annie_cool

Trådstartare
hejsam nu hare jag betsämmt mej för att köpa en häst igen.men jag vet vad jag ska för nått jag är 170 cm och väger ca.87 kg. jag har ridit i ca 12 år men har haft uppehåll . men till hösten ska jag börja rida på ridskolan igen. men jag vill ha ett sto. ras det vet jag inte men den ska var lung och trafiksäker den får inte kosta mer en 20.000 kr . den kommewr att stå på en riskola. så vad tycker ni vad jag ska köpa för häst?
är 20 år. fyller 21 den 22 augusti så.

om ni har nått råd ang: hästköp så skriv de här. alla råd och tips är välkommna.

Sv: hästköp

Om du har tänkt igenom att du har tiden och ekonomin så

Vilken inriktning har du tänkt dig ?
Kanske något kallblod? eller kallblodskorsning?

Ett trevligt halvblod som inte står alltför högt i blod kanske, utan kanske åt det lite stabilare hållet. Eller som Eve sa, kallblod/korsning, tex kallblodstravare, fjordning, etc. Om du inte tänkt använda den till avel (och jag är av den åsikten att endast "lämpliga" ston [temperament, hållbarhet, prestation, stam etc] bör avlas på) så behöver du kanske inte begränsa dig till att bara titta på ston. Många valacker är ju också jämnare i temperamentet.

ja det har jag tänkt på. jag får ju arvet av min papaps död som gick bort för snart ett årsen. okej vi får se kanske ska avla på den det mitt man inte.

Hej!

Grattis till beslutet att köpa häst!

När man ska köpa häst kan det vara bra att tänka på att hästen kostar mer att ha genom stallhyra, foder, hovslagare, veterinär osv. än vad den är att köpa in. Det låter dyrt att ha den uppstallad på en ridskola, men du kanske får det billigt. Tänk noga efter vad DU vill med ditt hästägande.

Du är ute efter en billig häst. Om du vill ha en skogsmulle så ska det nog funka. Den prisnivån du är ute efter borde kunna ge dig en äldre häst, en häst med någon typ fysiska eller psykiska problem (en chansning som du kanske är villig att ta, men som man verkligen bör tänka efter före), en avlagd travare, ett kallblod av den lite tyngre sorten eller en häst vars ägare tror att just du blir den perfekta nya ägaren. Dessa hästar kommer i alla storlekar och former och kan vara ganska billiga –du söker en billig häst – och är ofta det eftersom de inte anses vara attraktiva på hästmarknaden.

Det låter som om du söker efter en häst med en äldre pålle med livserfarenhet. Din längd spelar ingen större roll om du mest är ute efter skogsturer och enklare dressyr/hopp, så länge den orkar bära din vikt.

Svara på många annonser och känn efter om du tycker säljarna verkar trovärdiga. Kräv minst tre provridningar, eget val av veterinär för vet. kontroll, begär att få prata med andra som ridit hästen (typ medryttare), kolla passet så att hästen vaccinerats regelbundet (vilket tyder på hur väl säljarna tagit hand om pållen), be en mer erfaren person följa med när du provrider. Läs om hästköp. Det finns massor av böcker på bibblan och på nätet. Kolla upp Agrias hemsida. Lär dig så mycket du kan!

Om du bara är ordentligt noggrann och lär dig hur du ska undvika klåpare så kan du hitta en fin häst (troligtvis inte en välutbildad, elegant sådan) till det pris du är villig att betala.

Lycka till!

Kanske ngn äldre häst skulle passa? Någon med lite livserfarenhet. För det priset skulle du säkert hitta något halvblod runt 17 18 år. Tror det är svårt att få tag på ett yngre sto för de pengarna. I alla fall om du vill ha en "problemfri" häst.
Det finns ju faktiskt varmblodiga travare som är välutbildade och har man bara tid och tålamod att leta så kan du säkert hitta ett guldkorn.

Ut på annonsmarknaden och leta!:p

Frågan är ju om de flesta vbl travare orkar bära ca 90 kg. Jag hade personligen köpt en grövre, viktbärande häst i det fallet.

Den kan väl vara frisk även om den inte är viktbärande?
I de andra trådar du startat och skrivit i så låter det som att du inte är så jättekunnig, absolut inget fel med det och man är aldrig fullärd men du kanske skulle ta dig en funderare på om det inte vore bättre att kanske bli medryttare eller gå på ridskolan ett tag. Absolut inget illa menat men att ha häst är inte alltid så lätt som det låter

Ursäkta mig annie_cool men varför blir jag så ledsen när jag ser vad du skriver? Folk försöker hjälpa dig och jag tolkar dina små korta meningar som du redan vet allting, varför söker du hjälp på buke när det verkar som du redan vet vad du vill ha? Jag tycker personligen att du ska fråga din ridlärare om hjälp om du ändå ska ha hästen på ridskolan, har hon/han några kontakter till personer med, eventuellt, foderhästar, vilket jag tycker borde passa dig mer, eller medryttarhästar. Nu var jag ganska rakt på här känner jag, men jag tycker du borde prata med erfarna person runtom dig. Lycka till

Du är inte redo för egen häst .

Din fd foderhäst skötte du inte om , det gjorde jag ..
Din fd egna häst sköte du inte om , där fick jag ta hand om hästen från dag 1.

Börja på ridskola istället så du lär dig , för du kan inte rida. Visst du gic på ridskola när du var liten , men du kan inte rida för det.

Det här skriver jag för att du behöver mera erfarenhet och en större ekonomi för att hålla häst då jag vet hur din livssituation se ut...

det är lite skillnad på att rida reglerbundet och att ha en häst att rida på en att inte rida alls.

Jag vet inte hur du tagit hand om fd hästar och hur du rider osv...
Man måste vara ödmjuk och alltid vilja lära sig!
Fortsätt på ridskolan och läs dig till så mycket som möjligt!

Jag hoppas du väntar med egen häst ett tag till, du får ut mycket mer själv när du är redo :)

Senast ändrad:

Då var det värre, hur som helst finns det inte mycket vi kan göra...vill a_c skaffa egen häst och anser att hon har tid,råd,ork, kunskap och så vidare om allt som krävs för att vara hästägare (jodå, jag vet allt för väl hur det gick med ponnyn...men ändå) så finns det egentligen inget som hindrar.

det var ingen ponny? en stor häst , min vän köpte loss från den ridskolan .

Om du menar min ponnybus så nmår hon toppen:)
Trist att hon inte kan inse..

men på denna ridskolla är det så bra att på den ena delan den som är fösrt det är det bara priviathästar och om man går bakåt till den andra sidan så är det riskolans hästar så det är indelad på två olika delar.

Varför är det bättre?

Många som har privathäst brukar tycka det är bättre för att det är mindre spring i "deras" stall...
MEN DET ÄR JU FORTFARANDE SAMMA ANLÄGGNING?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 493
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 503
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 645
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka