Bukefalos 28 år!

Har känslor för oss båda

Nje, tycker nog det är ganska viktigt att inte den ena partnern styr den andra på det sättet och sätter förbud på vissa grejer. Det är en annan grej än ojämställdhet tycker jag nog..
Såna regler har ju folk i monogama förhållanden också. "Jag måste fråga regeringen" är ju en klassiker om än hemsk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Såna regler har ju folk i monogama förhållanden också. "Jag måste fråga regeringen" är ju en klassiker om än hemsk.
Fast näe, det är tycker jag mer en omtanke när man tar hänsyn till vad den andra parten har för åsikt om nånting, hoppas jag iallafall. Det betyder inte per automatik att det är förbud för vissa saker för att man vill fråga någonting.

Och det spelar ingen roll egentligen för mig huruvida det är vanligt i monogama förhållanden, två fel gör inte ett rätt.
 
Jag tycker att du ska stanna i förhållandet om du känner att det är okej att han har en relation med den andra kvinnan. Personligen tror jag inte det är bra att bygga en relation på förhoppningen att han ska lämna henne för dig, för går det ens att sätta en tidsgräns på det? Han har känslor för dig, och en annan, även om han påstår sig ha starkare känslor för dig (vilket fick mig att haja till och reagera, har dock inte landat i varför ännu), så det är det är den konstellationen du ska se framför dig.
 
Men det är ju inte konstigt att man kanske inte har det i en skylt hängande runt halsen med tanke på reaktionerna här. TS var ju inte ute efter något seriöst i början, och då var det väl kanske inte heller läge för honom att vara superseriös och berätta allt om sitt liv. Att vänta ett tag med att berätta är kanske ganska naturligt om överenskommelsen var "bara skoj" och sedan övergick till något mer varaktigt.
Jag skulle hålla med om det inte var för att han redan förklarat anledningen. Hade hans anledning varit att han till en början var rädd för dömande kommentarer, eller att han kände att det var för privat och inte något han inledningsvis ville dela med någon som han bara träffat i några månader hade det varit mer förståeligt tycker jag.

Men han var uttryckligen rädd för att bli lämnad, och lämnad kan man ju bli av precis vilken anledning som helst, det finns otroligt många möjliga orsaker till att någon lämnar en relation. Det behövs inte ens en direkt anledning, mer än att en känner för det. Nu har han öppnat upp och det var förstås bra och ett ganska gott tecken ändå, men jag associerar nog hela det där instinktiva första beteendet att dölja saker för att kunna ha kvar förhållandet till dåliga erfarenheter av människor som så ogärna vill bli lämnade att de hellre låtsas vara någon de inte riktigt är. Låtsas eller undviker vissa ämnen, har svårt att hantera ord som inte är medhåll, tonar ned möjliga konflikter och så vidare. De vill liksom hellre ha en bekväm relation, ha fortsatt tillgång till någon, än visa vilka de faktiskt är eller vad de tycker på riktigt så att alla inblandade kan välja relationen på samma villkor. Kanske är det för att jag fungerar ungefär tvärtom som jag tycker sådant är ganska obehagligt. Jag är hellre själv än med någon som inte kan acceptera mig som jag är, och jag vill inte heller råka hamna med någon som det sedan visar sig att jag inte känner eftersom hen spontant hellre smyger och låtsas för att inte bli lämnad än tar ett öppet och rakt samtal om saker.

Men nu verkar det ju som om ts man kanske inte har särskilt grava problem med sådant, eftersom han faktiskt har tagit tag i det och berättat. Han verkar visserligen ha en del oattraktiva tendenser till en slags separationsångest men det kan nog vara genomsnittligt mänskligt bara, och alltså inget som behöver bli till ett problem i deras förhållande.
 
Jag får lite känslan av att du inte kan riktigt bestämma dig för om du är bekväm med läget, eller inte. Att du vill kolla av omgivningens moralkompass snarare än att fundera på dina värderingar.

Jag tycker du ska fundera längre framåt, vill du ha tvåsamhet och bo ihop, eller hur vill du att er relation ska se ut?
Just nu känns det som att du lägger den kontrollen hos honom och jag tycker du ska fundera på varför.
 
Utan att veta någonting och utan att ha någon utbildning inom området, så är min spontana tanke när jag läser TS den att "he is not that into you".

Nästa tanke är att om eller så fort den andra kvinnan blir möjlig så väljer han henne, att hon är hans förstahands alternativ och att TS är backup. Skulle han gilla TS mera skulle han ju inte alls välja att träffa kvinnan som egentligen inte har tid för honom i det här skedet av hennes liv.
 
Eller så är det bara väldigt annorlunda och normbrytande och så har man svårt att reda ut vad som är vad av de egna känslorna. Om någon hade gjort en jätteförändring i ditt liv hade du nog också haft känslor av tvivel även om förändringen inte ledde till att ditt liv blev sämre.
Precis så är det.. hade ngn vän sagt till mig att jag skulle tro en man som tr en annan kvinna då och då så hade jag sagt (aldrig i livet att jag vill ha en sån man)
Det är lätt att ge råd när man inte har varit i den sitsen själv. Lätt att döma.
Det känns bättre och bättre mellan honom och mig. Vi pratar med varandra när det dyker upp ngt som känns jobbigt.
Kanske kommer jag att bry mig mindre och mindre om den andra kvinnan som han tr.
Just nu tar jag det för vad det är... 😉
 
Jag får lite känslan av att du inte kan riktigt bestämma dig för om du är bekväm med läget, eller inte. Att du vill kolla av omgivningens moralkompass snarare än att fundera på dina värderingar.

Jag tycker du ska fundera längre framåt, vill du ha tvåsamhet och bo ihop, eller hur vill du att er relation ska se ut?
Just nu känns det som att du lägger den kontrollen hos honom och jag tycker du ska fundera på varför.
Nä jag lägger ingen kontroll hos honom. Jag bestämmer över mig själv 🤗
Jag ville med denna tråd mer kolla om det fanns andra personer som har varit i liknande situation. Jag har inga vänner som är eller har varit i min situation. Dom tycker att jag ska lämna.
Tiden får utvisa hur det blir. 🌞
 
Jag tycker det är synd att fördomarna haglar så tätt så fort någon inte vill leva i ett monogamt förhållande. Det finns MASSOR med orsaker till att det inte passar, och bara några få är att man är ett ärkesvin. De flesta är ungefär som folk är mest, eller kanske lite bättre på att prata eftersom det är en av grundbultarna till att få någon form av flersamhet att fungera.

Men det är ju inte konstigt att man kanske inte har det i en skylt hängande runt halsen med tanke på reaktionerna här. TS var ju inte ute efter något seriöst i början, och då var det väl kanske inte heller läge för honom att vara superseriös och berätta allt om sitt liv. Att vänta ett tag med att berätta är kanske ganska naturligt om överenskommelsen var "bara skoj" och sedan övergick till något mer varaktigt. Att man har känslor för flera är inte heller särskilt konstigt egentligen, och det behöver inte betyda att man tycker mest om den man har träffat längst. Jämför med vänskapsrelationer, det är ju den man klaffar bäst med man gillar mest och kanske vill umgås med med oftast. Och det kan ju vara så att man gillar båda lika mycket, fast man träffar den ena mer än den andra. Men man uppskattar olika saker i sina vänner och värdesätter båda relationerna.

Tyvärr är det också så att det inte räcker med den monogama normen i samhället, det finns också förväntningar på att man ska vara svartsjuka på varandra. Att svartsjuka är ett bevis på kärlek. Det är så himla dumt, svartsjuka är ju bara dåligt för precis alla inblandade. Därmed inte sagt att det inte är naturligt, och för de flesta i flersamma förhållanden är detta något man måste lära sig att handskas med.

Jag har provat lite olika former av flersamhet (i parrelation med varsin extra, som den extra till person i par och som extra till båda i samma par) och jag kan skriva under på att det är inte helt okomplicerat. Men för mig är alternativet något jag verkligen verkligen har provat i över 20 år och det passar tyvärr inte mig. Jag tror också att om man är lite äldre och har en större självkännedom så är förutsättningarna mycket bättre än när man är ung och inte riktigt vet vad man vill. Ibland kan det vara värt att prova något nytt och se var det landar. Ja det finns en risk för sårade känslor, kanske en ganska stor risk. Men handlar livet verkligen om att minimera alla risker? Känns det bra så är det väl bara att fortsätta? Men glöm inte bort att prata, prata och prata. Ni måste förstå varandra om det ska finnas någon chans alls att det ska funka.
Tack för ditt svar.. håller helt och fullt med dig. Många kloka ord 🤗
Nä, det är inte lätt. Men det går bättre å bättre och jag vill inte vara utan honom. Vi tr ganska ofta. Vi trivs med varandra och har det bra. Tiden får utvisa hur det blir.🤗
 
Utan att veta någonting och utan att ha någon utbildning inom området, så är min spontana tanke när jag läser TS den att "he is not that into you".

Nästa tanke är att om eller så fort den andra kvinnan blir möjlig så väljer han henne, att hon är hans förstahands alternativ och att TS är backup. Skulle han gilla TS mera skulle han ju inte alls välja att träffa kvinnan som egentligen inte har tid för honom i det här skedet av hennes liv.
Han har mkt känslor för mig... han bekräftar mig hela tiden. Han har även dåligt samvete för att han har oss båda.
Skulle ngn av oss kvinnor lämna honom så skulle han inte gråta blod har han sagt.
Jag tror att han har mer känslor än vad han vill erkänna för mig. Det är väldigt lätt att säga. "Han har nog inte dom rätta känslorna för dig"
Ingen här inne känner varken mig eller honom. Ni utgår endast från vad ni själva skulle ha gjort eller av egna erfarenheter
 
Han har mkt känslor för mig... han bekräftar mig hela tiden. Han har även dåligt samvete för att han har oss båda.
Skulle ngn av oss kvinnor lämna honom så skulle han inte gråta blod har han sagt.
Jag tror att han har mer känslor än vad han vill erkänna för mig. Det är väldigt lätt att säga. "Han har nog inte dom rätta känslorna för dig"
Ingen här inne känner varken mig eller honom. Ni utgår endast från vad ni själva skulle ha gjort eller av egna erfarenheter
@_Elly_ har du inget vettigt att komma med så tycker jag inte att du ska kommentera eller skriva ngt alls
 
Han har mkt känslor för mig... han bekräftar mig hela tiden. Han har även dåligt samvete för att han har oss båda.
Skulle ngn av oss kvinnor lämna honom så skulle han inte gråta blod har han sagt.
Jag tror att han har mer känslor än vad han vill erkänna för mig. Det är väldigt lätt att säga. "Han har nog inte dom rätta känslorna för dig"
Ingen här inne känner varken mig eller honom. Ni utgår endast från vad ni själva skulle ha gjort eller av egna erfarenheter
Men..så säger man vill inte till någon som man är ihop med, låter mindre trevligt.
 
Men..så säger man vill inte till någon som man är ihop med, låter mindre trevligt.
Nä det gör man inte.. tror att det är mera "jag klarar mig utan dig"... Varför ens säga det.. tänker om man har behov av att berätta det så tror jag inte riktigt på det
 
Nej, jag tycker inte att du ska sitta och vänta på honom... Allt blir ju på hans villkor... Bara det att du skriver att du hoppas att han släpper henne pga att hon inte har tid att träffa honom.... Vill du inte ha mer? Dvs vill du inte att han väljer att vara med dig för att han vill det? och inte för att hon inte har tid? Vill du vara ett andrahandsval?

Jag tror du måste våga tänka att han kanske inte släpper henne alls. Eller träffar någon annan. Vet du om han ens vill vara monogam? Har ni pratat om hur ni vill leva?
Han har sagt att han har blivit sårad förut och bestämt efter det att han inte vill tr bara en kvinna. Han är medveten om att det inte är helt lätt.. har har dåligt samvete emellanåt och undrar vad han håller på med
 
Han har mkt känslor för mig... han bekräftar mig hela tiden. Han har även dåligt samvete för att han har oss båda.
Skulle ngn av oss kvinnor lämna honom så skulle han inte gråta blod har han sagt.
Jag tror att han har mer känslor än vad han vill erkänna för mig. Det är väldigt lätt att säga. "Han har nog inte dom rätta känslorna för dig"
Ingen här inne känner varken mig eller honom. Ni utgår endast från vad ni själva skulle ha gjort eller av egna erfarenheter

Min utgångspunkt var att om ni kan vara ärliga och öppna med er själva och varandra och har en önskan om en framtid tillsammans så tänkte jag att det kan finnas förutsättningar att prova ett upplägg där mannen träffar er båda.

Men att han säger att han inte skulle gråta blod om du lämnade honom låter mycket märkligt. Det betyder ju att han inte skulle bry sig nämnvärt. En sån person hade jag inte velat ha något att göra med.
 
Min utgångspunkt var att om ni kan vara ärliga och öppna med er själva och varandra och har en önskan om en framtid tillsammans så tänkte jag att det kan finnas förutsättningar att prova ett upplägg där mannen träffar er båda.

Men att han säger att han inte skulle gråta blod om du lämnade honom låter mycket märkligt. Det betyder ju att han inte skulle bry sig nämnvärt. En sån person hade jag inte velat ha något att göra med.

Jag ser nu att du skriver att du tolkar det han sa som att han menar tvärtom. För mig hade det inte spelat någon som helst roll. För mig går det helt bort att ha något att göra med en vuxen person som har noll koll på hur man kommunicerar i en relation.
 
Min utgångspunkt var att om ni kan vara ärliga och öppna med er själva och varandra och har en önskan om en framtid tillsammans så tänkte jag att det kan finnas förutsättningar att prova ett upplägg där mannen träffar er båda.

Men att han säger att han inte skulle gråta blod om du lämnade honom låter mycket märkligt. Det betyder ju att han inte skulle bry sig nämnvärt. En sån person hade jag inte velat ha något att göra med.
Det är ngt han bara säger för att jag ska tro att han inte bryr sig. Han är väldigt känslig. Jag sa till honom häromdagen att jag är glad att han finns i mitt liv och att jag har träffat honom.
Han blev berörd och det kom tårar
 
Jag ser nu att du skriver att du tolkar det han sa som att han menar tvärtom. För mig hade det inte spelat någon som helst roll. För mig går det helt bort att ha något att göra med en vuxen person som uttrycker sig så, oavsett hur man känner så har man noll koll på hur man kommunicerar i en relation.
Det är sant, ibland har han inget filter. Säger inte att det är ok. Men tar heller 7nte det på blodigt allvar
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 543
Senast: tott
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 229
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 904
Senast: Whoever
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 012
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Återkommande uvi
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp