Hästmätning

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 447
Z

zillax89

Jag har ingen aning om var jag skall lägga den här tråden men jag testar här sen får den väl flyttas om dne ligger fel. Jag har en häst här hemma som skall fixas pass till, har varit så krångligt med hennes papper osv. Nu är det såhär att tydligen är hon 149cm och de har mätt henne som maxad D, men kan man inte mäta om henne inför passet till liten ridhäst..? för det är ju så att om hon är maxad D så får jag ju inte tävla henne efter att jag är arton men om hon är liten ridhäst får jag ju tävla. För gränsen går ju faktiskt vid 148 cm.

Sv: Hästmätning

du får tävla henne i storhästklasser även om hon är ponny, men då får hästen inte starta i ponnyklass igen på minst två år (osäker på tiden, men något sådant)

Har en kompis som har ponny och har fyllt 18, hon kommer börja tävla storhästklass med honom istället.

du ska inte mäta hästen alls utan bara skaffa hästlicens, sen är det bara att tävla på.

Om hästen ska gå som ponny igen (vilket den inte är om den är 149, men skit samma om ni har nätintyg på at det är en ponny) så får den göra det vid "stadigvarande ryttarbyte", dvs att den får alltså inte tävlas som ponny och häst samtidigt.

Det är ju korkat att mäta om hästen om det är en ponny, ska hon säljas sen så får man ju rätt mycket mer för en maxad D-ponny än en liten stor häst, du får tävla henne som häst oavsett om hon är 148 eller 149, det enda som krävs är ridhästlicens vid regional eller högre, ska du tävla lokalt bara behöver du inte göra nått...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 475
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Har en snabb liten fråga till alla er där ute 🙂 Är det möjligt att INTE få avslag från SvRf om att mäta om slutmätt ponny? Hon...
Svar
0
· Visningar
1 000
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 265
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka