Bukefalos 28 år!

Havandeskapsförgiftning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Havandeskapsförgiftning

Nu vill jag inte skrämma upp dig, bara skrämma dig till vila riktig vila där det mest ansträngande är att vifta med tårna. Min mamma dog i havandeskapsförgiftning och själv blev jag jättedålig när jag fick mitt sista barn så ta det lugnt, inga ska bara, du ska inte fara runt nån stans bara vila hoppas det går bra för dig.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Jag fick preklmapsi i vecka 36+5, mitt tryck hade varit lite högt större delen av graviditeten men nu hade jag då oxå klåda på handflator o fotsulor (påverkad lever!!) och proteiner. Blev genast inlagd!! Varje dag tog de blodtrycket var fjärde timme, blodprov halv 6 på morgonen, och ctg varannan dag. Jag var tvungen skriva upp allt jag drack och kissa i ett kärl och varje dygn blandade de all min urin för att få ett exakt värde på hur mycket protein man läcker. På MVC kan de som högst uppmäta 3+ på sjukhuset hade jag 5+! Klådan gick inte över trots Tavegyl tablett. Jag fick inte göra mer än att ligga och vila trots att jag kände mig kärnfrisk! Men veckan innan hade jag känt mig "konstig" liksom överansträngd men ingen huvudvärk eller så-hade aldrig det trots btryck på 180/115 vid flera tillfällen! ( tilläggas kan att jag denna graviditet hade tryck på 120/60 hela tiden)
Det är inte att leka med, inte ens min som kom sent och mitt barn var inte tillväxthämmat. Däremot mådde jag otroligt dåligt psykiskt av att ligga inlagd och aldrig veta om jag skulle få åka hem eller bli igångsatt, terror för psyket! så VILA och var glad du får vara hemma. PÅ sjukhuset hade de ju dessutom bara en bra tv kanal:crazy:

En dag skulle jag bara gå ner till cafeterian, de sa jag gjorde det på egen risk, blev lite full i skratt då men fick faktisk lite huvudvärk sedan efter det så...

Men trots allt var graviditet nr 2 värre....gick upp 15 kg pga depression för att jag var handikappad av min foglossning och inte kunde gå, sitta eller ligga utan att ha så ont första 10 stegen efteråt så jag nästan vek mig dubbel och en oförstående man. Så kontentan är att vara gravid är jättepåfrestande för kroppen-VILA!!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

filiduttan skrev:
två andra har akutsnittas pga dom fått HELLP syndrom också, vilket är riktigt illa. Barnen kom i vecka 25+ och 28+ och var tillväxthämmade. Dock kan jag meddela att dom mår jättebra nu i efterhand. Då man får HELLP kan man som jag förstått det förblöda, vilket gör att dom snittar innan värdet går ner för mkt (då förblöder modern om man snittar). Tecken på hellp har varit olidlig smärta i ryggen hos mina vänner.

Min bekant också - i ungefär samma veckor. Idag mår sonen hur bra som helst men då var han verkligen ett pytteknyte och hon nära att förblöda. Hon är sedan dess blind på ena ögat efter att flera organ lade av (Tim är det inte njurarna som "kollapsat" då ungefär som för diabetiker???)...:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här sitter jag, "inlåst" på sjukhuset... Ett vanligt besök hos barnmorskan i morse blev helt plötsligt "misstänkt...
Svar
15
· Visningar
4 214
Senast: EmelieR
·
Gravid - 1år Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju...
Svar
17
· Visningar
19 609
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Nu sitter jag här med gråten i halsen, just nu är allt så himla jobbigt. Som jag tidigare skrivit så hade jag vid förra graviditeten...
2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: hjortron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp