håret lossnar i svansen, hjälp!!

Messy

Trådstartare
här om veckan böjade håret i svansroten att lossna!!!
hon kliar inte, men när man borstar så åker det av en hel drös med strån... i slutet av hårstråna är det en vit "prick"... men det kanske är som med människor, att man ser vilken ände av hårstrået som fäster mot kroppen... (eller svansen i det här fallet) :D

tvättade med lactacyd å sköljde såklart noga...
har även tagit bomull å gnuggat på jodopax...
men det hjälper inte... trodde först att det var för att hon var brunstig å typ "satt" mot väggen in till grannpojken å slampa sig...
men det verkar itne vara det som är problemet...

är det smart att ha insektsspray i svansen? (brukar bara ha på halsen å under magen)...

Sv: håret lossnar i svansen, hjälp!!

Oroa dig inte. Hon fäller vinterpälsen ju.......Även i svansen och manen. Hon fäller helt enkelt gamla hårstrån. Ofta gör dom det lite åter runt, precis som vi människor, blir ju lite i hårborsten...;)
Men dom fäller oftast mer så här års, och mina fäller svanshårn efter att dom fällt övriga kroppen.

Häls Embla

ah :D
hoppas det är så då!
fast hon gillar när jag kliar på svansroten, å så va hon inte förut... :S
ifs, det kanske kliar när de fäller på svansen oxå...

blir ju fint med en häst utan svans i höst :angel:
då kanske jag inte behöver tracka henne med jodopax längre ;)

Precis så var det med min kompis häst förra sommaren! Anledningen till det var att hästen hade haft på sig ett eksemtäcke som "stängde in" svansen så att den inte fick någon luft. Då fick hon svamp där och hår började lossna (utan att hon kliade). Veterinären fick raka av håret där och göra någon sorts behandling tror jag...
Det behöver inte vara samma sak för din häst, men din beskrivning påminde om det.

satt typ å skrek "NEEEEJ SÄG INTE SÅÅÅÅ" i soffan nu :angel:

jag har inte nått täcke på svansen... skumt om hon bara får svamp sådär :S hennes vintertäcken är isf svans-"lapp"...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka