Häst som jagar hundar

eldione

Trådstartare
I en bok som jag läste stog det "Även om det är ovanligt att hästar jagar hundar så händer det ibland. Kom ihåg att hästar brukar springa sin väg hellre än att slåss och det är ytterst ovanligt att se ett bytesdjur ge sig på ett rovdjur"

Är det verkligen så ovanligt att hästar jagar hundar då? :confused:
Jag upplever det ändå som inte helt ovanligt. tex min häst, han jagar inte hundar man möter på ridturer men när de kommer in i hagen och är uppenbart intresserade av hästarna så kan han gå till attack. Ibland har det vart med öronen bakåt men ibland har han öronen framåt och är bara nyfiken.
Liknande med en annan häst i stallet. De andra hästarna är likgiltiga.

Har ni hästar som jagar hundar?

En hund på anläggningen följde efter mig in i hagen en gång (eftersom min hund löpte och jag luktade gott) och en av hästarna i hagen attackerade honom. Som tur var gick det bra den gången.
Har inte varit med om det någon mer gång, men det är också enda gången en hund varit in i hagen när jag varit med...

Min häst kan "hoppa till" mot hundarna och liksom "stampa till".

Förra ägaren hade en massa hundar som sprang och skällde i stallet, så jag tror faktiskt att min häst blivit irriterad på hundar. De hundarna som finns vid stallet jag har nu håller sig oftast i trädgården, men när de kommer ut på stallplanen och kommer i vägen för min häst så beter han sig som jag nämnde ovan.

Så kan min häst göra också om hundarna är för påflugna. Vissa hundar har ju en tendens att nafsa hästarna i haserna :mad:

Men jag känner inte att det är något problem, skulle en hund bara passera hagen skulle min häst inte bry sig. Men blir hunden påflugen, naffsig, springer runt honom och skäller, ja då blir han förbannad på den!

Jag har inte varit med om att dom har jagat hundar däremot att dom har sparkat dom.. Både min gammelgamla och min nuvarande har gjort det...

Min egen är nog mest nyfiken, men förra året på bete var kompisens lilla tibetanska spaniel med (det var inte meningen att hon skulle med in i hagen). Hon höll på att stryka med då hästarna gaddade ihop sig och jagade henne med stora fötterna beredda till ihjältrampande.

Har också varit med om labrador som på ett hingstbete blivit jagad (vilket kanske är lite mer förståligt med tanke på leklynnet hos 1-2-årshingstar :D)

Tycker det är obehagligt med hundar i hästhagar, sist jag var hos veterinären var där en hund som fått en lätt frambenskick av en häst (mer fösande). Ena hundögat hade hoppat ur och skulle klippas bort. Stackars vovven. :(

En av mina ston brukar hota med bakåtstrukna öron och kommer hunden bakifrån och smånyper så är de inte sena med att lägga ut ett bakben om de tycker att det behövs. Unghästen och hunden jagade varandra vid ett flertal tillfällen men det såg mest ut som om de lekte i all välmening :)

En jag känner var ute och red på min medryttarhäst. (jag var inte med)
Så sprang en hund fram till hästen och började springa mellan benen på henne så hästen blev rädd och sparkade hunden som blev halt... :crazy:
Men det var ju för att hon blev rädd. Hatar människor som släpper sina djur lösa på ridbanor och sedan inte har kontroll på dem... :mad:

Men jag älskar hundar :love:

Jag har flera gånger sett hundar som jagats av en hästflock då ägarna tagit med sig en hund in i beteshagen så så ovanligt är det nog inte.

nuttearg.jpg

HÄR "jagar" min hunden som står utanför staketet

Och HÄR jagar han ut fåglar ur hagen
nuttejagarf%c3%a5gel.jpg

Min kompis hade en häst som verkligen kunde vara farlig för hundar. Han hade blivit "vallad" av en ouppfostrad hund som föl/unghäst och till slut fått nog och insett sin styrka. Han var erfaren nog att i princip vänta tills hunden var inom räckhåll och då small det direkt. Vallhundar som border collie brukar ju huka när de nyper till i hasorna, men hästen hade lärt sig att sikta nog lågt för att träffa i alla fall... Hade han en chans förföljde han även hundar och gick till anfall med frambenen och tänderna.

Eftersom han var så "kall" var det väldigt svårt att övertyga, särskit personer som var både häst- och hundägere, om att de inte skulle låta sina hundar larva omkring i hans närhet. Eftersom de såg att hästen var kolugn och inte ett dugg nervös ansåg många att hennes varningar bara var trams. Och det är väl självklart att man har rätt att ha sin hund lös i stallet/på framridningen om den är "snäll"?

Jag har en shettisdam som ser det som en sport att jaga allt som är mindre än henne. Katter och hundar får hålla sig på långt avstånd, annars smäller det. Tydligen hade shettis-flocken där hon gick tidigare som hobby att jaga ut rävarna ur hästhagen (skog och gott om räv!)! :smirk:

En sköthäst jag skötte som tonåring var riktigt ILSK mot hundar - hon hade dåliga erfarenheter av dem. Om de skulle släppts i hagen hade hon nog anfallit. Annars har jag mest upplevt att tex unghästar gärna springer eller går emot hundar (o även katter)om de kommer lösa i hagen. Mest av nyfikenhet på "leksaken" tror jag - brukar inte låta hunden vara kvar i hagen - om hästarna "bara" vill leka tror jag inte det funkar så bra det heller... :crazy:

Humlan "älskar" att bråka/busa med min hund... han skäller och hon jagar ut han ur hagen... Det är som om hon väntar på att han ska komma o "liva upp stämningen"...
Men när jag rider och har hunden med så bryr hon sig inte om han, händer det nå hon tvekar över så är det bara att skicka fram hunden till "faran" så tycker hon att den är ok... och går förbi.. :)

Lisa däremot bryr sig inte ett dugg om hundarna... han kan skälla och försköka få igen henne och hon bara tittar på ´han...

Jag har en ett åring (den på användarbilden) som tycker det är roligt att jaga hundar, katter och fasaner.
Fasanerna blir hon lite sur på när de flyger iväg :D.

Min häst var cool lugn och brydde sig inte ett dugg om hundar så länge de inte inkrektade på hennes revir, vill säga kom in i boxen eller i hagen. Hon prylade upp min hund när hon en gång råkade komma in i hagen av mistag. Hon skadades aldrig (som tur var) men det såg läskigt ut men på ett visst sätt var det bra för efter det lärde sig min hund att inte gå in i hagarna om hon inte var i mitt sällskap.

Jag har även sätt andra hästar jaga hundar i hagen, med framben och tänder. Inget kul att titta på.

Min häst var även lite svartsjuk på min hund eftersom hon ville ha mig helt för sig själv. Men hon fick lov att lära sig att tåla henne och efter nån lätt till rättavisning brydde hon sig inte alls om hunden. Min hund är en basset och varken låter eller går på hästar utan antingen ligger och sover eller går runt i sin egen lilla värd och snusar på allt som luktar gått i ett stall. :D

Svårt att skriva detta. Men i onsdags fick jag avliva min cocker spaniel för hon hade drömt sig iväg in till min häst i hagen och upptäckte min häst för sent, hon fick så svåra skador att det fanns inget att göra.
Min häst jagar inte hundar annars utan bara om dom kommer in i hagen vilket olyckligtvis skedde.
Trodde jag skulle bli förbannad på min pålla och avsky henne men samtidigt så vet jag garanterat att jag hört det från en tränare att ett ensamt rovdjur kan dom döda medans är dom fler så flyr dom så jag har sett det som att det var hennes instinkt som slog in.

Oj vad jobbigt läge för dig :(

Hästar är grymma ibland, en flockmedlem som skadats allvarligt brukar de andra slå ihjäl.. det höll på att hända i ett stall i närheten av mig då en häst blev svårt sparkad, efter det gav sig de andra hästarna på denna hästen och försökte sparka ihjäl honom.. man tror inte att sådant händer när djuren känner varandra.. :(
hästen som sparkade fram skadan är hatad av många yngre i stallet numera..

Våra snälla små hästar, kan verkligen bli små jävlar :devil: men goa är dom ändå. Nu dagarna efter som jag ridit har hon gått som en ängel så jag får glädjas åt det. Nu är bara funderingen, ska man skaffa ny valp med en gång eller ska man vänta, för en cocker blir det igen, hon livade verkligen upp stämningen i hemmet.
Vi får se, det blir lättare ju mer dagarna tickar på.

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter... 2
Svar
26
· Visningar
13 678
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 140
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: cassiopeja
·
P
Ekonomi & Juridik En fundering kring lagen, är detta verkligen möjligt? Hundägaren döms när hunden har varit bakom inhängnad, helt absurt i min värld, men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 223
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka