Häst tog sig ut ur transport under färd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 969
P

pialotta

Läste i tidningen Ridsport om en häst som hade tagit sig ut ur transporten via skötardörren under färd och skadats så svårt att den måste avlivas.

Hur kunde detta hända? Hur 17 kan en häst ta sig ut genom dörren? Borde vara omöjligt om dörren är ordentligt stängd.

Lite skrämmande tycker jag som ibland kör en häst som lever om i vänsterkurvorna även om jag bara håller 30 km/h. Hon kan komma fram totalt andfådd och blöt efter 15 minuters körning - och jag kör lugnt, det garanterar jag. Tänk om hon en dag bestämmer sig för att ta sig ut, hjälp.

Sv: Häst tog sig ut ur transport under färd

Har för mig att det har varit en tråd om detta för några veckor sen...

Lät himla skrämmande... Själv har jag en häst som står blixtstilla när man kör, ganska skönt eftersom man förhoppningsvis skulle höra direkt om något var fel.

vad skall jag söka på för att hitta den tråden, tror du?

Här kan du läsa vad som tidigare diskuterats om olyckan.

usch ja.. när jag läst den artikeln och lite efter det skulle vi köra hästen till malmö, och jag kan lova att jag satt i baksätet och kollade bakåt hela tiden och flög i luften för minsta ljud ur transporten även om hästen var kolugn.. givetvis hade jag kollat dörrar o luckor till transporten minst 20-25 ggr..
Det är ju fruktansvärt när nåt sånt händer!

När jag köpte min nya boj nu i år så satte de på extra "låsar" på skötardörrarna eftersom de var relativt lätta för små ponnyer (jag har shettisar) att öppna innifrån.
De extra låsarna var förslag från fabriken, så tydligen är det inget okänt fenomen. Jag är ju glad för infon eftersom jag aldrig hört det förrut.

Visst är det hemskt!! Och jag fattar inte HUR det kunde hända??? Och varför körde människan vidare i flera kilometer med hästen släpandes????

´tack för länken.
Så vidrigt

Som tur är är har släpet som jag använder till den oroliga hästen ingenting på insidan, inga knoppar ingenting, så har jag stängt dörren utifrån kan hon knappast få upp den. Men hon lever om därinne, undrar vad det är som är så läskigt med att åka. (hoppas hon inte är rädd för att ramla ut, bara)

Jag har bekanta vars häst tog sig över bommen, för att sen landa på rygg och tryckte upp skötardörren. Han åkte sen ut på motorvägen, men av någon mirakulös orsak klarade han sig undan med endast skrubbsår även om dessa såg otäcka ut. Förstå att de blev vettskrämda när dom såg hästen bredvid transporten istället för i, och allt skedde i en fart av 80 km i timmen. :eek:

Han klarade sig dessutom från att bli påkörd av bakomvarande bilar, så någon ängla vakt har han ändå haft hästen. :o Denna häst har sen dess tränats och tävlats på en hög nivå, landslagsnivå.

herregud
snart vågar jag inte ut och åka med min krångliga märr.

Har du ngn teori om varför vissa beter sig så i transporten?

Liknande trådar

Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 584
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 406
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels... 2
Svar
37
· Visningar
7 613
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag har ett litet problem med min häst som ni kanske kan hjälpa mig med. Hon är jätte snäll att lasta, hon går direkt in och ställer... 2
Svar
21
· Visningar
2 648
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår