Häst fastklämd i mer än en halvtimme

(VLT)
Tarja Forslund kom hem igår och fann sin shetlandsponny Menuette fast i gallret på dörren till spiltan. Hon insåg att hon inte skulle orka ta loss hästen själv. Därför ringde hon 112. Men hon fick vänta förgäves på hjälp. Boven i dramat är en mobiltelefon med dålig täckning.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=211760

Sv: Häst fastklämd i mer än en halvtimme

Stackars lilla menuette. Tur att ägaren tog saken i egna händer och agerade snabbt! :) :bow:

Varför fastnade hästen?
Var boven i dramat dålig mobiltelefontäckning eller felaktig inredning?
Dörr till spilta?
Här har tididare argumenterats för att måttregler skulle vara totalt onödiga!
PL

Olyckor händer ändå! Vi byggde efter konstens alla regler, med avstånd, höjder och allt som finns att följa, vår welshponny fastnade när hon rullade och sparkade uppåt mot fönstergallret! Hästar är nog de mest skadebenägna djur som finns.

med viss insyn så kan man ju bara häpna över en kommentar som
utan ringde 112 från sin mobiltelefon.
- Och så kopplade de mig till Uppsalas brandkår, säger Tarja.
Hon förstod ingenting, men förklarade för Uppsalabrandmännen att hon bodde i Västerås. Efter ett tag ringde SOS upp henne igen och bad henne lokalisera var hon var så att de skulle kunna skicka hjälp från Västerås.
- De visste inte var Bro 2 låg. Inte förrän jag sade vår gamla adress, Säterlund, visste de var vi fanns.

folk förutsätter att alla vet, när de larmar att lokala gårdsnamn, var just deras ställe ligger. även om det heter nåt helt annat på kartor och andra myndighetspapper.

mitt råd är att vara tydlig. förklara lungt (kan vara svårt i stress) och tydlig. när man larmar 112 är den utlarmade instansen ofta på väg redan under samtalet.

att mobiletelefon basstationer ligger på ett annat ställe är en sak men man kan undvika såna misstag.

usch va läskigt. Har hört att hästar har fått sån panik å dragit så hårt att hoven lossnat från benet. låter ju lite otroligt, men kan dom de så va de ju tur att den här hästen inte gjorde de....

Jättesynd att dom inte fick tag på 112 ordentligt pga täckning.
Men vad var det för galler dom hade. Det är lag på att galler ska vara utformat så att det antingen är för smalt att ens få igenom en hov eller så brett så en hov lätt kommer in och ut igen. Har hoven fastnat är det fel. En shettis hovar är små och kan då inte ha samma bredd mellan gallret som en större häst/ponny.

peter_lundin skrev:
Varför fastnade hästen?
Dörr till spilta?
PL
Får man lov att ha dörr på spiltan?

peter_lundin skrev:
Varför fastnade hästen?
Dörr till spilta?
PL
Det har hänt olyckor även i godkända stall.

Om olyckor helt skulle försvinna så måste allt detaljregleras eller? Är min avstånd mellan två träd i hagen något som måste regleras. Förbud mot ihåliga träd kanske borde införas? Det finns faktiskt en bakgrund till varför jag frågar.

Är det ens säkert att 112 vill ha sådana här larm? Jag skulle nog inte ringt 112 utan försökt få tag i en granne, gärna en bonde som kunde hjälpt till.

Jag vet väl att olyckor kan hända i godkända stall men det förminskar väl inte vårt ansvar att se till att inredningen inte innebär onödiga skaderisker. I min värld har den genomsnittlige djurägaren dålig koll på vad detta innebär ifråga om mått mm så ja, här finns ett behov av detaljreglering!
Jag har sett otaliga skador av den typen (dock mest på nöt).
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka