Häst, Hund, Hjälp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 895
T

Tana

Jag har precis skaffat min första hund! *Yey*
Allmänlydnaden börjar funka rätt bra.
Hon har varit med på en del ridturer och då skött sig galant.
Nog till stor förtjänst av den snälla pollen...

Just nu får hon springa litte som hon vill när vi är i stallet.
Men det är ju inte riktigt hållbart, speciellt med unghästar och så i
närheten... Hon bor på gården så jag vill gärna att allt ska funka.

Vilka regler är det som gäller för eran hund när den är med i
stallet? Hur ska den förhålla sig till hästarna? När ni rider ut/på bana?
Hur bär ni er åt för att träna detta?

(antar att det redan finns en liknande tråd.. isåfall får någon gärna länka för jag hittade inte)

Sv: Häst, Hund, Hjälp!

Är vi inne i stallet har hon en plats att ligga på, alternativt ligger hon utanför och väntar. Är alla boxar stängda kan hon få ströva runt, men så fort en häst tas ut på stallgången får hon gå åt sidan för sin egen skull.

Rider jag på bana ligger hon ofta utanför och tittar, men får inte gå in.

Rider jag ut går hon brevid, eller framför.
Galopperar vi lägger hon sig 10 meter efter av egen vilja, vilket jag tycker är helt okej. Att valla hästen genom att springa runt den är inte okej. "Stanna" samt Höger" och "vänster" är de kommandon som används flitigast på ridturer.
Ska vi rida någon annan stans än i skogen stannar hunden hemma. Vill inte ha henne vid vägen.

bilder du upp henne när hon ska ligga?
väntar hon i stallet medans du tar in din häst?
Min hund är 9 månader å inte van att vara ensam riktigt, hon blir väldigt skällig.. hon springer gärna in i hagarna och jagar pollarna lite... inte för att hästarna bryr sig, men jag gör..
det är svårt att ha full koll på henne då hon e riktigt snabb och
bor på gården i fråga. Borde jag ha henne kopplad jämt tills hon är
" färdig "? Vill ju att hon ska få kunna springa å leka av sig-

Jag håller på att lära min hund hur man uppför sig runt hästar. Det går hyfsat än så länge. Är vi i stallet får han gå lugnt runt med mig om ingen häst står i gången, annars binder jag honom vid en vägg så länge. Han varken skäller eller gnyr utan väntar tyst och snällt. Det har jag övat upp på andra platser.

På sommarbetet har det varit lite värre i och med att min lilla pålle tycker om att jaga vovven titt som tätt. Hon är inte snäll heller så om hon skulle komma ikapp honom attackerar hon med frambenen. Så jag har kört: "Ligg kvar" en bit bort från hästarna, och "spring" om jag ser att pållen planerar en attack. Sen får han ligga igen.

bilder du upp henne när hon ska ligga?
väntar hon i stallet medans du tar in din häst?
Min hund är 9 månader å inte van att vara ensam riktigt, hon blir väldigt skällig.. hon springer gärna in i hagarna och jagar pollarna lite... inte för att hästarna bryr sig, men jag gör..
det är svårt att ha full koll på henne då hon e riktigt snabb och
bor på gården i fråga. Borde jag ha henne kopplad jämt tills hon är
" färdig "? Vill ju att hon ska få kunna springa å leka av sig-

Nej, jag övade platsliggning innan, och hagen går hon inte in i sedan hos fick en rejält kyss av elstängslet. Vilket förövrigt var varmt välkomnat av mig, vill inte ha henne springandes där.

Hunden går med till hagen, väntar utanför och går sedan med till stallet. Skäller man eller inte uppför sig får man gå in.

Jag tycker du ska henne kopplad, innan hon befäster att det är helt okej att jaga hästar mm.

Samt att just i samband med hagar kan kan tycka att en kyss av elen är helt okej. Vi sänkte tråden vid grinden där hon brukade krypa under, en gång räckte.

okey smidigt. :P
vilken polle! D önskade jag nästan att mina gjorde...

Min dam har inte så mycket tålamod än. 9 månader gammal nu. kanske bara e att hon e ouppfostrad?
haft henne i en månad. Om jag ber henne ligga å sen vänta så väntar hon tills hon märker att jag inte har koll å sen e det full rulle...
då får jag inte tag i henne.

Jo koppel e nog bäst... Får ta ut en tränare.
Jag vill ju inte ha henne kopplad jämt, vill ju att hon ska kunna
"hänga" på gården. Jag e ju ute hela dagarna å d e inte alltid man har
möjlighet att stå å hålla i en hund.

Jo måse nog sänka tråden.. Hon kryper under utan problem.
Å när jag väl e ute så stänger jag ju av elen för å kunan ta in hästarna
smärtfritt. Då vet hon ju att d inte e el i. Å tillå med SLICKAr på tråden :O

En grej till, sry. Om jag har henne okopplad så far hon runt
som ett yrväder hela tiden. "Går lungt med"... det drömmer jag om.
Är detta bara valpighet eller är det jag som inte lyckas uppfostra hunden?

Då vet hon ju att d inte e el i. Å tillå med SLICKAr på tråden :O

Ska jag vara ärlig hade jag nog sett till att hon fick en stöt av stängslet.
Dock inte när hon slickar på tråden.

Hon är säkert valpig och sprallig, men du kan ju öva på att gå fint även lös. Att hunden inte får rusa iväg så fort du kopplar loss, samt att träna med hunden lös. Levnadsglädje är kul, man ska bara hitta sätt att kommunicera på ändå.

Som tur är har min hund alltid haft respekt för kusar, åtminstone när de kommer tillräckligt nära. Han får springa runt bäst han vill, om jag håller på med hästen får han ligga i boxen och vänta. Det gör han om jag rider i ridhuset också samt ridturer (för liten för att få följa med). Det kommandot jag använder flitigast är "akta". Då springer han ur vägen för hästar/vad det nu än är.

Min Smilla tycker inte alls om att vara i stallet, hon tycker Matte är jättetråååkig när det bara finns intresse för hästarna... Så hon ligger helt enkelt på trappen utanför huset och väntar. Eller så snosar hon runt på gården, långt från hästarna -de är ju läskiga jue.

När vi rider så skall hon lyssna och vara uppmärksam. Inkallning är förståss A och O, hon går fot på hästen vid behov, går bakom på smala stigar/passager. Sen är det ju viktigt att man kan kontrollera hunden vid möte och andra obekväma situationer. Att slänga sig av hästen för att hålla hunden om man möter annan hund eller fotgängare är ju lite jobbigt.

Vårt största problem är att hon kan kasta sig ut framför hästen och morra för att försöka få igång lite lek :) Det guillar inte hästen, och inte jag heller -framförallt inte om vi färdas i högre fart än skritt!

Jag har en gammal vän vars hund blev dödad när den hamnade under hästen på en ridtur. Så kontroll är verkligen viktigt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 703
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 758
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 788
Övr. Hund Hej! Jag har en lite mindre hund (chinesisk naken hund med hår) som jag har tagit med till min arabkorsning flera gånger när vi varit...
Svar
7
· Visningar
1 015
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025