Häst som tar av sig täcken...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moheed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 488
M

Moheed

Min häst har fått för sig att täcket helt enkelt ska av!! Vi har hittat hans utetäcke i hagen med uppknäppta bogspännen och kryssgjordarna under magen är fortfarande KNÄPPTA, inklusive benremmarna. Bogspännena är vanliga spännen (som på ett skärp)som vi trär igenom ordentligt. Hur sjutton ska jag göra? Täcket behöver han för han har ingen päls och våren är långt borta..Har någon tips på spännen som är svårare att få upp? Hur han ålar sig ur det sedan är en gåta, men snabbt går det!

Sv: Häst som tar av sig täcken...

Karbinhakar kanske?

MVH/ Stefan

ja...hur fasen tar hästarna sig ut ur täckena??? Vi har en likadan i stallet, han är hopplös! Som tur är så går aldrig täckerna sönder men de blir ju alldeles dygnsura!

Jag skulle prova med haklapp innan det händer en olycka och han trasslar in sig...

Haklapp? Vad är det? Mja, karbinhakar kanske funkar. De borde han ju inte få upp. Får kolla om spännena går att modifiera lite.

Det där lyckades min häst också med! Hela innerfoderat va totalt sönderslitet :devil: Va bara att slänga det nya täcket :mad: Han hade inte heller knäppt upp någon gjord alls! Men sen såg vi att bak gjorden va borta så det hade antagligen glidit över huvet.

Sånt där är läskit det kan ju gå riktigt illa om dom fastnar på nåt vis :crazy:

Har han sånna där bensnören som går i kors eller bara en? Om han bara har en så kanske du ska fixa så att det blir sånna som e korsade för han kanske lyckas få igenom svansen och sen bara drar av det över huvet...

Senast ändrad av en moderator:

På det täcket som åkt av har han bensnören - i kors! Så täcket måste ju åka av baklänges. Det är ganska avancerat...Undrar om det är så att hagkompisen går och drar i täcket där bak? Tvångströja var det ja :devil:

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med... 2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Wembley
·
Hästhantering jag har problem, hästen avskyr när man lägger på täcken hon hugger och sparkar hej vilt. inte bara hugga i luften mot bogen, utan hon... 2
Svar
28
· Visningar
4 835
Senast: Buck
·
K
Utrustning Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då...
Svar
17
· Visningar
1 448
Senast: Cilva
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 311
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V