Sv: Hästsolarium, bra eller dåligt?
Huntress skrev:
Fungerar sådana lampor? Är det farligt på något sätt? (har egentligen ingen aning om vad det är för slags lampor, men jag är nyfiken!

)
Nja, det fungerar i teorin men inte riktigt i praktiken.
De fungerar såtillvida att de ger värme, de är inte farliga för hästar.
Däremot drar de apmycket ström

Men det som gör att det inte fungerar är att de ska sitta NÄRA djuret för att ge någon värme att tala om. Och om man sätter dem över en häst, och såpass högt att de inte kan slå huvudet i dem så ger de inte speciellt mycket värme, då är det bättre blåsa på hästen med hårtork liksom.
Men grisar t ex har liksom ingen lång hals, så sätter du dem säg 30 cm över grisen så är den 30 cm över hela grisen. Sätt den 30 cm över hästens rygg och den kan tjonga till den med halsen om den kastar sig bakåt eller liknande.
Jag var inne på att sätta sådana över gången vintertid (jag har kallstall), men insåg ju tyvärr att det inte skulle fungera speciellt bra. Det kanske går att få det att fungera hyfsat på något sätt, MEN det blir en otroligt dyr lösning för lite värme.
DÄREMOT kan man sätta in INFRARÖD VÄRME över t ex skötselplatsen. Sådana där man har på terrasser/uteplatser etc. Det fungerar finfint. Dock så se till att de installeras ordentligt med jordfelsbrytare och hela köret och sätt TIMER på dem på de absolut inte går att glömma påslagna (brandrisken)