Häst som rusar hemmåt vid ridning ensam

Beppo

Trådstartare
Nu behöver jag lite tips och råd från er här på buke!

Tar det från början. har haft min travarkille i 2 år snart och har inte kunnat rida ut ensam på honom. han ahr parkerat fötterna i marken och sedan går det itne att få honom frammåt utan att han blir spänd och stressad. Vi har inte brytt oss om det förrän nu då jag vet att min häst är helt frisk och inte har ont så som han haft tidigare.

Så igår tänkte jag att jag skulle ta mig ut en liten kort sväng för att se hur han reagerade. Inga problem att få honom från gården...stannade itne en enda gång och inget strul! Matte sken som en sol! inte ens mopederna brydde han sig om...´Sen skulle vi svänga in på en stig vi kallar för "vackra vägen" en väldigt bra liten runda enligt mig men inte enligt Pysen. Direkt när vi svängde in på stigen fick min häst tokryck...som om det låste sig i hjärnan på honom. han började dansa och gled iväg i sidled...han är väldigt svår att stoppa när han gör så. fick honom dock stilla, klappade och pratade med honom. provade sedan igen att skritta frammåt men icke...trav blev det och många hopp och studs. Jag hoppade då av och ledde honom en bit...han blev coollugn!

en stund senare så provade jag att hoppa upp igen...han stod helt still när jag skulle upp men så fort jag skulle mana fram honom så for han i väg igen...nervöst tuggandes och med spänd ihopdragen hals. Vi kom i obalans och det blev galopp...trejde gången jag galopperar på honom! (känns häftigt!)

när ajg fick stopp på honom så hoppade jag av igen...aningen skakis var jag då men glad över galoppen konstigt nog! gick med honom till stallet sedan.

varför gör han som han gör och vad kan man göra åt det? alla tips tas tacksamt emot! Vet inte riktigt vad jag ska göra!

Eftersom du nu skriver att du tar emot alla tips... (Jag tror nämligen inte att detta passar din häst :crazy:)

Du skriver att han rusar hem, men jag hittade inget om det i din text?

I alla fall, när jag precis hade fått min ponny (hon var 5 och jag var 13) så hade hon en period när hon tvärvände och rusade hem till stallet. Hon gjorde det *varje dag* och alltid på precis samma ställe. Jag var ju ganska liten och hade inte en susning att få stopp på henne, det var bara att hålla i sig. Varken jag eller mina föräldrar tyckte att det var så mysigt. Min ridlärare menade också att det var farligt och något som man måste få stopp på, så hon lånade ut ett pelhambett. Nästa gång ponnyn vände och sprang hann hon inte så långt.

Det tog högst två veckor så hade hon slutat med sina trix, och hon har inte gjort det sedan dess (jo, flera år senare försökte hon samma sak med min mamma som var nybörjare). Det var absolut inget finlir utan en ganska brutal metod att få stopp på ett farligt beteende. En barnponny får ju bara inte göra så (att man sedan inte ska köpa en outbildad femåring åt sitt barn vet mina föräldrar nu, men inte då).

Men som sagt, din häst verkar stressad och hoppig, inte så att den vänder och sticker. Utifrån hur jag förstod ditt inlägg är det antagligen inte någon bra lösning att betsla upp den, men i vissa fall kan det funka.

Kanske uttryckte mig lite knepigt. Han vänder itne om och sticker men blir väldigt stressad på hemväg...kan itne skritta och man måste verkligen hålla honom kort annars far han iväg. Blir kortslutning i hjärnan på honom. Rider honom på hackamore...

nej ett pelham är ingen lösning. han är väldigt känslig i munnen och jag vill inte förstöra något.

tack ändå!

Aha! Jag har en sån också! :crazy: :)

Med honom funkar det att vara toklugn själv, nästan slö. Jag kan göra två hundra halter på hemväg, och "tvinga" honom att stå stilla tills jag ber honom att gå. Han avskyr mig för det, men efter några dagar så blir han "lugn" (det är en het häst i sig själv). Jag arbetar på samma sätt när jag tar in honom från hagen (då vill han också gärna rusa), gör helt och står stilla ungefär fyra gånger. Det håller dock inte i sig om någon annan tar in honom och slarvar med det, då får jag börja om från början igen. Samma sak om jag börja slarva med halterna vid ridning/tömkörning. Jag måste vara 220% konsekvent, men då funkar det. I början kan man (=jag) inte begära att de ska stå lugnt, man får nöja sig med att de står stilla några sekunder, sedan lugnar de sig efter hand.

Precis som du skriver fick jag hålla ganska mycket i min i början, vilket kändes väldigt bakvänt (man är ju skolad i att hästar ska skrittas på lång tygel för att coola ner, men det blev helt tvärtom på min häst). Allt eftersom kunde jag lätta av mer och mer.

I början jagade han bara upp sig mer av halterna, och jag misströstade verkligen, men sedan blev det mycket bättre. Min häst var dock lika stirrig när han gick i sällskap som själv.

(Jag har haft min häst i 13 år och provat massor av saker, inklusive lång tygel, aktivering, gå först, gå sist...you name it... Naturligtvis handlar det inte bara om att hästen är het, utan främst om brister i grundutbildningen, och var och en måste ju hitta vägar att komma tillrätta med dessa brister.)

Hoppas att du får fler tips, och lycka till!

Är bara när jag sitter på och på hemväg som han rusar...han lyssnar bra på halter och jag får honoma tt stå still men så fort jag ber om några steg frammåt så faller han in i stresstrav och hänger på hackamoret. ska testa halter men jag känner mig osäker på om det verkligne kommer att fungera. När jag väl är på marken bredvid honom så är han lugn och skrittar bredvid mig utanproblem

Det låter som att din häst inte har förtroende för dig. Det är därför han krånglar och trilskar vid ridningen. Du måste visa din häst att när det gäller ridning så är det du som bestämmer och är ledare. Då kan han lita på dig och gör sedan som du vill.

Men hur?

han krånglar inte när vi rider bortåt så jag tycker att din tanke är aningen underlig. hade han itne litat på mig så hade han knappast lämnat gården frivilligt?

Jobbar väldigt mycket med ledarskapet och det är befäst på marken....vid ridning är jag itne lika säker.

du låter väldigt säker på din sak. hur kommer det sig? vad kan ajg göra för att visa att jag är ledare även på hästryggen? uteckla gärna ditt svar så kanske jag förstår bättre

har vi samma häst? :eek:
Din låter exkat som min!
Fast min är sådär hela tiden både bort och hem.
Har fått tipset att rida honom mycket på volter och så.
har provat att bli longerad när jag rider och då är han lugn. Tror det beror mest på mig faktiskt :o

har själv en häst som är lugnet och säkerheten själv.
min hästtandläkare tycker att man skall rida bettlöst ibland.
det fungerade bra på bortväg men på hemvägen var det full fart hem.
det var precis som han tänkte aha tanten har glömt tränset !!
när man rider bettlöst så måste hästen kunna/ vilja böja i nacken för att man skall få stopp.
min pålle körde fram halsen och bara lade sig på hackamoret. kan du inte ha både bett och hackamore på varsin tygel som nödbroms tills han lärt sig att respektera hackamoret.

vill itne ta honom i munnen eftersom han redan är väldigt känslig och jag vill itne riskera att han komemr att se bettet som obehag...vilket han redan gör

Min travare var precis likadan i början. Hur länge har du hafft han til att börja med? För att få bort problemet på min polla så fick jag börja från början. Jag gick ut med henne själv i början och gjorde endel ledarövningar just för att hon skulle förstå att jag är ledare och hon kan lita på mig. Sen när jag började rida ut så gjorde jag så att om jag märkte att det började "låsa sig i hjärnan" så gick jag in på volt tills hon lugnade sig. Detta fick jag göra några gånger men tillslut så slutade hon!! Lycka till!!

Jag ahr haft honom i 2 år. att gå på promenader med honom ensam fungerar jättebra...han blir inte stressad utan tycker det är roligt att få komma ut.
det är just vid hemfärd som det slår slint i huvudet på honom...

Hej! Jag hade nyss en pålle på foder (en envis fjording). Hade precis samma problem. Fast bort gick hon inte ensam alls utan dte tog sin tid.

Gick hon nånstans ensam så gick dte jätte sakta och hon var jätte orolig. Och hem gick dte i sken. Fick aldrig riktigt bukt på problemet eftersom jag lämmnade tillbaka henne. Men hon blev iaf lite bättre med dte här efter att hon och jag börjar lita mer på varanadra.

men litade aldrig på henne till 100% för honm kunde när som helst få för sej att sticka.

Jag provade allt,. Volter,förhållningar,mjukare bett,starkare bett.spö,sporrar,halter allt men inget kunde få denna envisa pålle att göra som man ville. Betsämde hon sej för nåt så va det så.

Men ju mer förtroende hon fick för mej desto bättre blev det!

(kan lägga till att hon va turridningshäst och aldrig hade blivit riden ensam förut)

Ok, då säger jag bara volta! börjar han springa iväg så gå in på en volt så saktar han ner för annars blir det för jobbigt för han och så fortsätter du tills han slutar!

jag tror inte att du ska hoppa av även om han blir lugn för stunden så kan han börja utnyttja det senare. Då vet han att du hoppar av så fort han börjar stöka!
jag hade en quarter/halvblod på foder i sommras som var helt vild på vägen hem. Hon var extremt känslig i munnen och tog jag i henne så reste hon sig. jag provade att sitta ner i traven så lugnt och sakta det gick (hon blev mer stressade när man red lätt) och det lugnade henne. Ingen galopp på hemvägen, däremot vände jag ibland och red tillbaka igen i både trav och galopp. Då strssade hon inte heller upp sig. Sen vände jag hemåt igen, ibland fick jag vända 20 gånger och bland räckte det med en gång! När jag vände så skrittade jag in i skogen som en stoooor volt tillbaka för att hon inte skulle märka att jag vände direkt på vägen. Så gjorde jag även om hon stressade upp sig för mycket, skrittade in i skogen på halvlånga tylgar så hon fick se sig för vart hon gick och hon kunde inte rusa iväg.
Det gäller att ha enormt mycket tålamod och vara väldigt lugn själv. Och bli inte arg på hästen utan var bara bestämd.
Lycka till!

problemet är att när jag lägger en volt så rinner han iväg och jag hinner inte med att parera honom. får försöka ändå...

Jag vill inte utsätta mig för risker och obehag så det är mycket därför jag hoppar av. Pysen är itne aldeles lätt att rida och vi har fått kämpa så otroligt mycket. jag blir itne arg på honom...snarare less och besviken.

ska prova det du föreslog dock...kanske fungerar det..

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 506
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 943
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 663
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 084
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka