Hästtransporter med Stepup...

ghost

Trådstartare
Nu när det börjar bli dags att uppgradera hästtransporten så har jag tittat runt lite...

Stepup verkar ju vara en hemskt fiffig lösning, men hur "lätt" är det att lära hästen att gå in/ut ur en sån? Tycker de inte det är läskigt att backa ut i "tomma luften"?

Hur funkar det att lasta en unghäst i en sån?

Och vilka märken är det som HAR stepup? Det vimlar ju av transporter nu för tiden mot 10 år sen när vi köpte nytt senast... :D

Snälla, led mig rätt i transportdjungeln... :crazy:

Sv: Hästtransporter med Stepup...

Många hästar blir lättare att lasta både i och ur med step-up. I en del andra länder, t ex USA, används ramp knappt alls till vanliga transporter.

Om det är en häst som brukar ha bråttom ut ur transporten så har den i regel det bara en gång när det är step up. Sedan brukar de ta det försiktigt nästa gång. Du kan ju lastträna successivt så hästen vänjer sig vid att kliva upp och ned i lugn och ro om du tror/vet att den kan tycka att det är läbbigt.

Olika transporter är olika höga. Ju lägre step-up, desto lättare att lasta i/ur antagligen. Fautras är lägst, tror jag, av de uppräknade. Boj kan också fås med step-up (kombiramp) och de kan även bygga om begagnade släp till det.

En vän till mig skulle flytta sin 1,5 åriga fullblodshings som inte åkt transport tidigare och försökte således lasta honom i deras "vanliga" transport. Naturligtvis lyckades han halka på rampen (inte allvarligt alls, men ändå..) efter det tvärvägrade han gå in.
Men då fick hon låna en sån däringa utan ramp... typ 5-10min senare stod hästen i transporten utan problem (dessutom medan hon gått in på toa o "hjälppersonen" själv bara provat lite grann under tiden)
så jag tycker de verkar jätte bra, ... men är det inte så att det egentligen är "lag" på att ha ramp upp till hästtransporter i sverige, tyckte jag läste det för ett tag sen i en hästtidning.

Vi har en Fautras och fölet har åkt i det själv ett par gånger nu och hon gillar den.
Hon tycker dock fortfarande att vi kan lyfta in henne (latmask...) men sen väl inne och under färden står hon och mumsar halm i godan ro.
Stoet mer eller mindre sprang in när vi åkte innan, från att inte vilja bli lastad till att traska rakt in.

/ Kitara_ *Gillar sitt Fautras...*

Jag tycker att det verkar svårare att få ut än in hästen ur en stepup? Stämmer det, att de kan tycka det är läskigt att "marken" bara försvinner första gångerna? Men hästar är ju kloka djur och lär sig fort.

Just för att man sparar ryggen på att slippa alla lyften tycker jag verkar suveränt eftersom jag använder min transport minst en gång i veckan och normalt oftare än så... :idea:

step up in och fronturlastning ut, kan det vara en bra lösning?

Jag har användt mig at step up en gång...och in i släpet var det kanon,men det var riktigt obehagligt att lasta ur....hästen drattade nästan på rumpan, så jag föredrar att ha ramp

Men det är det jag tror, att det blir knepigt innan de vant sig men när de lärt sig kliva ner så borde det funka kanon??? :confused:

Klart att det säkert är en vanesak..det enda jag tänker på är att om hästen drattar på rumpan så kommer den kanske förknippa transportåkandet med obehag och så kanske det resulterar i en svårlastad häst...vilket i mina ögon är väldigt onödigt.
Men Boj har ju en varriant med sk. Kombi..både step up och ramp i ett

Jag trodde alltid man hade fronturlastning när man har step-up??

när jag hämtade min häst på sjukhuset så hade vi min kompis transport med både step up och ramp. så vi lastade med step up och lastade ur med rampen.
den transporten hade inte fronturlastning.

Haha, jag funderade själv på stepup ett tag.

Men min kompis hade en häst för ett tag sen,
de hade precis köpt ny transport m. stepup...
Gick jättefint att lasta, åka till tävlingen...

Sen var det bara det att hästen VÄGRADE att
gå ut :rofl:. Tack å hej, jag måste stryka mej
för att min häst vägrar gå UT ur transporten!

Så nu håller jag mej till ramp... :D

Paloma skrev:
men är det inte så att det egentligen är "lag" på att ha ramp upp till hästtransporter i sverige, tyckte jag läste det för ett tag sen i en hästtidning.

Knappast. I så fall hade det inte sålts stepuptransporter i Sverige eftersom dessa inte kunnat registreras in.

Immer

krypto skrev:
Jag trodde alltid man hade fronturlastning när man har step-up??

det trodde jag med - utom typ ngra transporter jag sett på Island och de hade så gott om plats (ingen mellanvägg) att man kunde vända hästen INNE i transporten och därmed lasta ur den utan att backa. Tycker det låter livsfarligt att lasta ur bakåt med step up. det heter väl step UP av en anledning? dvs att det är menat att lasta IN - inte ur????? :confused:

Det finns en lag om att det bara får vara en vis höjd att ta sig in och ut och även att rampen bara får ha en vis lutning, gäller i alla fall på lastbilar vid djurtransport borde vara samma regler för transporterna.

Mvh
Camilla

lånar din knapp

Jag har en boj med step-up. Hästarna skuttar glatt in och första gången de ska ut känner de sig för med bakhoven var golvet slutar. Nästa gång är det inga problem. De vet precis var de ska kliva och hur långt det är till marken.

Livsfarligt är det definitivt inte. Tvärtom så blir både lastning och avlastning lättare och säkrare på det här sättet. Speciellt om man lastar ensam. När jag skickat in hästen är det bara att lägga på bommen och stänga dörren innan jag går runt och binder upp. Har vi två ponnysar med på träning/tävling öppnar man bara för den som ska ut just då.

I transporten (har för mig att den heter Icelandic 2000) som finns i stallet där jag håller till står hästarna på tvären och behöver inte backa ut utan det är bara att kliva ut. Verkar inte vara några problem varken för vuxna hästar eller föl.

:bow: Måste säga att det är underbart att inte behöva lyfta en tung baklem. :bow:

Nu vidareutvecklar vi det här. :idea:

Det varierar ju väldigt mycket i pris på den "billigaste" och den dyraste på hemsidorna.

Ge mig lite vägledning, vilka märken tycker ni är bra och vilka skulle det sitta små röda "OBS, det här är en dålig lösning"-lappar på överallt?

Eftersom jag har ett riktigt sk*tsläp nu så jar jag nog lätt att bli "bländad" bara jag ser en ny hästtransport är jag rädd för. :love: :crazy:

Fautras har framurlastning på nästan alla sina.
Jag hyr ut mitt till bekanta ibland och det har hittils bara varit en häst som inte kunde backa ut. (Hon försökte vända sig hela tiden)
Men Det går lika lätt att lasta ut fram bara låssa en sprint och vika ner bommen... (en har enHästssläp)

/ Kitara_

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 470
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 087
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 871
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka