Har köpt nytt..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skrauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 496
S

Skrauti

Idag har jag varit på h**ks och köpt ett nytt bett. Ett happy mouth bett, med äppelsmak. Jag har tyckt väldigt länge att han var väldigt bråkig och orolig i munnen, men när jag kollat på bettet så ser det ut att ligga helt perfekt, dvs inte mot några tänder, inte för löst eller för hårt och han är kollad av tandläkare för mindre än ett år sen. Det jag har/haft är ganska smalt och tredelat. Men idag när min kompis red såg jag vad han har hållt på med, han håller på att flytta tungan över bettet, och sen tillbaka, och så håller han på så ( öppnade munnen på honom och såg när han tog tillbaka tungan.) Kanske tycker han inte om tredelat, så nu provar jag med ett rakt i stället.
Ni som har Happy mouth, rakt äppelbett, vad tycker ni om det och framförallt hur har era hästar reagerat på det?
Har inte provad det än, men ska göra det imorgon.

Sv: Har köpt nytt..

Ok, hoppas min häst gillar det, blev så himla orolig idag när jag såg vad han egentligen gjorde med bettet och tungan, för det har inte bärkt när man rider att han lägger tungan över bettet, det har mer varit så att han dregglar och är allmänt orolig i munnen...

Något du nog egentligen skulle prova, om jag förstod dig rätt är ett tungfelsbett, eller köpa en tungfelsticka att sätta på ditt bett.
Det gör att han inte kan lägga tungan över bettet.

Skrauti skrev:
Idag har jag varit på h**ks och köpt ett nytt bett. Ett happy mouth bett, med äppelsmak. Jag har tyckt väldigt länge att han var väldigt bråkig och orolig i munnen, men när jag kollat på bettet så ser det ut att ligga helt perfekt, dvs inte mot några tänder, inte för löst eller för hårt och han är kollad av tandläkare för mindre än ett år sen. Det jag har/haft är ganska smalt och tredelat. Men idag när min kompis red såg jag vad han har hållt på med, han håller på att flytta tungan över bettet, och sen tillbaka, och så håller han på så ( öppnade munnen på honom och såg när han tog tillbaka tungan.) Kanske tycker han inte om tredelat, så nu provar jag med ett rakt i stället.
Ni som har Happy mouth, rakt äppelbett, vad tycker ni om det och framförallt hur har era hästar reagerat på det?
Har inte provad det än, men ska göra det imorgon.

Hej,

Vi har Happy Mouth till vårt kallblod. Det är ett av de bett han gillar bäst. Kankse kan du prova baucherbett (finns även som Happy Mouth) vilket ska vara bra om dom joxar med tungan

http://ponnyprakt.se/product_info.php?cPath=99&products_id=241

~Ingrid

Precis.. :smirk: Varför hitta orsaken när man kan lindra symptomen? Uppenbart trivs han inte med bettet. Att använda ett tungfelsbett anser jag bör vara den sista utvägen.

Skrauti: Mitt tips till dig är att fortsätta pröva nya bett till din häst (om han nu inte *håller tummarna* trivs med det raka bettet). Lycka till! :)

Eftersom det smakar äpple så utgår min unghäst ifrån att det måste gå att äta, så hon gör allt för att tugga sönder och svälja det, så det blev snabbbyte till ett annat:smirk:

vi fick med det på fjordingen vi hyr men vi bytte det för det tog inte alls, utan han luffsade på rakt fram med huvudet uppe i vädret.
nu går han jättebra på tredelat så ska testa honom när han går ännu bättre på det bettet igen & se hur han går då när han lärt sig lyssna :)
antagligen hade han det bettet eftersom han gått läger med småbarn i sommras och de höll balansen i munnen osv.

stall kollegans häst hade gått på det när han kom för 2 år sen, var helt sönderskavd i munnen av det och hade gnagt på bettet som en galning. mina reservationer mot det är att det är så j-la tjockt. men det är det antagligen för att hålla, annars skulle jag gissa att de borde tagit fram smalare bett av samma sort. Hoppas din häst funkar bra på det!

Durin ox skrev:
Något du nog egentligen skulle prova, om jag förstod dig rätt är ett tungfelsbett, eller köpa en tungfelsticka att sätta på ditt bett.
Det gör att han inte kan lägga tungan över bettet.

Nja, vill lite tvinga ner tungan på honom, det är ju ganska troligt att han tycker det är obehagligt med tredelat eftersom den är "lös" i mitten. Kan tänka mig att ett rakt bett skulle bli stadigare.

Visst, smala bett i all ära, men alla hästar trivs inte med det, har sett flera exempel på det. Tex en ridskolehäst i ridskolestallet hade ett vanligt smalt tredelat, men han verkligen hatade det. Dom letade och letade efter felet men kom inte fram till någon lösning så de tänkte att "nä, han kanske inte trivs som ridskoehäst" och tänkte sälja honom. Men så kom någon på den geniala idén att byta till en lite tjockare silikonstång och det trivs han jättebra på.

Men vi får se hur det går i morgon...

Tycker också du bör gå till botten med varför han börjat hålla på som han gör. Min systers ponny hade dock ett happy mouth pessoa och funkade bra på det. Jag red dock alltid med vanligt tvådelat tränsbett på ridbanan och i ridhuset men ut red jag oftast med pelham eller äppel pessoat då hon kunde bli lite stark.

:smirk: Aha, det är ett sådant bett! Jag kommer ihåg från den tid då jag red ponny på Ågesta Ridskola då min kompis Angelica berättade en historia om hennes teorilektion.
Hennes ridlärare hade tagit ut en häst som hette Balzack(som numera är pensionerad från Ågesta har jag hört.) för att visa hur man skulle tränsa. Han hade ett sådant liknande bett med äppelsmak och när ridläraren suttit på tränset så skulle hon ta av det, men Balzack ville inte spotta ut bettet och hur ridläraren än försökte kunde hon bara inte få bettet ur munnen på honom. Rätt rolig historia om jag tänker efter själv.:D ;)

Han trivdes inte alls på bettet, visst han var lugn i munnen, men så fort man tog ledande tygeltag så skakade han på hela huvudet och det tolkar jag som att det var obehagligt. Men nu har jag spännt upp han gamla bett eller hål så att det sitter ett snäpp högre. Tidigare hade jag det så att det precis nuddade mungipan men nu blir det som ett halvt veck och nu protesterar han mycker mindre, kanske tyckte han inte om att det var så löst.

Skrauti skrev:
Nja, vill lite tvinga ner tungan på honom, det är ju ganska troligt att han tycker det är obehagligt med tredelat eftersom den är "lös" i mitten. Kan tänka mig att ett rakt bett skulle bli stadigare.

Visst, smala bett i all ära, men alla hästar trivs inte med det, har sett flera exempel på det. Tex en ridskolehäst i ridskolestallet hade ett vanligt smalt tredelat, men han verkligen hatade det. Dom letade och letade efter felet men kom inte fram till någon lösning så de tänkte att "nä, han kanske inte trivs som ridskoehäst" och tänkte sälja honom. Men så kom någon på den geniala idén att byta till en lite tjockare silikonstång och det trivs han jättebra på.

Men vi får se hur det går i morgon...

Hästarna har olika plats i munnen, och sätter man in ett för tjockt bett i en liten mun så kan det bli lika obehagligt som att rida på ett för smalt.
Jag tror att det inte nödvändigtvis är just bettet som han inte gillar. Det kan ju vara något annat problem, men som får följden att han inte gillar bettet, bara en tanke...

Lycka till i alla fall!

/Sanna

Scarlet skrev:
Precis.. :smirk: Varför hitta orsaken när man kan lindra symptomen? Uppenbart trivs han inte med bettet. Att använda ett tungfelsbett anser jag bör vara den sista utvägen.

Skrauti: Mitt tips till dig är att fortsätta pröva nya bett till din häst (om han nu inte *håller tummarna* trivs med det raka bettet). Lycka till! :)
:bow:
Skulle prova olika bett innan jag sätter tungfelsbett på hästen.
Bättre hitta orsaken än bara lindra symptomen...

Min polare hade samma problem som du, först satte hon på ett sån där tungfelsmojs. Hästen hatade det, vilket jag kan förstå. Stackaren kunde ju inte ens svälja! Sedan provade hon ett siliconbett och hästen gick mycket bättre så det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han... 2
Svar
22
· Visningar
1 783
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 670
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer... 2
Svar
22
· Visningar
1 047
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31