handtag på skötardörr?

Buck

Trådstartare
efter att ha blivit inlåst i släpet av en välriktad vindpust så har jag mycket god lust att byta ut skötardörrs låsen till min gamla ifor.

vill ha ngt som går att öppna från insidan men har ingen större erfarenhet av vad för lås som finns.

enklast hade ju varit ett i modell boxlås, men de är ju ganska skramliga. och alla andra "moderna" lås/handtag jag stött på kan vara svåra att stänga/ hålla stängda.

vad har ni för modeller på era släp? (bild är väldigt tacksamt :p) och skriv gärna vilka ni tycker är allra bäst av de ni råkat ut för :).

för ni som inte vet hur dumma de gamla ifor låsen är så ser de ut såhär.
en uppe och en nere, 0 sprintarna ställs rakt ut då man öppnar/stänger och är man lite osmart så viker man inte ner dem innan man går in och blir inlåst då den smäller igen.. (hade tur att skivan på rampen var borta och att det inte var stängt helt baktill :rofl:)
Grooms%20door%20nuts%202-600x600.jpg
 
Har modell boxlås o älskar det! Så simpelt att jag inte får klaustrofobi av att bli rädd o låsa in mig. En vän hade hade inget öht som kunde öppnas fr insidan o det var sjukt läskigt. Men skramligt ja!
 
Om det är skramligt med boxlås kan man inte sätta en liten bit gummilist eller någon båt list som man har på relingen på båt mellan dörr o dörrkarma så det inte skramlar? Bra en fundering.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag har boxlås. Satte en vanlig dörrtätarlist runt hela skötardörren, då hamnar den lite "i spänn" och varken lås eller dörr skramlar:)

Till lilla luckan är det också boxlås, där var det svårare att fixa skramlet. Hade ett tag en typ av packnings ring i hålet som funkade jättebra. Trots 2-komp. lim eller superlim lossnade den efter några månader, tror inte gummit var kompatibelt med limmet. Nu har jag en form av kantlist som klämmer sig fast fäst i hålet, funkar skapligt men gick inte att sätta runt hela hålet då den lossnar när boxlåset skrapar i vid stängning..

Ett annat tips är ju att binda/ställa upp dörren så den inte kan slå igen :p
 
@Pudlan @Snurre
Ja det har jag inte ens tänkt på :o, är en list vid skötardörren nu men den är nära döden. Så en ny list och boxlås kan nog gå ändå :).

Har varit med om att dörren gått upp på 2 olika släp där det varit vanlig dörr lås sak.
Så boxlås känns säkrast och med en ordentlig list blir det nog bra ändå :)

Bak är det dörrar upptill så där slipper jag tung övre lucka och skramlande lås ;).
 
Min har typ boxlås på insidan, hade en häst som fick byta åksida eftersom hon lärde slå upp dörren, även under färd... :meh:
 
Min har typ boxlås på insidan, hade en häst som fick byta åksida eftersom hon lärde slå upp dörren, även under färd... :meh:
Skaffar jag en så pass smart häst så installerar jag en hasp på utsidan ;), en som inte kan haspa sig själv om den blåser igen dvs :p.
 
@Pudlan @Snurre
Ja det har jag inte ens tänkt på :o, är en list vid skötardörren nu men den är nära döden. Så en ny list och boxlås kan nog gå ändå :).

Har varit med om att dörren gått upp på 2 olika släp där det varit vanlig dörr lås sak.
Så boxlås känns säkrast och med en ordentlig list blir det nog bra ändå :)

Bak är det dörrar upptill så där slipper jag tung övre lucka och skramlande lås ;).

Hoppas det blir bra med låset på dörren.
Jag har dörrar på transporten fram o bak det är underbart :) men har containerlås på alla dörrarna.
Mvh
Pudlan
 
Hoppas det blir bra med låset på dörren.
Jag har dörrar på transporten fram o bak det är underbart :) men har containerlås på alla dörrarna.
Mvh
Pudlan
är en ifor så är sprintar överallt :p, är på gång att ta bort dem en efter en ;).

har bytt bakbommarna och ska byta fram bomarna, de övre luckorna bak och på frontutlastningen om det går till samma som på nya ifor :).

så till slut har jag förhoppningsvis mitt drömsläp med smidiga lösningar och bra åkkomfort för hästen ^_^.
 
är en ifor så är sprintar överallt :p, är på gång att ta bort dem en efter en ;).

har bytt bakbommarna och ska byta fram bomarna, de övre luckorna bak och på frontutlastningen om det går till samma som på nya ifor :).

så till slut har jag förhoppningsvis mitt drömsläp med smidiga lösningar och bra åkkomfort för hästen ^_^.

Nyfiken då du brukar ha smarta lösningar, vilka bommar har du tänkt sätta fram?
 
Nyfiken då du brukar ha smarta lösningar, vilka bommar har du tänkt sätta fram?
böckmann eller liknande med enkel säkerhets bom fram. böckmanns nya bommar är ju liknande startrailers bakbommar och de är ju smidigare att sätta på/av än dessa j*kla piggar med sprintar :meh:.

bak har jag thule så det blir lite att ta det bästa av allt ^_^. drömmen är en nyare thule diamant med sadelkammare. men man får nöja sig med vad man har råd med ;). och ifor är ju väldigt stabila och luftiga vilket nog uppskattas av hästen ^_^.
 
http://trailer.dk/haengsler-lukketo...egtelukker-st-0-med-venstreluk-fjeder-50.html
är en ifor så är sprintar överallt :p, är på gång att ta bort dem en efter en ;).

har bytt bakbommarna och ska byta fram bomarna, de övre luckorna bak och på frontutlastningen om det går till samma som på nya ifor :).

så till slut har jag förhoppningsvis mitt drömsläp med smidiga lösningar och bra åkkomfort för hästen ^_^.

Jag har två sådana här på min dörr, du blir iaf inte instängd och dörren hålls på plats utan alltför mycket skrammel. ☺
 
http://trailer.dk/haengsler-lukketo...egtelukker-st-0-med-venstreluk-fjeder-50.html

Jag har två sådana här på min dörr, du blir iaf inte instängd och dörren hålls på plats utan alltför mycket skrammel. ☺
Den typen tycker inte om mig :cautious: i alla fall inte de med en liten knapp som man måste trycka in samtidigt, kvittar om det är nya eller gamla, lyckas alltid göra fel :cry:. Sen så går de inte att öppna från insidan vilket jag ser som en stor nackdel (speciellt om man vill kunna byta om i släpet eller bara gå in och sitta för att komma undan regnet på tävlingsplats.
 
är en ifor så är sprintar överallt :p, är på gång att ta bort dem en efter en ;).

har bytt bakbommarna och ska byta fram bomarna, de övre luckorna bak och på frontutlastningen om det går till samma som på nya ifor :).

så till slut har jag förhoppningsvis mitt drömsläp med smidiga lösningar och bra åkkomfort för hästen ^_^.


Spännande :) Vad för lås har du valt på dörrarna? Roligt när någon bygger om och klurar. :) :)
Mvh
Pudlan
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 072
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp