Hästrädd!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Minlillarichie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 408
M

Minlillarichie

Jag red på ridskola när jag var ca 6-7 år, min favorit häst som jag oftast red var väldigt rädd om sin svans. Så om nån kom för nära tvärvände han och en gång stegrade han sig, då blev jag rädd för honom men ville inte rida nån annan häst än han då jag tyckte dom andra var så stora. Så jag slutade, nu är jag 13 år och min syster har börjat rida på samma stall igen som vi red på förut...jag har insett att jag inte är rädd för bara den hästen som stegrade sig utan alla hästar. Det är väldigt jobbigt för jag älskar hästar och vill börja rida igen men törs inte. Jag undrar hur jag ska komma över rädslan? Jag känner ingen med häst och vi har ingen häst, när min syster får min nya favorithäst som är väldigt snäll brukar jag hjälpa till att borsta och att kratsa framhovarna. Mer än det vågar jag inte, det är kanppt så jag vågar att gå in till hästarna egntligen men jag försöker och är noga med att nån annan är med i boxen annars vågar jag inte och när jag ska kratsa framhovarna vill jag att nån ska hålla koll på hästens huvud.

HELP NEEDED :eek: ::cry:

Sv: Hästrädd!

Det är inte kul att vara rädd för hästar om man vill rida.
Men kan inte du också börja rida, kanske tillsammans med din syster?
Det enda sättet att bli av med rädslan är att börja igen och då är det bäst att börja med snälla lugna hästar och ngn som kan hjälpa till.

Jag var rädd för att rida när jag var ngt yngre än dig. Det gick över när jag en sommar åkte på ridläger för då var det hästar och ridning hela dagen och man hann helt enkelt inte vara rädd för allt hela tiden.

Min syster går i en högre ridgrupp än vad jag skulle gå i och så finns det inte precis sådär jätte lugna på den ridskolan :/

Är det ett stort stall du rider i? Med stora hästar? Kanske finns någon mindre privat ridskola med mindre antal elever i grupperna där man kan få mer hjälp av läraren. Sen vet jag flera som varit rädda för hästar som tycker att islandshästarna känna mycket lättare att vara med för att slippa vara rädda då de är lite mindre och oftast väldigt lugna vid hantering.

Det är hästar från b till maxad d tror jag, rider inte längre gjorde det när jag var mindre. Det är gävle ponnyklubb som jag red på och som min syster rider på. Vet inte om det finns det har ärligt talat inte så stor koll på ridskolor här i närheten.

Finns ju inte så mycket mer att göra än att umgås med hästar. Jag har också vart hästrädd, men jag var tillsammans med massor olika hästar o nu har det gått över. Testa dig försiktigt fram o gör inget du känner att du inte vill bara. Men som sagt, gå sakta framåt o kanske testa nya saker? Som att kratsa bakhovarna osv? Små saker kan hjälpa faktiskt.
Lycka till!!

Det går för sakta när jag inte kan umgås med hästar mer än under ridskole veckorna och det bara är en dag varje vecka och knappt nån tid alls. Och dom flesta av hästarna är jag rädd för så det blir inte varje gång heller.
Tänker inte börja kratsa bakhovarna än....är för rädd för att dom ska sparka.

Leta rätt på den snällaste häst du kan hitta.Gör bara det du vågar och strunta i resten så länge.Tids nog kommer du att känna att du vågar mer och mer.Men pressa dig inte utan låt det du upplever som läskigt vara.

Säger som ''monline''. Hitta en super snäll häst, det behövder inte vara någon stor häst. Räcker med en liten ponny, barnponny kanske? Som är snäll mot allt o alla. Du kanske kan vara med när andra kratsar bakhovarna så ser du att inget händer sen kanske du sakta med säkert vill testa? Det klarar du nog! :)

Vänta lite...är trött så hänger inte riktigt med...vad menar ni med leta rätt och hitta?

finns det inga riktigt snälla hästar i det stallet? eller kanske något annat stall? Som aldrig gör något elakt? Finns det inget annat stall kanske som bara vill ha hjälp med hästarna? Bara pyssla om dem?

Nope inte i det stallet iallafall. Det finns typ två till ridskolor i närheten vad jag vet men vet inte om dom vill ha hjälp med att pyssla om hästarna.

kolla vetja! Ta med någon o gå o fråga. Det är mycket möjligt att dem blir jätte glada för att någon bara vill pyssla om deras hästar. Eller tvärt om, man vet aldrig! fråga :)

Leta upp en läromästare (häst) och en läromästare (tränare) pyssla med din häst. ställ upp den i gången så känns det nog lättare, man blir inte inträngd. börja med en snäll liten häst så kan du bygga upp din kunskap mer och mer. tänk på att du inte behöver rida först utan lär dig att hantera hästar lite först. häng med din syster och be henne hålla hästen om du tycker det är obehagligt. jag följde med min kompis i 1,5 år innan jag började rida. :) lycka till!

jätte bra tips loppan. Jag tog hand om hästar innan jag ens började rida. Bara fixade med dem o myste. Löshoppade o lite. Och när jag började rida, var jag redan från början tuff med hästarna, eftersom jag tagit hand om dem innan o fått mod från det.
Men lycka till nu :)

med leta uppe n lärsomästar (häst) menar du att köpa eller vad menar du?
Menar du att köpa så har vi inte råd

på GRS har dom väldigt snälla ponnies och hästar, de står i spilta och är väldigt lätta och snälla att hantera, hästar i box kan ju försöka markera revir om man är osäker när man kommer in (jag har ridit på ridskola i 20 år, blir fortfarande nervös om en boxhäst visar minsta tecken på surt beteende) GFRK har ju bara boxhästar, även fast dom är snälla så föredrar jag alltid spilthästar vid hantering..
åker du ut till GRS på eftermiddagen innan stallpersonalen gått hem så är det bara att fråga dem om du kan få borsta på nån snäll häst, dom brukar visa vart hästens grejer står och välja ut en snäll häst..

Vilken är din favorit på GPK då? *nyfiken*

GRSare & GFRKare

På GPK har dom ju både spiltor och boxar men dom måste flytta för att det har kommit en ny lag om att man måste ha boxar, och dom får inte plats där då. Hatti<33 är min "lilla" älskling på GPK.

nej, det finns ingen lag om att alla hästar måste ha boxar, däremot får man inte bygga nya spiltor för permanent uppstallning.. Men det är inte därför GPK måste flytta, det är för att anläggningen ligger för nära Gavleån och för att byggnaderna är utdömda som stallar.. GPK får ha hästarna där och bedriva ridlektioner på dispens pga att ridsportutredningen går så segt, de har haft det så några år nu..

Det är dumt att ingen av ridklubbarna får några pengar förrens alla är 100% överens.. :( hästarna och eleverna får ju ta smällen.. :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår