Har du? Jag trodde du tillhörde den kategorin som alltid haft häst. Och alltid kommer ha hästJag har haft ett par hästpauser, har behållit allt eftersom jag vetat att det skulle vara en begränsad tid.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du? Jag trodde du tillhörde den kategorin som alltid haft häst. Och alltid kommer ha hästJag har haft ett par hästpauser, har behållit allt eftersom jag vetat att det skulle vara en begränsad tid.
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?
Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?
Ett tag senare skaffade jag häst iallafall så då fick jag köpa nya saker![]()
Åh, så typiskt!
Till TS:
Mycket av det som har ett obefintligt andrahandsvärde är fortfarande dyrt att köpa nytt.
MEN, risken är att man står med garaget fyllt av grejer som tar plats och är svårt att sälja till någon vettig summa. Då får man till sist ge bort det. Jag tänker på ryktborstar, gamla täcken etc.
På "obestämd tid" kan dessutom irritera andra familjemedlemmar. Å andra sidan är det dyrt att börja om igen. Det blir lätt en ganska stor summa pengar när ny häst är inhandlad...
Själv har jag haft uppehåll i närmare 15 år. Jag sålde sadeln och jag minns inte exakt vad som hände, men i källaren hade jag kvar en ryktlåda med tillbehör, en stel martingal, ett par sadelgjordar, ett par halvtrasiga backontrack- damasker, ridstövlar och min hjälm. Jag var inte särskilt lycklig över vare sig gjordarna eller martingalen då de var stela och dessutom i fel storlek. Damaskerna var bara att slänga. Ryktborstarna funkade trots allt. Just det, jag hade nog ett tiotal olika bett också! (Som inte passade nya ponnyn)
Men när jag letade vidare hittade jag det bästa- ett superfint ylletäcke från Mia RS. Det var dessutom i rätt storlek!
Så, summa summarum, mitt sparande gjorde inget till. När nya hästen införskaffades fick i princip allt köpas nytt.
Hade jag gjort en paus idag, så hade jag sålt det som betingar ett bra andrahandsvärde och sparat den summan att köpa nya begagnade varor för när den dagen kommer. Storleken behöver ju inte passa.
Jag hade sparat fina pannband eftersom de inte tar någon plats men smort dem väl och lagt dem skyddat. Jag hade också sparat några fina schabrak och min mattespadd.
Sadeln hade jag sålt. Hade jag haft kvar min gamla sadel efter 15 år, så hade jag inte fått något för den om den inte passade om jag då skulle sälja.
Hade den passat, vilket är ganska osannolikt, så är det inte säkert att jag hade velat ha just den i alla fall.
Så mitt tips är att spara hjälm och din egen utrustning och några grejer som du verkligen gillar.
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?
Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?
Hm. Helt rätt ang hjälmen.Hjälmar är färskvaror så en 15 år gammal hjälm är bara att kassera.
Så om man vet pausen är lång kan man utgå från det. Annars så kan man ju över tid göra nya utrensningar så att säga, undan för undan.
Jag sparade tex öppnade insektsmedel etc - eftersom jag hade ett år ca som uppskattad paustid. Hade det efter ett år visat sig att det nog skulle bli tre år hade jag sålt av en del saker till osv.
Om inte köparen hade velat köpa hästens underbara sadel så hade jag aldrig annonserat ut den.De 7 sadlarna vill jag inte göra av med, ska jag starta upp igen kommer jag göra som Askungen, leta häst efter vilken häst som passar mina älskade sadlar![]()
Jag gjorde mig av med allt utom ryktborstar, jag skulle aldrig mer ha häst. Fyra år senare har jag häst och ångrar att jag gjorde mig av med allt. Visst täcken o så ångrar jag inte med longergjord, tömmar, longerpisk osv osv som hade kunnat vara användbart ändå ångrar jag att jag sålde!Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?
Det har du rätt i, saker som passar alla och som är trist att köpa nytt, kan ju vara en fingervisning om vad man kan behålla.Jag gjorde mig av med allt utom ryktborstar, jag skulle aldrig mer ha häst. Fyra år senare har jag häst och ångrar att jag gjorde mig av med allt. Visst täcken o så ångrar jag inte med longergjord, tömmar, longerpisk osv osv som hade kunnat vara användbart ändå ångrar jag att jag sålde!
Har du? Jag trodde du tillhörde den kategorin som alltid haft häst. Och alltid kommer ha häst![]()
.