Bukefalos 28 år!

Har dåligt samvete vart jag än är....

Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jag inbillar inte mig själv längre att jag hinner rida mer än två -tre dagar i veckan, men eftersom pållen behöver aktiveras mer har jag kortare markträningspass också. Tror det var i Klaus von Hemplings bok jag läste att kort korrekt träning ger mycket också, så det håller jag fast vid. Vet ju att jag inte klarar att göra armhävningar i 15 minuter så jag tror på honom:) Du kanske inte heller behöver vara i stallet länge fyra dagar i veckan? Kan du be din medryttare ta en dag till? Helgmornarna är bra att vara med hästen tycker jag, idag var jag ute vid åtta och hemma igen vid elva och hade hela dagen över till familjen.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Har själv ett fullbod som blir grymt understimulerad av att inte ridas regelbundet och varierande. Har jag med mig Rasmus så kan jag inte rida om han vaknar t.ex. och när jag rider så blir det bara hemma på ridbanan.

Hon är dessutom väldigt svår och känslig, hon kan dansa under mig och när nästa person sitter upp så tar det 5 minuter så ligger ryttaren på backen!


Men jag har fått lov att acceptera det, och det känns inte alls bra att ha henne utlånad då vi utvecklas så himla bra innan jag var tvungen att trappa ner på ridningen. Jag vet lixom inte alls vad jag får tillbaka. Fodervärden hon är hos nu kan inte rida ut på henne, men de kämpar på och ger henne till sommaren. Får se då vad som händer, jag vill väldigt gärna ha hem henne igen om jag kan ställa henne här hemma. När jag är föräldraledigt kommer det fungera jätte bra, men sen när jag börjar jobba igen?
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Hehehe jag spann vidare på när du skrev att det var mamman som blev "lämnad" gällande det fakto att fokus alltid ligger på mamman :D

ok då förstår jag. jag menade att mamma kanske känner att den inte KAN ställa krav för att den KAN bli lämnad då :) å bli man lämnad så tror jag oxå att det är mycket fler % kvinnor som sitter mestadels med barnet än män...
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

*lånar knapp*

Oj, vad kul att det är många som svarat! Skönt också att se att man inte är ensam om att flänga runt om en skållad råtta överallt.

Hästen är som den är, antingen får jag rida de dagar jag "måste" eller sälja och/eller byta häst till en häst som inte "dör" av att stå några dagar då och då. Hoppas verkligen att det kommer funka med min nya medryttare!

Nu har vi ju hittils ett barn, det känns som att det blir en omöjlighet att behålla hästen vid ett andra barn?

Visst KAN jag rida varje dag men jag vill ju vara med mitt barn. som någon skrev så vill man när man jobbat en hel dag, kommer hem vid fem, vara med sitt barn! Inte åka till stallet i kylan i några timmar...:smirk:
samtidigt är det ju fantastisk kul att rida, allt runtikring, vänskapen med de andra i stallet, när det går bra på träningar och man får världens kick osv.

Pappan till barnet gnäller ALDRIG på att jag är borta i stallet, det är jag själv som känner mig stressad och har dåligt samvete.

Någon annan skrev att det blir värre när de blir äldre...det har jag också tänkt på, de har de massa aktiviteter och grejjer också:confused:
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Har man vråltur, som jag, blir barnen också hästintresserade och då kan man slå två flugor i en smäll. Man umgås med barnet och hästarna samtidigt.

Dessutom, som grädde på moset, kan man få lite hjälp med hästeriet ibland av barnet.

Det finns rätt många föräldrar och barn som delar hästintresset och då är hästhobbyn bara en tillgång för hela familjen.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Ts skrev att det tog henne 3 h i stallet och ett senare inlägg föreslog att hon skulle räkna in 4h.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Tyvärr har dygnet inte mer än 24 timmar, och av den tiden behöver du sova 7-8. Man kan inte jobba 70%. plugga 50%, ha häst och barn. Du måste ge avkall på något, annars kommer du att braka in i den berömda väggen med racerfart.

Varför pluggar du nu? Det är usel tajming. Gå ner i arbetstid eller sluta plugga!

Du känner nog själv att du behöver prioritera tiden med ditt barn. Vill du inte sälja/låna ut hästen så måste du skaffa hjäp med den! Det kan väl inte vara omöjligt att skaffa en eller rent av två medryttare som avlastar dig.

Det är dessvärre så att man kan inte få allt. Man måste välja. Du har ett barn, så du har redan valt. Barnet kommer att vara din förstaprioritering under överskådlig framtid.

Det är förmodligen så att det är två saker du inte kan välja bort: ditt barn och ditt arbete. Studier vid sidan av och häst är inte livsnödvändigt. Ditt barns barndom kommer inte i repris. Plugga kan du göra när som helst i livet och ridningen kan man också ta upp senare.

(Jag blir också lite irriterad på dem som säger att barnet har en far också och att han kan ta hand om barnet när du är borta. Det är klart han kan! Men du och ditt barn behöver också vara med varandra. Att fäder i alla tider har varit frånvarande är väl ingen ursäkt för att mödrar ska göra likadant!)
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Ja, dygnet har bara 24h:smirk:

Pluggar bara 1månad till, så jag försöker hålla ut. Hoppas mycket på medryttaren också nu att hon kan ta två dagar i veckan.

Angående pappatid så håller jag med. Jag menar det spelar väl ingen roll att barnet kan vara med pappan, JAG vill ju vara med barnet också! Det är inte så kul när man är borta så mycket att barnet alltid springer till pappa när han gjort illa sig, eller bara pappa får lägga barnet-då inser man att man vart borta för mycket och prioriterat fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 293
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 605
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp