Bukefalos 28 år!

Har haft tre Grand Danois, vilken ras ska jag ha nu?

Loppan2015

Trådstartare
Hej

Har ägt 3 Grand danois, en blev bara 6 mån pga medfört njurfel. Den andra blev hela 10 år vilket är ovanligt för rasen, snitt ligger på 7 år. Min tredje GD fick tyvärr osteosarkom (cancer) i frambenet och blev inte ens 5 år. Jag älskar den här rasen samtidigt som de är fruktansvärt tråkigt att de är så sjukdomsdrabbade och inte lever så länge.

Har även haft en Soft Coated Wheaten Terrier som var en omplacering, intilligent och lättlärd hund men kanske lite liten i min smak.

Jag har nu sneglat lite åt Vorsteh, tycker de är väldigt vackra och fina hundar.
Jakt delen är viktig för denna ras och jag har redan kontaktat flera jägarskolor för att undersöka att ta jaktliscens.
Det man kan läsa är att Vorsteh inte är en första gångshund och att jakt och tydligt ledarskap och träning samt motion är viktigt för dem. När jag läser på forum är det väldigt olika hur mycket de motionerars/ jagas med. Vissa skriver att de är lättlärda andra att de är rätt svåra att dressera.

Med mina tidigare hundar har jag förutom de vanliga kortare promenaderna gått en långpromenad på 1h varje dag. Jag bor på landet med 3000 kvm inhängande tomt ska tilläggas också.

Min man vill inte ha fler GD, han vill ha en hund som är smidigare att ta med, vi har också en treårig son så det är viktigt att det är en bra familjehund också.

Kom gärna ned tips/råd vad ni tycker för ras som skulle kunna passa mig, och gärna era erfarenheter av hur det är att äga en Vorsteh.

Tack på förhand
 
Men vad ska du göra med hunden? Har du nån jaktmark? Intresse för fågeljakt?

Det är en högenergisk hundras som vill jobba och framförallt såklart jaga mycket. Har mycket skärpa, tar de flesta vilt om de får chansen och ska inte tveka för att döda exempelvis en räv.

Jag tycker faktiskt inte det är en lämplig ras som första jakthund.

När det gäller tips är det svårt, en timmes promenad gillar de flesta hundar. Vad vill du träna? Hur mycket tid har du för hunden?
 
Ska du ta jägarlicens för att du vill jaga och tycker det är roligt, eller ska du göra det för att du vill ha en hund som kräver det? Jakt är något som tar mycket tid och engagemang, det är sällan något man "offrar sig" att göra utan att egentliga tycka det är speciellt kul. Så om det är det senare alternativet tycker jag du ska tänka om lite. Det finns många som äger jakthundar och sen lånar ut dem till jägare när det är säsong för jakt, och sen är hunden med ägarfamiljen resten av året.
 
Men vad ska du göra med hunden? Har du nån jaktmark? Intresse för fågeljakt?

Det är en högenergisk hundras som vill jobba och framförallt såklart jaga mycket. Har mycket skärpa, tar de flesta vilt om de får chansen och ska inte tveka för att döda exempelvis en räv.

Jag tycker faktiskt inte det är en lämplig ras som första jakthund.

När det gäller tips är det svårt, en timmes promenad gillar de flesta hundar. Vad vill du träna? Hur mycket tid har du för hunden?


Hej
Tack för ditt svar!

Jag äger inga jaktmarker men har tänkt mig att jaga med hunden i form av att gå med i ett jaktlag. Vorsteh beskrivs som en allround hund i jakt, utöver detta gäller alltså träning med hunden så att den klarar det på ett bra sätt.

Men vad menas med att den behöver jaga mycket, det är väl det jag måste väga in om jag har möjlighet att ge hunden.
 
Ska du ta jägarlicens för att du vill jaga och tycker det är roligt, eller ska du göra det för att du vill ha en hund som kräver det? Jakt är något som tar mycket tid och engagemang, det är sällan något man "offrar sig" att göra utan att egentliga tycka det är speciellt kul. Så om det är det senare alternativet tycker jag du ska tänka om lite. Det finns många som äger jakthundar och sen lånar ut dem till jägare när det är säsong för jakt, och sen är hunden med ägarfamiljen resten av året.

Tack för svar!

Att ta jägarexamen är något jag funderat på och velat göra i många år, och jag tror jag skulle tycka mycket om det.
GD är ju inte riktigt rätt ras för detta och det är därför jag nu först vill undersöka detta med mer insatta vad som faktiskt krävs.
 
Jag har en vorsteh/pointer blandning, nu är hon endast ca året men det är en extremt högaktiv hund, vilket jag även erfarat renrasiga vorsthrar är, även om de (oftast) lugnar ner sig lite när de blir en 4-6år och mognar lite.

Kan säga att hon KRÄVER speciellt fysisk aktivering varje dag och promenader i gångtempo räcker inte (var en pina då hon löpte och inte lyssnade nog bra för att jag skulle våga ha henne lös i skogen) utan vi pratar om dragträning, cykling, löpning eller långa promenader med lös hund i skogen. Får hon sin fysiska motion och rasa av sig ute så är hon lugn och avslappnad inne men annars riktigt ser man hur det kryper i hela hunden.
En timmes promenad med lös hund rätt ut i skogen är minimum för iaf min hund per dag, då springer/skuttar hon runt som en härvelkors och man riktigt ser hur roligt hon har det och hur mycket hon behöver det. Sen blir hon ALDRIG trött (om vi inte kör dragträning), har varit ute i timtals i skogen och energin sinar aldrig.

Vill ni ha en superaktiv jakthund (och/eller draghund) och verkligen vill ägna fritiden åt just hunden så är vorsteh en riktigt rolig hund. Ångrar inte mitt val av hund det minsta, hon är helt perfekt för hur mitt liv ser ut och kan inte tänka mig någon annan typ av hund (vorsteh eller vorstehmix) i framtiden, skulle vara som skröplig pensionär isåfall.

Värt att tänka på med hänsyn till barn är att många vorsthrar är rätt buffliga och fysiska.

Kan annars tipsa om Drentsche patrijshond, en bekant har en sådan och är en riktigt trevlig och välbalanserad hund som fungerar utmärkt till både jakt, friluftsliv och familje/gårdshund.
 
Senast ändrad:
Hej
Tack för ditt svar!

Jag äger inga jaktmarker men har tänkt mig att jaga med hunden i form av att gå med i ett jaktlag. Vorsteh beskrivs som en allround hund i jakt, utöver detta gäller alltså träning med hunden så att den klarar det på ett bra sätt.

Men vad menas med att den behöver jaga mycket, det är väl det jag måste väga in om jag har möjlighet att ge hunden.
Var bor du?

Vorsteh är en allroundhund förvisso, men det är en stående fågelhund. Dvs man jagar företrädesvis fågel, sen funkar de som kortdrivare på hårvilt, men är inte särskilt lämpliga som enbart det eftersom de är väldigt snabba och man får inte enligt jaktlagen stressa vilt. Sen kan man ju såklart använda vorsteh till eftersök på det mesta och apportera en och en annan anka, men det är ju inte det de är experter på. Typ älgjakt eller liknande är inte en lämplig tanke.

De är ju som andra har skrivit högaktiva, kräver mycket aktivering och har ett hårt pannben.
 
Och jag tror att 3000 kvm inhägnad tomt inte är "tillräckligt" för en så aktiv hund. Om det inte är betonggolv över hela förstås. Dom gräver sig ut...
Jag rekommenderar inte så ofta min ras men i ditt fall kan det nog bli finfint. En aktiv gårdshund som skulle älska en så stor tomt och ofta är mycket bra på att spåra och som älskar barn. Cane Corso
 
Cane Corso tänker jag också på, eller en Rhodesian Ridgeback om du gillar vorstehtypen. Även broholmer är en trevlig ras.
 
Först ta reda på var du kommer jaga och vad för jaktbart vilt som finns på markerna och vad som jagas men även hur många stående jakthundar det redan finns i laget, finns det plats för en till?
Hur mycket jag än vill ha en stående fågelhund så kommer det inte hända fören vi lyckats med utplanteringen av fasaner då vi inte har vilt att jaga med en.

Om dom är lätta att dressera eller inte beror på vilken ras man jämför med, allt är lättare än en Drever (nej då inga fördomar alls:angel:).

Som nämnts innan och värt att nämna igen är det ÄR skarpa hunda.
 
Hej
Tack för ditt svar!

Jag äger inga jaktmarker men har tänkt mig att jaga med hunden i form av att gå med i ett jaktlag. Vorsteh beskrivs som en allround hund i jakt, utöver detta gäller alltså träning med hunden så att den klarar det på ett bra sätt.

Men vad menas med att den behöver jaga mycket, det är väl det jag måste väga in om jag har möjlighet att ge hunden.


Måste även tillägga att om om djur dödar vilt, beror väl bara på ägare med dålig koll på sina hundar. De flesta hundar skulle väl göra det om de fick. Vet GD's som dödat rådjur och taxar som dödat katter. Inte ok, men det är ju hundar och har inte ägaren bättre koll händer det oavsett ras tror jag.
 
Och jag tror att 3000 kvm inhägnad tomt inte är "tillräckligt" för en så aktiv hund. Om det inte är betonggolv över hela förstås. Dom gräver sig ut...
Jag rekommenderar inte så ofta min ras men i ditt fall kan det nog bli finfint. En aktiv gårdshund som skulle älska en så stor tomt och ofta är mycket bra på att spåra och som älskar barn. Cane Corso


Åh, Cane Corso är fina. Min vännina hade en sådan men den blev bara tre år pga höftskada, är de inte också en ganska sjukdomsdrabbad ras?
 
Cane Corso tänker jag också på, eller en Rhodesian Ridgeback om du gillar vorstehtypen. Även broholmer är en trevlig ras.

Ridgebacks jag träffat, har tyvärr inte varit trevliga. Nervösa och aggressiva.

Men Broholmer, Woaw, det var riktigt fina, verkar vara ganska lik GD i mentalitet. Av det jag läst är de också friska, tack för tipset!!!
 
Måste även tillägga att om om djur dödar vilt, beror väl bara på ägare med dålig koll på sina hundar. De flesta hundar skulle väl göra det om de fick. Vet GD's som dödat rådjur och taxar som dödat katter. Inte ok, men det är ju hundar och har inte ägaren bättre koll händer det oavsett ras tror jag.
Absolut. Men vissa raser har mycket starkare instinkt än andra. Typ vorsteh. Så är det bara. Annars hade de varit värdelösa jakthundar eftersom det är jaktinstinkten man utnyttjar.
Sen kan man ju ha hunden i koppel hela livet för att verkligen undvika att något skulle kunna hända, men det blir inte en sån hund lycklig av.
 
Tack. Kul att höra. Blir det en ny efter denna?

Nej, det är många år sedan och det blir ingen mer vorsteh. Men både min man och jag har väldigt svårt att inte "antasta" de vi möter, för vorstehn är på något sätt hunden i våra hjärtan. Så här i efterhand har jag insett hur naiva vi var som skaffade denna genomsnälla men sjövilda och stentuffa vorsteh utan särskilt stor hunderfarenhet och vilken tur vi hade som faktiskt lyckades få vårt liv tillsammans att i det stora hela fungera riktigt bra. Hon var egentligen väldigt lättlärd, men samtidigt så hårdhudad att hon inte stördes särskilt mycket att vi blev arga på henne så det var inte helt enkelt att verkligen få henne lydig i kritiska situationer. Å andra sidan var det heller ingen hund som stördes särskilt mycket av idiotiska förarmisstag, det rann i stort sett av som vatten på en gås, och det var aldrig svårt att få henne med på noterna vad vi än hittade på. Vi jagar inte, men hade från början tänkt träna drag, men av olika anledningar blev det aldrig något av med det.

När det var dax för nästa hund blev det en springer spaniel som var perfekt under småbarnsåren. Vi fick direkt lägga om attityd mot hunden, det här var en väldigt mycket känsligare och enklare hund som i princip mer eller mindre dresserade sig själv men som också valde vad som var värt att bry sig om och hon var oftast totalt ointresserad av våra försök till hundaktivering.

Nu har vi efter många hundfria år en golden vi tränar jaktapportering och lite lydnad med och som lär oss att hantera en väldigt förarvek hund som har en tendens att lägga av totalt om hon blir osäker. Det är både väldigt mycket lättare eftersom hon är så extremt lyhörd och svårare eftersom mina misstag också sätter spår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp