Hästpedagog Nuntorp

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare smultronglass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 081
S

smultronglass

Hej, :)

Jag undrar om någon här på Buke har gått hästpedagog utbildningen på Nuntorp?

Hur var utbildningen?

Ni som inte gått den, vad tror ni om den? den har ju varit ganska omtalad..

Jag är sugen på att gå den, någon mer som har tänkt att söka i år?

Tacksam för svar! :bow:

Mvh Smultronglass.

Sv: Hästpedagog Nuntorp

Ursäkta att jag klampar in utan att svara på din fråga, men vad gör en hästpedagog egentligen? Har hört ordet någon gång här och var, men aldrig förstått vad de sysslar med? :o

Det är det som gör mig lite förvirrad :confused: saken är ju den att det finns något som heter ridskolepedagog, men har inte hört talas om "hästpedagog" innan jag upptäckte denna utbildning..

Läste en artikel om utbildningen:

http://ttela.se/start/vanersborg/1.466062

"Som hästpedagog kan man jobba på ridskola, mot privatkunder, som coach eller med ledarskapsfrågor. Utbildningen ger en grund att stå på när det gäller att kommunicera och samarbeta med hästar. Det handlar om att förstå hur hästen fungerar och agerar i olika situationer, och varför den gör det. Men det är lika mycket en resa i personlig utveckling för eleven."

Vad dom beskriver så tycker jag att det "liknar" ridskolepedagog eller vad tycker du?

// smultronglass.

Ja de låter verkligen lika, svårt att se någon större skillnad... Kanske hästpedagogen hjälper hästen att förstå människan och ridskolepedagogen hjälper människan att förstå hästen :angel: Nej, men de låter verkligen lika, och väldigt intressanta! Hoppas du får nått bra svar, jag blir också intresserad nu ju! :idea:

Ja eller hur :grin: lite förvirrande, ska ringa dom och fråga..

Måste vara någon som tänkt söka??? ;)

/// S

Hej ann80,

Jo jag har läst båda trådarna, har även skrivit i en av dem..
Men i den ena står det inte speciellt mycket om just hästpedagog och de båda är från 2007 så startade därför en ny :)

Men tack för tipset :)

Som hästpedagog kan man jobba på ridskola, mot privatkunder, som coach eller med ledarskapsfrågor.
Är ridskolor intresserade av att anställa en hästpedagog? Hur många privatryttare är intresserade av att anlita en? Utbildningen bygger på NH, varför ska man ta hjälp av en hästpedagog och inte en "vanlig" NH-tränare?

Jag tror visst att utbildningen kan vara intressant och lärorik, men lägga ett och ett halvt år på en utbildning som bara leder till mer kunskap om sin hobby vet jag inte om det är nån bra ide, uppriktigt sagt.

Och på det har utbildningen fått kritik av HYN, veterinärer och hovslagare. Nästa ev start är inte förrän till våren, kanske värt att hålla koll på ytterligare utvärderingar av utbildningen.

Ja sant det ni säger, därför jag blir så osäker :confused:

Tack för alla svar och åsikter såhär långt!

Fortfarande lite nyfiken på om det är någon som tänkt söka utbildningen och vad ni har för åsikter?

// S

Ursäkta att jag klampar in utan att svara på din fråga, men vad gör en hästpedagog egentligen? Har hört ordet någon gång här och var, men aldrig förstått vad de sysslar med? :o

Ja det kan man oroligt fråga sig : )
Har ju debatterats mycket både i media och här på buke i flera trådar. Verkar mest vara en sån där utbildning som ngn bara bestämmer sig för att uppfinna, utan att ha sett till om det ens finns en marknad eller behov på marknaden.

Jag har själv gått på den skolan i 3 år under min gymnasie tid och skolan ÄR MYCKET BRA, man lär sig otroligt mycket, men det är mkt jobb, slit, svett och tårar. Dom är hårda men dom är endå jäkligt snälla.

Jag slutade år 2000 och jag stor trivdes där.

Skolan har utvecklas jätte mycket sen jag slutade och har bla börjat med trav och galopp. Vilket inte fanns när jag gick där !!!

Jag var även med och byggde ridhuset och hagar osv, de va mkt lärorikt.

Lycka till. Vill ni veta mer så höjta !!! :D

Enligt artikeln som det länkades till gällde detta en helt ny utbildning på tre terminer, de första eleverna började januari 08. Det är inte heller en gymnasieutbildning utan en yrkesutbildning med en helt ny titel.

du kan väl inte blanda ihop att du fysiskt gått på skolan, med TS fråga om en speciell nystartad utbildning? Är du insatt i kontroverserna runt denna? Bland annat att där lärs ut en hovvårdsskola som inte är godkänd enligt svenska hovslagareförbundet.

Jag tycker den verkar bra iaf^^ jag funderar på att söka till våren, om inte annat får jag säkert mer kunskap om min egen häst och det är aldrig fel - jag gör allt för honom

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka