Hästförsäljning

M

Moppe

Det talas så mycket om säljarens ansvar. Har inte köparen något ansvar alls. Om jag säljer en häst som jag inte har haft så länge och kanske inte ens har haft mer att göra med hästen än lite daglig kontroll, hur ska jag då kunna stå för alla fel som kan uppstå, jag vet ju inte mer än köparen.

Köparen har sk undersökningsplikt, den är ganska omfattande kan man säga. Vetrinärbesiktning, eventuell röntgen samt frågor som köparen kan ställa till säljaren.

Säljaren skall ge ärliga uppgifter til köparen, då allt anat räknas som bedrägeri. I de fall frågeställningen inte kommer upp av köparen, men säljaren vet något som kan ha betydlese för hästen i framtiden. Så bör du informera om det, däremot kan ingen tvinga dig. Men kommer uppgifterna fram senare, och med att du haft kännedom om saken så lär ju köparen defentivt börja bråka.

Tack nu känns det lite lättare. Självklart ska jag säga allt jag vet men det kan ju finnas fel som jag inte har någon aning om och som inte har framkommit i vet.besiktingen. Man har ju läst om så många som känner sig lurade vi hästköp. Jag vill inte luras men kan kanske inte tala om eventuella fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 659
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 092
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 533
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka