kallades montagehandskar (inte ridkopplat...) och de var bra i greppet (silikon) men som plastpåsar på händerna så de gick inte att använda.
 
Jag skulle säga roeckl. Hittar inte just den modellen jag har längre, men tex Montreal verkar uppfylla alla dina kriterier.

Ganska dyra handskar dock.
 
De flesta handskar andas väl? Som arbetshandskar använder jag Tegeras och liknande. Funkar att rida i också.
Tyvärr andas inte den sorten med riktigt bra grepp som jag testat. Har t ex testat ett par ridhandskar med silikongrepp från en större kedja och i sommarhettan så badade händerna i svett :-/
De "vanliga" ridhandskarna jag har när jag rider andas och fungerar bra för tygeltag men är för "hala" när jag ska leda denna häst och han får för sig något.
 
Tyvärr andas inte den sorten med riktigt bra grepp som jag testat. Har t ex testat ett par ridhandskar med silikongrepp från en större kedja och i sommarhettan så badade händerna i svett :-/
De "vanliga" ridhandskarna jag har när jag rider andas och fungerar bra för tygeltag men är för "hala" när jag ska leda denna häst och han får för sig något.
Vad har du när du leder hästen? Grimskaft? Vilket material?
Hur håller du?
 
Vad har du när du leder hästen? Grimskaft? Vilket material?
Hur håller du?
Vanligt nylon av lite längre modell för att ha utrymme när han blir rädd. Ibland longerlina i samma material. Svårt att beskriva hur man håller men höger hand håller grimskaft i knuten näven under haka om du förstår, grimskaftet löper genom hela handflatan, änden av skaftet håller jag på samma sätt i vänster hand. Håller löst så jag inte drar i honom men det gör att när något snabbt händer så kan jag greppa tag enkelt.
 
Vanligt nylon av lite längre modell för att ha utrymme när han blir rädd. Ibland longerlina i samma material. Svårt att beskriva hur man håller men höger hand håller grimskaft i knuten näven under haka om du förstår, grimskaftet löper genom hela handflatan, änden av skaftet håller jag på samma sätt i vänster hand. Håller löst så jag inte drar i honom men det gör att när något snabbt händer så kan jag greppa tag enkelt.
Jag tycker man har bättre grepp med bomullsgrimskaft. Nylon blir lite halt. Och så skulle jag rekommendera att ha samma fattning som vid ridning, ger bättre grepp för man låser repet.
 
Jag tycker man har bättre grepp med bomullsgrimskaft. Nylon blir lite halt. Och så skulle jag rekommendera att ha samma fattning som vid ridning, ger bättre grepp för man låser repet.
Tack för tips. Kan testa att byta "material" på linan. Har testat andra grepp men har blivit orolig för att skada fingrarna.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 861
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp