Hästsläp, Boj, Star eller Umesläp ?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ponnymamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 8 043
P

ponnymamma

Är så villrådig, kollar och kollar men blir ändå inte riktigt klar över vad jag ska köpa.
Vill ha ett rejält boggisläp där jag ska kunna lasta både mitt STORA halvblod (175 cm) och vår D-ponny samtidigt (= ca 1000 kg). Vill även ha sadelkammare. Köper helst ett begagnat för att spara lite pengar men inte äldre än 2-3 år.
Har tittat på Star XR 3000, Boj Bravo 220 SE och boj Classic samt Ume A60.
Nån som har några synpunkter ?
Tacksam för goda råd.
(Håller på att ta BE-kort och bilen får dra massor)

Vi köpte ett Umesläp, då vår t gamla Trane inte ville längre. Jag kommer personligen aldrig att reflektera över att skaffa något annat släp i fortsättningen. Allt är "lätt", slätt och enkelt att göra rent. Ljust, luftigt och isolerat! Skyddar mot både ljud, värme och kyla. Ligger hur bra som helst på kroken.
Så det är mitt råd. Ume.

Ume är helt klart det bästa (tycker jag) helt gjort i aluminium så det är väldigt lätt :) och allt är enkelt och funktionellt. Skulle aldrig ha ett annat släp.

Av de du nämnde skulle jag välja star-släpet. Själv är jag ofantligt nöjd med mitt Reko-släp anser att jag fick väldigt mycket släp för inte enorma pengar. Sen är det ju alltid en fråga om vilka krav man har.

det dar testet var lite skruvat tycker jag, forra aret korde jag en helt ny varmlandsvagn och ventilationen i den var mer an usel och anda fick de berom i det dar testet :confused: :crazy:

Boj ligger väl mig varmast om hjärtat, gillar släpen, går bra på vägen, bra med plats osv.

Har inte själv andvänt Ume,men av dom jag hört så är dom nöjda med den

jag har hört mardrömshistorier om hästar som skavt upp benen på aluminiumet i Stars äldre modeller. Det har inte varit ordentligt fastsatt utan släppt och hästen har stått och trampat och.. ja, ni kan ju tänka er resten. Kompisens häst skavde upp sig i en Star på nån lös grej på baklämmen. JAG personligen rekommenderar BOJ, ett kanonsläp som ligger stadigt på vägen. Deras stora variant med sadelkammare är KANON!!! Lastar lätt 2 hästar, även stora hästar (över 170 cm i mankhöjd). Jag gillar inte Umesläpet eftersom jag tycker de har blivit FÖR lätta, har du en liten häst i så far det som en vante efter bilen. Men det är ju en smaksak som med allt annat.

Jag har i dagarna köpt en boj bravo 216 s -98 och i mina ögon verkar det vara ett kanonsläp. Otroligt rymligt och stabilt. Ligger kanon efter bilen. Kommer aldrig att köra enaxlat igen!

Skall jag rekommendera ett släp som finns begagnat så får det bli Boj. Välj gärna modellen Classic, fast den kan vara svår att få tag på. Bravo går ju det med, men målad plywood spricker och ruttnar så småningom... Jag känner några som har Classicsläp, och det är gamla sådana, de är fortfarande nöjda!

Ume har jag kört mycket och kan inte rekommendera det! Visst, det är tysta fina vagnar som ligger bra efter bilen, men hållbara är de inte! Om man betalar så mycket för ett släp som man gör för ett Ume, så förväntar jag mig bättre kvalitet!

Star har jag tyvärr ingen erfarenhet av...

Om du skulle vilja köpa en ny hästfinka så säger jag bara FAUTRAS! :love: Nytt för i år är äntligen integrerad sadelkammare på de större släpen! :)

UME är bra släp, men själv valde jag ett som jag gillade ännu bättre. BOJ Classic. Trivs otroligt bra med släpet.

Kolla på en del av de "nya" märkena, t.ex Christ, se generalagentens hemsida, www.trailerimport.se. Där kan du få ett nytt släp för ungefär samma pris som ett begagnat från vissa av märkena du har tittat på. Släpen är rymliga och välgjorda. Båda dina kuser kan åka med utan problem om du reggar släpet på en hög totalvikt.

Annars tycker jag att de släp du har tittat på verkar vara bra val allihopa.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 291
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har kört med en Boj Bravo SE (sadelkammare)och alltid varit sjukt nöjd med den. Den är super att ha på tävlingar/träningar och den... 2
Svar
23
· Visningar
3 569
Senast: Nominous
·
A
Fälttävlan Vet ej om jag placerat tråden rätt. Ber om ursäkt i sånna fall. Ska köpa en ny transsport tills nästa fälttävlanssäsong då antalet...
Svar
3
· Visningar
1 240
Senast: WBanna
·
P
Utrustning Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart... 2
Svar
35
· Visningar
3 346
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈