Häva foderavtal!!

L

Lindzay

Hämtade en foderhäst för ca 4 månader och några veckor sen.
Jätte fin o go häst, till en början gick allt jätte bra, han va pigg o frisk. Efter ca 3 månader blev han plötsligt jättsjuk (41) feber och vinglig. Tog då ut vererinär, som undersökte honom och tog blodprover. Det visade sig att hästen led av borrelia och någon annan fästingburen sjukdom, sammt anemi.

Han blev då behandlad med antibiotika i 5 dagar, en veterinär var då ute varje dag och gav honom direkt i blodet. Detta hjälpte dock inte, så han fick pencillin i ca 9 dagar, först då släppte febern ordentligt. Men han var stel i kroppen och utmattad. skickde då upp honom till skara för riktig undersökning. Där stannade han i 2 dagar och dom hittade inget konstigt, utan sa att han var medtagen av den långvariga febern, och behandlingen. Han är nu på bättringsvägar, men har gått ner ca 100-150 kilo.På skara djursjukhus sa dom att han så klart behöver vila , allt från en månad och mer.

Nu till saken , jag har själv behandlat och tagit hand om hästen, utan någon som helst hjälp från ägaren. Ägaren skulle hjälpa mig att hämta hästen från skara, men skickde ett sms och skrev att jag fick lösa det själv, 2 tim innan han skulle hämtas=( jag fick panik och fick själv hämta honom i sista sekund med hjälp av hjälpsamma vänner.
Jag har sagt till ägaren att jag vill lämna tillbaks hästen, för jag har lagt ut sådana stora summor pengar på honom / fortsättning ny tråd/

Sv: Häva foderavtal!!

Om man tar en häst på foder så innebär det att den är precis som om den vore din egen. Alla levande varelser kan bli sjuka eller skadade. Om du nu hade stått som ägare så hade du inte bara kunnat lämna tillbaks honom när det blev dyrt och tråkigt. Att ha häst innebär ett stort ansvar och livet är inte en dans på rosor.

JO men det måste finnas någon gräns för vad som är rimligt som fodervärd. Veterinärerna tror att detta är något som han haft i kroppen innan han kom till mig. och ägarna sa att dom ansåg att hästen var frisk!!!! Så jag skall alltså ha en sjuk häst under nästan hela min foder tid. Låter ju inte klokt

1. Besiktigades hästen innan fordervärdsavtalet började?
2. Vad står det i avtalet om ansvar och kostnader?

Normal brukar man besiktiga hästen för att ha en status om i vilket skick den är när avtalet börjar och även innan den lämnas tillbaka.

Ett vanligt fodervärdsavtal brukar innehålla regler om vem som ska betala vad under under fodertiden. Vanligtvis så får fodervärden stå för alla kostnader själv under avtalstiden oavsett vad de avser (typ foder, stall, hovslagare, veterinär, läkemedel o s v). Har inget annat skrivits in så är det nog upp till dig att betala.

Har avtalet sedan uppsägningstid så enligt avtalslagstiftningen kan du lämna tillbaka hästen innan den är slut men du får betala alla kostnader som finns för hästen fram tills dess att avtalet löper ut. Detta blir troligen dyrare än att behålla den själv tills tiden är ute. För ägaren kan ju välja att stalla upp den på helinackordering på din bekostnad om h*n själv inte har möjlighet att ta hem den.

Mycket du undrar över hänger ihop med vad som faktiskt står i avtalet och går inte att svara på utan att ha sett det. Kom också ihåg att om du rådfrågar en jurist var mycket noga med vem du väljer. Finns tyvärr många som medvetet ger dåliga råd för att konna tjäna pengar. Jurister är dyra att anlita.

JO men det måste finnas någon gräns för vad som är rimligt som fodervärd. Veterinärerna tror att detta är något som han haft i kroppen innan han kom till mig. och ägarna sa att dom ansåg att hästen var frisk!!!! Så jag skall alltså ha en sjuk häst under nästan hela min foder tid. Låter ju inte klokt

Om sjukdomen bröt ut efter 3 månader, så var hästen antagligen frisk vid tillfället för avhämtning. Välkommen till verkligheten, det är så här det kan vara att ha häst. Den enda möjligheten att vet om vet hade rätt, borde man ha gjort en fullständig undersökning med blodprover och allt. Det går inte att säga när smittotillfället var, med förmodligen under tiden när det var barmark. Knappast något man kan lasta ägaren för, det är omöjligt att veta om hästen har åkomman utan provtagning. Dessutom hade förmodligen ett blodprov inte påvisat något alls om det tagits i samband med ditt övertagande.

Lindzay: Hur länge har du foderavtalet? Och vad står det i det?
Jag hade inget skriftligt foderavtal och träffade inte ens ägaren innan jag hämtade hästen som jag har( nu äger jag halva hästen). Vi hade muntliga. Det enda som vi bestämde var att jag stog för alla kostnader men om ha gjode sig illa, och räkningen gick över en viss summa så hjälpte han till och betala (hästen är oförsäkrad).
och som Masse säjer i ett fodervärdsavtal så brukar det stå att fodervärden står för alla kostnader själv under avtalstiden oavsett vad de avser som ex foder,skoning vet.besök mm
Har inget annat skrivits in så är det nog upp till dig att betala.
Och samtidigt tror jag inte att den var sjuk innan den kom till dig.

Senast ändrad av en moderator:

Beroende på var i landet du bor, har det funnits fästingar fram till nu (Skåne). Alltså fullt möjligt/troligt att hästen insjuknat hos dig.

I de flesta fall står det angivet i fodervärdskontraktet att hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Det betyder att ditt ansvar är oerhört stort, du måste rehabilitera hästen till den är i samma skick som när du mottog den. I det här fallet är det in princip omöjligt, då hästen har en sjukdom som inte går att bota, bara lindara symtomen av. Det innebär - om kontraktet är utformat som ovan - att du kommer att bli skyldig att ersätta ägaren för dennes skada. D v s vad hästen är värd, i värsta fall och beroende på sjukdomstillstånd och försäkring.

Att förvänta sig att få lämna tillbaka hästen bara för att den inte längre är ridbar och rolig för dig längre, är både naivt och dumt. Självklart har inte ägaren något ansvar att ta tillbaka hästen i nuvarande skick om det inte är så att det går att säkerställa att hästen var sjuk redan när den lämnades ut på foder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka