M
Mattis
Tänkte bara kolla hur svårt Sveriges Westernaktiva har att få tag i Hovslagare som skor med slidingskor??
Bara nyfiken...
Bara nyfiken...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
vad menade din hovis då?När jag red western på min häst för några år sedan så ansåg min tränare att det var dags att lägga på slideskor men jag fick inte tag i någon hovis som ville sko med slides för jag hade ingen quarter...
nej, det är inte svårt, när jag verkligen behöver det.
Tränar reining, men har väldigt sällan på slideskor.
Vi är inte i den klassen att de behövs. Vi får inte till 10 meter, men eftersom jag inte tänker vinna SM i år heller så gör inte det något. Finns mycket annat att jobba med innan vi kommer dit. Slideskor känns som det sista att lägga på, när allt annat sitter. Tycker att många har för bråttom med skorna, hästen kan stoppa mycket bra ändå. Behöver inte träna de "hårda" stoppen förrän precis före tävling, och då kan man ta slideskorna då.
Och jag rider även andra grenar, och rider ut mycket, och så är han en snubbelpelle i hagen, trampar av slideskor. Så jag vill ha "riktiga" skor.![]()
Var försiktig om du tränar reining med din häst oavsett om hästen inte åker 10 meter, för slideskor handlar inte bara om att åka långt utan det sparar på hästen när man tränar, man ska inte träna på stop om man inte har skor för det då sliter du i onödan på din häst samt ökar skaderisken..
Det är större risk att du får skador med slideskor än utan. Om hästen inte kan stoppa bra med vanliga skor lär den inte göra det bättre med slideskor. Visst hjälper det en häst som kan stoppa men många spikar på slideskor och tror att deras häst automatiskt kan stoppa.
Sedan mår nog ingen häst bra av att stoppa gång på gång på gång, oavsett skor.
Slideskor är ingenting som westernryttare ska ha!!!! När du kommer upp i SM klass och BARA rider reining, då kan du börja fundera!! I alla andra fall så är slideskor fruktansvärt korkat och sätta på sin häst. Dom halkar, glider och får fläkskador för att inte tala om vad dom skadar sig i hagen när dom inte får ordentligt grepp på bakhovarna. Reininghästar med slideskor går sällan i hage, och när dom gör det så är det rasthagar, inga riktiga hagar.
Jag vet vad jag pratar om. Det finns alltid folk som hävdar att minsann så är deras hästar inte ett dugg påverkade av att hästarna går på halkbeslag, men det är inte riktigt sant. Slideskor är skor som är gjorda för att "halka" och det kan ställa till med mycket elände. Du hittar inte en enda reininghäst på hög nivå som springer omkring i kuperade hagar med slideskor. (observera att jag säger på HÖG nivå)