Har ni svårt att få tag i hovslagare som skor med Westernskor? - INGEN ANNONS!!!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Mattis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 116
M

Mattis

Tänkte bara kolla hur svårt Sveriges Westernaktiva har att få tag i Hovslagare som skor med slidingskor??

Bara nyfiken...

Sv: Har ni svårt att få tag i hovslagare som skor med Westernskor? - INGEN ANNONS!!!

Det är inte bara svårt att få tag i hovslagare som skor sliders utan det är även svårt att få en hovslagare som skor quarterhästar bra

Sv: Har ni svårt att få tag i hovslagare som skor med Westernskor? - INGEN ANNONS!!!

Vad är westernskor???? Om du menar slideskor så är det ingenting westernhästar har utan enbart hästar som rids i dom högre klasserna i reining.

När jag red western på min häst för några år sedan så ansåg min tränare att det var dags att lägga på slideskor men jag fick inte tag i någon hovis som ville sko med slides för jag hade ingen quarter...

Jag tycker det är svårt att hitta en bra och kompetent hovslagare öht. Svårt att fatta när hästen ska ha slidingskor, när de vanliga skorna inte ens passar och verkning blir obalanserad.

just detta pratade jag om med min hovis om.
han är utbildad på att slå på slide skor. men han rekommendera INTE att hästen ska gå med dessa hela tiden utan bara slås på iför träning/tävling.

När jag red western på min häst för några år sedan så ansåg min tränare att det var dags att lägga på slideskor men jag fick inte tag i någon hovis som ville sko med slides för jag hade ingen quarter...
vad menade din hovis då?
jag trodde alla raser kunde ha slide skor :crazy:

nej, det är inte svårt, när jag verkligen behöver det.

Tränar reining, men har väldigt sällan på slideskor.
Vi är inte i den klassen att de behövs. Vi får inte till 10 meter, men eftersom jag inte tänker vinna SM i år heller så gör inte det något. Finns mycket annat att jobba med innan vi kommer dit. Slideskor känns som det sista att lägga på, när allt annat sitter. Tycker att många har för bråttom med skorna, hästen kan stoppa mycket bra ändå. Behöver inte träna de "hårda" stoppen förrän precis före tävling, och då kan man ta slideskorna då.

Och jag rider även andra grenar, och rider ut mycket, och så är han en snubbelpelle i hagen, trampar av slideskor. Så jag vill ha "riktiga" skor.:angel:

Slideskor är ingenting som westernryttare ska ha!!!! När du kommer upp i SM klass och BARA rider reining, då kan du börja fundera!! I alla andra fall så är slideskor fruktansvärt korkat och sätta på sin häst. Dom halkar, glider och får fläkskador för att inte tala om vad dom skadar sig i hagen när dom inte får ordentligt grepp på bakhovarna. Reininghästar med slideskor går sällan i hage, och när dom gör det så är det rasthagar, inga riktiga hagar.

nej, det är inte svårt, när jag verkligen behöver det.

Tränar reining, men har väldigt sällan på slideskor.
Vi är inte i den klassen att de behövs. Vi får inte till 10 meter, men eftersom jag inte tänker vinna SM i år heller så gör inte det något. Finns mycket annat att jobba med innan vi kommer dit. Slideskor känns som det sista att lägga på, när allt annat sitter. Tycker att många har för bråttom med skorna, hästen kan stoppa mycket bra ändå. Behöver inte träna de "hårda" stoppen förrän precis före tävling, och då kan man ta slideskorna då.

Och jag rider även andra grenar, och rider ut mycket, och så är han en snubbelpelle i hagen, trampar av slideskor. Så jag vill ha "riktiga" skor.:angel:

Var försiktig om du tränar reining med din häst oavsett om hästen inte åker 10 meter, för slideskor handlar inte bara om att åka långt utan det sparar på hästen när man tränar, man ska inte träna på stop om man inte har skor för det då sliter du i onödan på din häst samt ökar skaderisken..

Var försiktig om du tränar reining med din häst oavsett om hästen inte åker 10 meter, för slideskor handlar inte bara om att åka långt utan det sparar på hästen när man tränar, man ska inte träna på stop om man inte har skor för det då sliter du i onödan på din häst samt ökar skaderisken..

Det är större risk att du får skador med slideskor än utan. Om hästen inte kan stoppa bra med vanliga skor lär den inte göra det bättre med slideskor. Visst hjälper det en häst som kan stoppa men många spikar på slideskor och tror att deras häst automatiskt kan stoppa.

Sedan mår nog ingen häst bra av att stoppa gång på gång på gång, oavsett skor.

Det är större risk att du får skador med slideskor än utan. Om hästen inte kan stoppa bra med vanliga skor lär den inte göra det bättre med slideskor. Visst hjälper det en häst som kan stoppa men många spikar på slideskor och tror att deras häst automatiskt kan stoppa.

Sedan mår nog ingen häst bra av att stoppa gång på gång på gång, oavsett skor.

Nej det är ju det jag säger, men då kan man inte uttrycka det som att man tränar reining, för gör man det börjar man med "bebissliders" när hästen lärt sig att sätta under sig på rätt sätt!! Sedan fortsätter man med riktiga sliders.

Slideskor är ingenting som westernryttare ska ha!!!! När du kommer upp i SM klass och BARA rider reining, då kan du börja fundera!! I alla andra fall så är slideskor fruktansvärt korkat och sätta på sin häst. Dom halkar, glider och får fläkskador för att inte tala om vad dom skadar sig i hagen när dom inte får ordentligt grepp på bakhovarna. Reininghästar med slideskor går sällan i hage, och när dom gör det så är det rasthagar, inga riktiga hagar.

Slideskor är anpassade att glida vid en stop, men även ha bra grepp och feste. Hur tror du annars att dom kan hålla sig på benen när dom går för fullt i den stora snabba volten.
"Reininghästar med slideskor går sällan i hage" ? Vi har våra ute i en jättestor hage med 8 hästar, dom kör sina rejs då och då och "reininghästarna" absolut inget sämre fäst än någon av dom andra som han "vanliga" skor. Så de där med att dom halkar mkt lättare och glider omkring i hagen är rent okunnande.
Jag vill inte låta grinig, men jag tycker att man ska veta vad man pratar om, inte skriva vad man tror.
Inga sura miner ;)

Vi som har galopphästar slår på aluminiumskona endast innan löp men dom som har hästar på banan låter ofta sina hästar ha dom jämt men dom slits ner fruktansvärt fort och ger dåligt stöd för hovarna då dom rör sig mkt. Hur är det med sliding skona.
Stämmer det att man låter hovarna i bak vara längre i tåna pga slidar bättre.Såg en häst som hade det.Hemskt såg ut som dom inte verkat den på 2omskoningar. Om ni förstår vad jag menar.
Jag tycker folk har så knäppa ideer.
Kolla dessa saddlebreedhorses hovarna är 2dm höga och jag tar inte i för jag har bott i CA och varit på dessa hästtävlingar.
Dom lägger även på höga klossar på dom för bättre ben lyft.

Jag vet vad jag pratar om. Det finns alltid folk som hävdar att minsann så är deras hästar inte ett dugg påverkade av att hästarna går på halkbeslag, men det är inte riktigt sant. Slideskor är skor som är gjorda för att "halka" och det kan ställa till med mycket elände. Du hittar inte en enda reininghäst på hög nivå som springer omkring i kuperade hagar med slideskor. (observera att jag säger på HÖG nivå)

Jag har hittat en underbar hovslagre som inte bryr sig om man har en quarter eller ej. Har fått alla hovar i perfekt balans. Slår på slideskor om man vill , men jag har ingen användning av dom.

nej, du behöver inte vara orolig, det var precis det jag sa, att jag tränar inte de riktiga stoppen utan slideskor. Men som du säger, det går alldeless utmärkt att göra bebisslides, dvs träna hästen att sätta rätt under sig i ett stopp.
Jag tränar aldrig stopp på stopp, utan har det som en naturlig övning någon enstaka gång när det känns rätt, det sit´tter naturligt i hästsens kropp.

Och det är det som är min poäng, jag tror att många sätter på slideskor för tidigt, och sitter o nöter stopp för att det är det som är reining? Reining handlar om balans och kontroll, och varför kan man inte galoppera på en volt utan slideskor:rofl: :rofl:

Förklara er gärna för en vetgirig!

Hello sliders! I fjol när QH var tre år började hon att jobba bra och sätta under sig i stoppen (tränar inte stopp efter stopp) lyfte luren och ringde tränarn (han tävlar internationella reiningklasser, VM mm.)
-när ska vi sätta på vår häst slideskor?
Svar: Sätt på dem nu så kommer hon inte att haka sig i underlaget när ni stoppar, stoppet blir då en positiv upplevelse f henne med de skorna.
Så hon fick de på sig en period 4 veckor under sommaren men har gått utan över höst, vinter.
Är nu 4 år och kommer snart att skos m dem i gen för mer glidträning, upplevde inte att hon hade problem med dem i hagen då hon galopperade för fulla muggar överallt och gled fint i gräset innan helomvändningarna till nästa platts. Skos av vår vanliga hovslagare och han tillverkar de här skorna också för försäljning.:rofl:

Slideplates är inte "bara" för dom högre klasserna.. alla hästar som tränas för slidestop bör ha det. Annars sliter det alldeles för mkt på deras bakkärror och bäddar för bogstoppare vilket sliter på fram med.

Babyplates används ofta på "grönare" eller unga hästar..

Jag vet vad jag pratar om. Det finns alltid folk som hävdar att minsann så är deras hästar inte ett dugg påverkade av att hästarna går på halkbeslag, men det är inte riktigt sant. Slideskor är skor som är gjorda för att "halka" och det kan ställa till med mycket elände. Du hittar inte en enda reininghäst på hög nivå som springer omkring i kuperade hagar med slideskor. (observera att jag säger på HÖG nivå)

Naej, kuperade hagar är det väl få som släpper ut sina plateskodda pållar i.. Men nog tusan kan dom vara både stora och gräsiga ;)

Största irritationsmomentet jag hade när jag var ute och jobbade var när hingstarna lattjade i boxen och lyckades trampa av sig skorna.. av nån anledning satt skorna som berget ute i hagen men i boxen lyckades dom små banditerna böja "skänklarna" (kommer inte ihåg det korrekta namnet) och sen fick lilla jag plocka av skor tills jag blev blå i ansiktet..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: __sofia__
·
Kultur Jag har en karaktär i min roman som smetar skokräm i ansiktet varje dag för att dölja ett ärr han fick som barn. Tänkte testa på mig...
Svar
16
· Visningar
693
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
803
Senast: MiaMia
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 557
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?