Har snittprocenten höjts med halvbetygen?

ako

Trådstartare
Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka sporadisk start på lägre nivå. Jag undrar lite nyfiket på om generellt poängen har höjts i och med införandet av halvpoängen? När jag var aktiv var på den nivån och lägre verkligen 70 procent top notch, och chansen var god att bli placerad på över 65. Nu uppfattar jag det som att uppåt 75 för en bra ritt inte är helt ovanligt när jag läser resultatlistor etc. Vad tror ni- har ekipagen generellt blivit så pass mkt bättre eller är det så att många 6: or och 7: or blir 6,5 resp 7,5?
Bara en reflexion 😀.
 
Ja vad säger ni? Jag tävlade ganska aktivt på upp till Msv B- nivå för 12-15 år sedan och har sedan 2011 bara gjort någon enstaka sporadisk start på lägre nivå. Jag undrar lite nyfiket på om generellt poängen har höjts i och med införandet av halvpoängen? När jag var aktiv var på den nivån och lägre verkligen 70 procent top notch, och chansen var god att bli placerad på över 65. Nu uppfattar jag det som att uppåt 75 för en bra ritt inte är helt ovanligt när jag läser resultatlistor etc. Vad tror ni- har ekipagen generellt blivit så pass mkt bättre eller är det så att många 6: or och 7: or blir 6,5 resp 7,5?
Bara en reflexion 😀.
Jag tävlade innan procenten kom till och med och upplever också att 70% var en magisk gräns på den tiden, men jag tror faktiskt att det inte enbart har med halvpoängen att göra utan att domarna är duktigare på att använda skalan på rätt sätt nu. Förut verkade 7 vara utmärkt, men enligt skalan är det ju bara ”ganska bra”.
 
Under de senaste åren har kvalitén på både hästar och ryttare höjts också. Tror faktiskt inte halvpoängen är anledningen till högre %.
 
Jag tror att det har höjts lite. Kanske inte 5% men den stora höjningen kom när 6 blev godkänd. När jag började tävla dressyr på tidigt 90tal var 5 p godkänd. Sen anpassade sig Sverige till den internationella skalan.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp