Hästtransporter med Stepup...

Sv: Hästtransporter med Stepup...

Snuffsan skrev:
lånar din knapp

Jag har en boj med step-up. Hästarna skuttar glatt in och första gången de ska ut känner de sig för med bakhoven var golvet slutar. Nästa gång är det inga problem. De vet precis var de ska kliva och hur långt det är till marken.

Livsfarligt är det definitivt inte. Tvärtom så blir både lastning och avlastning lättare och säkrare på det här sättet. Speciellt om man lastar ensam. När jag skickat in hästen är det bara att lägga på bommen och stänga dörren innan jag går runt och binder upp. Har vi två ponnysar med på träning/tävling öppnar man bara för den som ska ut just då.

där lärde jag mig ngt nytt - mycket intressant - tack!

Om du nu ska ha step up, så kolla golvet så att det är rakt. På en del har golvet lutat och hästarna har fått spänningar/likn.

Skulle gärna vilja veta dina belägg fördetta.... För det är fautras du tänker på?

JAg har också en boj med kmbiramp. Helst suvärent tycker både jag o pållar.En av fördelarna med att man kan kombiner ramp o step-up är att vid ev skada så kanske man inte alltid kan använda step-upen....

Jag insåg precis att jag har en återförsäljare av Henra och en av Cheval Liberté inom en radie på 1,5 mil! :idea:

Här ska kollas...

krypto skrev:
Jag trodde alltid man hade fronturlastning när man har step-up??
det går alldeles utmärkt att låta hästen backa ut. första gången kan de tycka att det är lite konstigt, men sen brukar det inte vara några problem alls.

/PF som älskar sitt Fautras

Spontant tycker jag att det låter vanskligt, trampar de inte snett? Har aldrig sett någon sådan transport i verligheten, hur högt är det?

Har absolut noll erfarenhet av transporter med Step up, men jag skall bara rekomendera transporten "Mustang". Finnas massa kopior på den, men jag har orginalet eller vad man skall säga. Rätt dyr, men den är värd varenda krona! Kommer ursprungligen från danmark, brukar annonsera i ridsport. Den är helt i glasfiber, isolerad, med sadelkammare och liten garderob (: En helt underbar transport, som är otroligt lätt att köra.

Jag har en Iformed kompinerat ramp o step-up.
Plus:
Det är lätt att använda.
Smidigt att välja dörr/ramp. Att ha en lucke el. två bakom hästen när man kör. Frontutlastning om man vill. Ska hästen stå länge kan man öppna "överluckan" till fronten för mer luft och koll.
De är väldigt ljusa fram till iom taket.
Det ä'r lätt att höja sänka,korta och länga platsen för hästen att stå. Kan utan problem ha islänning och ardenner samtidigt.
Bra hingstgaller om man kör hästar som inte känner varandra.
Mycket lätt att plocka i och ur inredet om man ska köra annat. (omman köper foder/spån el. dylikt så kande lasta med pallgafflar om man öppnar dörrarna och på det viset får man ännu mer nytta av transporten.
Jag kör mitt med en king cab då vi har ett extra brett och det ligger väldigt bra på vägen. Har fått mycket bra cred. för det av de som lånat släpet.
Minus:
några av spännena på utsidan har börjat rosta. Släpet är 3 år och har iofs alltid stått ute men är det galvat så är det...

Jag tycker absolut att ifor släpen är prisvärda, man får ett rejält släp utan att bli absolut ruinerad...
Lycka till i djungeln!

krypto skrev:
Spontant tycker jag att det låter vanskligt, trampar de inte snett? Har aldrig sett någon sådan transport i verligheten, hur högt är det?

Fautras blir några cm högre än Kylinge(??) som har "byglar" på bakluckan så att den inte ligger mot marken:D

Jag har ett Fautras med fronturlastning med ramp på ena sidan och med dörr utan ramp på andra sidan. Den ena hästen lastar jag ur med rampen framåt och den andra backar ut. Båda delarna har fungerat utmärkt och ingen av hästarna har reagerat på något vis.

Jag är mycket nöjd med mitt släp!

Mvh San

Jo, Fautras verkar vara rejäla, genomtänkta släp. Tyvärr lite för dyra för min plånbok. Nu har jag bestämt mig för ett Humbaur istället, men har inte fått det ännu.
Har lånat ett Ifor några gånger och blev riktigt besviken efter att ha hört så mycket gott om det - det är väl robust men det är väl det enda positiva. Eftersom det bara finns en taklucka och ingen annan ventialation rinnen kondensen i taket. Rampen har höga byglar vilket gör att hästarna trampar snett när de skall gå ut. Rampen har vassa hörn, bommarna är krångliga att justera osv, osv.

Inga röda varningslappar på min boj i alla fall. Den är super.

Dessutom är den snygg.
x1pbglk-vqL4BuWXZmDcW_yKXjmqMiNWC_hip_IyOdQ6wW0OmOVnJ3SXNXhUR7ijc5NwaybmYbbsxwN40vjLsPZwVW9lrnhubB1W98ajmIenzqcKP3rGAhRyX063Q1uOwZ5pnyy2jsf70UcejMZi0fO7mHMdn9Ob-cX

Senast ändrad:

krypto skrev:
20 cm kanske. inte ett dugg vanskligt, bara väldigt praktiskt!

och ärligt talat förstår jag inte hur de skulle kunna trampa snett :confused:
själv tycker jag att det är betydligt äckligare att lasta/lasta av med ramp

En bekant har varit med om detta. Det var ingen fara kortare sträckor men lägre orsakade spänningar på hästen och de kom fram till att golvet lutade.
Om det var Fautras eller inte har jag ingen aning om.

Jaha, ok. Fautras vet jag har sluttande golv (på de nyare iaf), för att det ska avlasta hästen......:confused:

Fautras golv är inte sluttande (om de inte ändrat på nya modeller), det är ett litet "trappsteg" ner, hästen står lägre med bakdelen än med framdelen. Enligt Fautras själva för att bakdelen är bättre lämpad att bära vikten (vilket ju kan stämma).

Det är alltså inte så att hästen står i motlut, den står på vågrätt underlag med både fram- och bakben.

Tänkte mer att hästen backar och marken försvinner under hoven.

jo men sånt händer ju om man är ute i naturen åxå, att marken inte är helt jämn hela tiden...

och efter första gången har de ju lärt sig och då blir det inget konstigt alls

Nu har jag varit och tittat på den första!

Diverse modeller av Cheval Liberté.

De såg väl skapliga ut, men de har tyvärr inte högre sparkplåtar än vårt gamla släp, vilket jag hade hoppats på. Jag har varit med om att en häst fått panik i släpet, trampat av sig skydden och flått sig i hashöjd pga att plåten är i så dum höjd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 679
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka