Bukefalos 28 år!

Har problem med hästens kondikon

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mikaela_danilo_julia

hej jag kan inte få riktigt bra kondikon på min häst? kan någon ge mej lite tips om detta? :) :):smirk:
 
Sv: Har problem med hästens kondikon

För det första bör du se över foderstaten så hästen har möjligheten att bygga både kondition och muskler :)

Sen finns det många bra övningar för att bygga kondition. När jag skulle bygga upp den nya lilla hästens kondition började vi med skritt i 3 veckor, långa turer i blandad terräng, helst med backar. Efter det la vi in korta travinslag som succesivt ökade i längd och med tempoväxlingar. Till sist la vi in galoppen först korta sträckor sen längre och till slut i backar. Akta bara så backarna inte är för långa och sega i början och tänk på att aldrig trava i en uppförsbacke eftersom det sliter på ryggen. :bump:

Det som också är viktigt att komma ihåg är vilan, det är under den som hästen bygger upp allting så var noga med att inte överanstränga hästen!:rofl:

Sen när du väl har en bra grundkondition kan du bygga på och underhålla den genom långa skogsturer med mycket skritt och trav och galopp i lugnt tempo under längre sträckor :)
Det är också viktigt att tänka på att variera all träning, blanda dressyr, hoppning och uteridning, med inriktning på det du tävlar, om du nu gör det :)

Det blev lite långt men hoppas det hjälper! :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
430
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
336
Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
977
Senast: sthu
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
Svar
10
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp